Citat:
Ursprungligen postat av
MrBabyBoy
Vad är det med Mats bästa kompis? Varför vill han vara på kalas med särbarn?
Jag tror Åke har någon diagnos/problematik/sjukdom också. De flesta som får mycket tv-tid i den serien har det nämligen, och nu har Åke varit med i 2 säsonger och fått ganska mycket tv-tid (Välkommen till Köping samt säsong 4 av En annan del av Köping). Visserligen framstår han som relativt normal i jämförelse med de andra, men det stämmer ju in på andra i serien också (exempelvis Alex, en av bowlingbröderna. Och han har tydligen intellektuell funktionsnedsättning, om jag ska tro ett tidigare inlägg i tråden. Något har han i alla fall, då han bland annat har tävlat i Special Olympics).
Visst förekommer det att fullt friska, normala människor får tv-tid i serien. Tänker exempelvis på Lindas familj, personerna i stallet (där Jonte jobbar, med undantag för Björn då) och Mats chef på bensinstationen. Med undantag för Filip Hammar, när han är med, så brukar dessa personer inte få särskilt mycket tv-tid. Åke har en mer framträdande roll, om man säger så. Samtidigt som han är med på Köping-affischen eller vad man ska kalla den (
https://bloggar.expressen.se/tvblogg...ng_kanal_5.png). Så han har nog någon diagnos eller liknande. Så han kanske kan kallas för ett gammalt 'särbarn' då.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Tror det var hans mamma.
Varför tror du det? Jag tror inte att det är Hermans mamma. Det sas ju i programmet att han bor där med sin syster och sina kompisar. Den där äldre kvinnan bor där, och borde klassas som en av kompisarna. Hade det varit mamman, så hade vi nog fått reda på det.