2020-02-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Är brödernas föräldrar också downisar eller vad är annars oddsen för att två barn ska födas handikappade.

Fast det är väl bara den ena av dem som har Downs? Storebrodern verkade inte ha något speciellt funktionshinder och är nog mer som ett stöd till sin bror.

Men vad jag vet är Downs inte ärftligt och har läst någonstans att män som har Downs inte kan få barn. Kvinnor med Downs ska däremot vara fertila. Däremot ökar ju risken om mamman är äldre. Om de har två utvecklingsstörda barn är sannolikheten rätt stor att deras mamma varit ganska gammal när hon fått dem.
Citera
2020-02-19, 19:52
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fast det är väl bara den ena av dem som har Downs? Storebrodern verkade inte ha något speciellt funktionshinder och är nog mer som ett stöd till sin bror.

Men vad jag vet är Downs inte ärftligt och har läst någonstans att män som har Downs inte kan få barn. Kvinnor med Downs ska däremot vara fertila. Däremot ökar ju risken om mamman är äldre. Om de har två utvecklingsstörda barn är sannolikheten rätt stor att deras mamma varit ganska gammal när hon fått dem.

Men han bodde väl på samma gruppboende så helt klar kan han ju inte vara. Tack för övrig info.
Citera
2020-02-19, 19:57
Medlem
Citat:

Nej, det är riktigt att det inte är ärftligt. Däremot kan de få barn. Jag vet ett par där på modern och fadern har Downs och deras dotter har normalt kromosomantal.
Citera
2020-02-19, 20:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Men han bodde väl på samma gruppboende så helt klar kan han ju inte vara. Tack för övrig info.

För min del så verkade han ha någon form av lättare funktionshinder. Han framstår som ganska "normal", men det finns saker som får mig att tänka på en lättare utvecklingsstörning eller liknande.

Dessutom kollade jag upp det här med bowling. Bröderna har ju tävlat i bowling, och Special Olympics nämndes. Visste inte att man kunde tävla på så hög nivå, så jag blev nyfiken. Dessutom avslöjade snabb research att båda bröderna (tillsammans med bland annat Mats) är med i en idrottsförening i Köping. De har bland annat bowling som en av idrotterna. Den idrottsföreningen riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Finns Facebookbilder på båda bröderna, så båda två måste ha någon form av funktionsnedsättning.
Citera
2020-02-19, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
För min del så verkade han ha någon form av lättare funktionshinder. Han framstår som ganska "normal", men det finns saker som får mig att tänka på en lättare utvecklingsstörning eller liknande.

Dessutom kollade jag upp det här med bowling. Bröderna har ju tävlat i bowling, och Special Olympics nämndes. Visste inte att man kunde tävla på så hög nivå, så jag blev nyfiken. Dessutom avslöjade snabb research att båda bröderna (tillsammans med bland annat Mats) är med i en idrottsförening i Köping. De har bland annat bowling som en av idrotterna. Den idrottsföreningen riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Finns Facebookbilder på båda bröderna, så båda två måste ha någon form av funktionsnedsättning.

Den äldre brodern har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning precis som Mats har och även Tobbe. Svårt att ange graden då han visats för lite i olika situationer.
Citera
2020-02-20, 00:04
Medlem
Någon som vet vad Linda har för funktionshinder/handikapp?
Citera
2020-02-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwillmakeyoghurt
Någon som vet vad Linda har för funktionshinder/handikapp?

Vet inte om någon vet till 100% vad det är. Hennes bror, Filip, sa i alla fall följande i en gammal intervju:

Citat:
"Det är en slags hjärnskada, man har väl aldrig lyckats lista ut exakt vad det är. Hon är utvecklingsstörd kan man säga."
Citera
2020-02-24, 21:20
Medlem
Erki122s avatar
Tobbe: Finns det glass här inne ?
En äldre dam: ja det finns glass här inne
Tobbe: Då kan du dra åt helvete
Citera
2020-02-24, 21:39
Medlem
Kanske ställer en dum fråga nu, men har de nånsin berättat vad exakt Tobbe har för handikapp? Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt för folk runtomkring honom att hela tiden få höra att de ska hålla käften och fara åt helvete, även om de vet att det beror på nån form av störning. Kan det vara tourettes månntro?
Citera
2020-02-24, 22:04
Medlem
Härligt bowlingsätt Mats har, ren muskelkraft. Står still och bara kastar iväg den med urkraft.
Citera
2020-02-24, 22:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunnyDragon
Kanske ställer en dum fråga nu, men har de nånsin berättat vad exakt Tobbe har för handikapp? Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt för folk runtomkring honom att hela tiden få höra att de ska hålla käften och fara åt helvete, även om de vet att det beror på nån form av störning. Kan det vara tourettes månntro?

Se här:

(FB) I en annan del av Köping. Sammanslagen tråd /Mod
Citera
2020-02-25, 09:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erki122
Tobbe: Finns det glass här inne ?
En äldre dam: ja det finns glass här inne
Tobbe: Då kan du dra åt helvete

Bra var också när han skulle gå/springa och gapade "båda benen, båda benen".

Förövrigt den där Herman i bowlinglaget som var tillsammans med nån tant på 60år? Åldersskillnad spelar ju mindre roll så sett men där var det ju typ 30år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in