2020-03-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Suck..

Säkra sin vänskap och sina blodsband med ISIS/Daesh är väl det du menar?

Nu är ju internationella domstolen ett stort skämt men hade det inte varit det så hade ju erdogan fått livstid för anfallskrig, krigsbrott, tortyr, terrorism..

Hur menar du när det är Turkiet som varit mest effektiva mot ISIS på markstrid?

Efter kurderna såklart.

Och du snackar om ICC men USA då (Som inte ens är med där trots att dom grundat organisationen?).
Hur många miljoner civila dödsfall har inte de på sina händer? Alla våldtäkter som begåtts i Irak sedan 2002? Vad hade dessa ledare åkt på?

Och nyligen släppte FN en rapport om att Ryssland begått krigsbrott i Syrien. Konsekvenser? Nada.

Inser du inte dubbelmoralen här??

Så visst ger dig den. Erdogan är långt ifrån perfekt. Men det finns ledare som är mycket värre än han.
Senast redigerad av internetfargo 2020-03-03 kl. 09:05.
Citera
2020-03-03, 09:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetfargo
Fan snackar du om.
När det regnar bomber över varannan vecka som dödar barn och äldre så måste man väl ingripa speciellt när Syrien tappat all kontroll och är i händerna på ryssarna?

Turkiets främsta anledning till att invadera Syrien handlar om att de vill säkra sina gränser, från ISIS, PKK/PYD.
Då borde de inte ha beväpnat Daesh eller fungerat som transit land får influgna krigare.

Du har dock rätt i att deras prio 1 är att bekämpa kurderna.

Norra Syrien skulle vara lungt nu om Turkiet slutade kriga där.
Citera
2020-03-03, 09:21
Medlem
Cobas avatar
Citat:

Efter kurderna såklart.

Och du snackar om ICC men USA då (Som inte ens är med där trots att dom grundat organisationen?).
Hur många miljoner civila dödsfall har inte de på sina händer? Alla våldtäkter som begåtts i Irak sedan 2002? Vad hade dessa ledare åkt på?

Och nyligen släppte FN en rapport om att Ryssland begått krigsbrott i Syrien. Konsekvenser? Nada.

Så visst ger dig den. Erdogan är långt ifrån perfekt. Men det finns ledare som är mycket värre än han.
Ja, jag säger ju just att icc är ett skämt. Fanns det nån rättvisa så hade usa varit i utvisningsbåset i 100 år. Jag håller med dig.

Du säger att Turkiet varit mest effektiva MOT daesh men det mesta pekar ju på motsatsen. Nu är det svårt att göra sig en definitiv uppfattning pga den massiva propagandan som försiggår men för mig att det ut som att turkiet har samröre med daesh, inte tvärtom.

Dessutom är erdogan islamist och underförstått en "fiende" till europa(eu) som verkar bränna broar till höger och vänster.
Det ser (just nu) inte bra ut för turkiets framtid.

Erdogan har varit både bra och dålig för Turkiet sen hans tillträde och jag tycker att det är synd att närmningsförsöken mellan EU och Turkiet sköts i sank eftersom hela den här situationen kunde varit helt annorlunda nu. I både eus och Turkiets favör.
Citera
2020-03-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Då borde de inte ha beväpnat Daesh eller fungerat som transit land får influgna krigare.

Du har dock rätt i att deras prio 1 är att bekämpa kurderna.

Norra Syrien skulle vara lungt nu om Turkiet slutade kriga där.

Det är ju USA som beväpnat Daesh??

Ja fast då hade kurderna fått bilda stat och på sikt förmodligen blivit erkända och självständiga och sen hade man haft "Ännu ett Grekland" att få hålla på med.
Citera
2020-03-03, 09:22
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Efter kurderna såklart.

Alla vettiga arméer kan slåss mot ISIS så även den turkiska. Turkiet tog väl al bab för några år sedan men utan anmärkningsvärd effektivitet. ISIS är svåra eftersom de offrar sig själva i strid. Om något är imponerande så är det väl syriska arméns svep på västsidan av Eufrat under 2017, men jag kan inte svara för kvalitén på isis-motståndet där.
Citera
2020-03-03, 09:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Är det någon mer än jag som tycker rapporteringen på https://syria.liveuamap.com/ är lite konstig?

Det ser ut som Turkarna tillåts bomba och skjuta på SAA utan repressalier. Är det så att mycket av attackerna som listas inte sker eller saknas mycket av rapporterna om när SAA skjuter tillbaka?

Ska man tro på alla rapporter så har SAA förlorat ett astronomiskt antal tanks.
Citera
2020-03-03, 09:28
Medlem
Tillssons avatar
Rysk MP patrullerar nu i Saraqib vilket i praktiken torde innebära att staden är skyddad mot turkiska angrepp.

https://twitter.com/Garou_Hidalgo/status/1234619056529035264
Citera
2020-03-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ja, jag säger ju just att icc är ett skämt. Fanns det nån rättvisa så hade usa varit i utvisningsbåset i 100 år. Jag håller med dig.

Du säger att Turkiet varit mest effektiva MOT daesh men det mesta pekar ju på motsatsen. Nu är det svårt att göra sig en definitiv uppfattning pga den massiva propagandan som försiggår men för mig att det ut som att turkiet har samröre med daesh, inte tvärtom.

Dessutom är erdogan islamist och underförstått en "fiende" till europa(eu) som verkar bränna broar till höger och vänster.
Det ser (just nu) inte bra ut för turkiets framtid.

Erdogan har varit både bra och dålig för Turkiet sen hans tillträde och jag tycker att det är synd att närmningsförsöken mellan EU och Turkiet sköts i sank eftersom hela den här situationen kunde varit helt annorlunda nu. I både eus och Turkiets favör.

Alla har haft samröre med Daesh.
Jag utgår bara ifrån vad jag ser som inte står i Svenska medier. Är inte heller helt hundra på att allting stämmer. Det pågår en massa desinformation och propaganda både i Aftonbladet men även i Turkiet.

En av anledningarna att man stänger av Twitter så fort något sånt här händer är för att Turkarna tyvärr är helt efterblivna.
De tror på allt de läser och man kan med en Hashtag störta regeringen och skapa stora störningar i den dagliga verksamheten.

Turkarna har blivit måltavlan för samröre med Daesh då de är muslimer.
Det enda muslimska landet som inte har inbördeskrig, trots över 20 försök att vända folket mot varandra.
Trots att 45% av landet hatar Erdogan så har man fred inrikes.

Just nu ser det inte bra ut för Turkiets framtid enligt dig och Västvärlden.

Dock fortskrider alla deras inhemska projekt som man försöker sätta stopp för.
Kanal Istanbul och Istanbuls nya flygplats som ska gästa över 150 miljoner resenärer/år (som är 2 / 100 projekt landet försöker ro i hamn).

Tills detta är klart kommer Erdogan ha en massa motstånd, från alla håll, på alla sätt.

För de utgör ett stort hot när det gäller marknadsandelar i den globala ekonomin.
Citera
2020-03-03, 09:30
Medlem
Verkar som Turkiet kommer utplacera Hisar-0 etc i Idlib kommande vecka

https://twitter.com/SonKaleTurkiye2/status/1234743175849402368

https://twitter.com/haskologlu/status/1234754427547942913
Citera
2020-03-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Alla vettiga arméer kan slåss mot ISIS så även den turkiska. Turkiet tog väl al bab för några år sedan men utan anmärkningsvärd effektivitet. ISIS är svåra eftersom de offrar sig själva i strid. Om något är imponerande så är det väl syriska arméns svep på västsidan av Eufrat under 2017, men jag kan inte svara för kvalitén på isis-motståndet där.

Tror vi behöver ta fram statistik här men min bild av det hela är att när Turkarna opererat så har de haft minimala civila dödsfall och man jämnar inte städerna med marken genom flyganfall.

Det är just det som är skillnaden här; Tänk på att Ryssar och Amerikaner går "all in" med full frihet i luft, mark och allt möjligt. Nästa nivå från dessa stormakter är i princip att atombomba städerna.

När det gäller operationer riktade specifikt mot ISIS så vet jag för lite, tror de ej haft de som primär måltavla någonsin utan de har väl varit "Ja vi tänker även rensa bort de andra terrororganisationer som befinner sig i området".
Citera
2020-03-03, 09:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är ju USA som beväpnat Daesh??

Ja fast då hade kurderna fått bilda stat och på sikt förmodligen blivit erkända och självständiga och sen hade man haft "Ännu ett Grekland" att få hålla på med.
Nä Daesh är Turkiets gullegossar byggt med Sadams fd arme som grund. USA beväpnar SDF till Turkiets stora förtret. Det var tydligt i början när USA började blanda sig i. Turkiet ville inte tillåta att USA använde Turkiet som flygbas. Turkiet ville inte heller göra något själva mot Daesh. Men när Daesh var utslaget och saker börjar lugna sig. Då invaderar Turkiet.

Jo det är risken med kurderna. Erdogan prio 2 är ju att göra Turkiet större. Då kan han inte tillåta att kurderna får ett eget område och gör Turkiet mindre.
Citera
2020-03-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nä Daesh är Turkiets gullegossar byggt med Sadams fd arme som grund. USA beväpnar SDF till Turkiets stora förtret. Det var tydligt i början när USA började blanda sig i. Turkiet ville inte tillåta att USA använde Turkiet som flygbas. Turkiet ville inte heller göra något själva mot Daesh. Men när Daesh var utslaget och saker börjar lugna sig. Då invaderar Turkiet.

Jo det är risken med kurderna. Erdogan prio 2 är ju att göra Turkiet större. Då kan han inte tillåta att kurderna får ett eget område och gör Turkiet mindre.

Nja Daesh består av flera olika grupper bl.a Iraks gamla rebellarmé som beväpnats av USA.
Flera i USA har erkänt detta.

Mest vapen, fordon e.t.c har de fått utav USA.

Turkiet ville ej låta USA använda Incirlik p.g.a andra anledningar än att "åh nej de kommer bomba Daesh".
De vet hur amerikanerna krigar efter 2 miljoner civila offer i Irak.

Erdogan har ingen som helst ambition att göra Turkiet större och detta har han varit tydlig med i flera tal när det gäller Syriens gränser och varför de ska skyddas i form av en fredskorridor, du har fel.

Du ser, vi sitter på olika historier och så kommer det nog vara helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in