2020-03-02, 22:59
Medlem
Ju mer jag läser i förhöret med HD från aug/sep -19 så förefaller hon antingen ha taktiken att inte svara/inte minnas/inte vilja medverka eller så är så många av hennes kognitiva funktioner så nedsatta att jag på riktigt undrar om hon är kapabel att ta hand om sig själv!

@honan6/eller annan som vet: När HD blev släppt ur häktet i höstas så dröjde det väl inte länge innan hon la upp bild från geocashing, väl?
Undrar bara hur man kan pyssla med koordinater och gåtor samtidigt som man är så kognitivt nedsatt!
Citera
2020-03-02, 23:01
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig igen.

Plötsligt när jag läser förhöret får jag en otrevlig känsla.

Redan i första förhöret, 15 maj tycker jag att det finns något som är svårt att ta på, men som känns fel. Så jag läser igen.

"Stefan säger att det inte är en chans att Lena håller sig borta frivilligt. Hon är tillfångatagen
annars "finns hon inte" .

Lena är en karismatisk person.
Hon arbetar i Örebro kommun med att hjälpa ensamkommande flyktingbarn.
Lena har tre barn, och det är "mamma vecka" nu, så Stefan tror att den minsta pojken som
fyller 12 år idag, sov hos Lena i natt.
Lena skulle aldrig frivilligt lämna honom själv hemma.
Stefan hade den sista kontakten med Lena på sms kl. 23.01 igår kväll.
På begäran av Lenas f.d. man så har Stefan kontaktat Geocashare.
Stefan har fått reda på av en kille från Stockholm, Jimmy Holmkvist, att Lena deltog i en
gruppchat med geocashare igår kväll den 14 maj, mellan kl. 22.57 och 23.07 cirka.
"

När jag nu läser den mening jag redan har sett så många gånger:

"Stefan säger att det inte är en chans att Lena håller sig borta frivilligt. Hon är tillfångatagen
annars "finns hon inte".

Det här låter ju konstigt.
Tillfångatagen, annars finns hon inte.

Sedan tänker jag att mycket väl vet om att sonen har födelsedag. Och att han vet alltså att hon inte skulle lämna hemmet utan sonen.

Är det SD som planerar att de hotfulla männen, dörren öppen, planterar idén om att hon har blivit tillfångatagen?

JH, den lägger han också in fint där på slutet...
Kusligt. Samma dag, 15/5, säger han till sin chef "-Vi kommer förmodligen få en väldig tråkig löpsedel inom kort i Orebro".

Den 15:de var hans sista arbetsdag, och vi jobbar ganska mycket ute båda två, han och jag. Men vi sprang ihop på förmiddagen på kontoret och då nämnde han för mig, han så_l!, lite besvärad ut och sa, "-Vi kommer förmodligen få en väldig tråkig löpsedel inom kort i Orebro". "-Jaha" svarade jag då "-Vad är det då?", då är det hans granne och då förstod jag inte, men då berättade han att han hade blivit uppringd av, om jag minns rätt, ett av dennes barn och frågat honom om han visste vart deras mamma var någonstans, och då fanns det en misstanke, stod det då, om människorov i tidningen. Men löpet kom först flera dagar senare. Min reaktion var att det här var ju en granne som till honom som han känner, så det var inget konstigt att han var påverkad av det.”

A 148, s. 48 - Förhör med SR (SDs chef) 2018-06-05

(Vilket chefen kommer att vittna om i rättegången.)
Citera
2020-03-02, 23:15
Medlem
Ko1pa41ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko1pa41s
Sorry om jag stör, vill inte troll-provocera, men förstår ärligt talat inte varför det finns en sånt intresse för fupen i det här fallet. Vad är grejen?

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Liksom i Knutby finns det en otroligt upphetsande mix av sexuell gränslöshet, psykisk sjukdom, religion och intrikata psykologiska spänningskrig. Dessutom omges fallets epicentrum av en hyfsat stor grupp individer med attribut som gör dem alla intressanta i fallet, både som självständiga aktörer och som delar av olika nätverk.
Exakt, du bekräftar precis det jag misstänkt. Att det handlar om semi-trasiga personer från ett bortglömt inavlat bysamhälle som under ytan har en tung-lågt vibrerande psykotisk sekt-prägel, eller hur?

Förstår verkligen inte vad för intressanta psykologiska aspekter eller nagelbitande intriger folk tycker det innehåller? En iskall byggjobbare i varselkläder som manipulerar kvinnor och behandlar de som skit... ehh va?

Vad är hollywood-storyn och hysterin, jag fattar inte?Onödig hybris och hype. Mer spänning finns i min skosula!
Senast redigerad av Ko1pa41s 2020-03-02 kl. 23:17.
Citera
2020-03-02, 23:16
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu hänger jag inte med,Vad kan en barnmorska tänkas vittna om som är relevant för fallet??

Ofta räcker det att en kvinna går till en barnmorska för undersökning och t.ex. p-pillerförskrivning. Det behöver alltså inte handla om graviditeter för att man träffar en barnmorska.
Citera
2020-03-02, 23:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ofta räcker det att en kvinna går till en barnmorska för undersökning och t.ex. p-pillerförskrivning. Det behöver alltså inte handla om graviditeter för att man träffar en barnmorska.

Tack för svar,Ja jag har alltid förknippat barnmorska med graviditet och förlossning,Inte lätt att vara man alla gånger
Citera
2020-03-02, 23:25
Medlem
Angående okända aktiviteter på G Drive så delar ju SD dokument med andra. Kanske nån geocachare eller arbetskamrat varit inne och tittat på något? Det kan också ha varit HD som har full tillgång till hans Drive.
Citera
2020-03-02, 23:26
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man kan spela in på annan än mobiler.
Inspelningsutrustning är inte förbjudet vad jag vet.

Tillägg: Förhören med SD, HD och JG är någonting jag gärna vill höra på.
Vilka datum ska det hållas med dem ?
Citera
2020-03-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Vilka datum ska det hållas med dem ?
De verkar inte vilja lämna ut dagsscheman. Jag fick till svar att endast åklagarens allmänna schema med beräknad vittnestid fanns att tillgå.
Citera
2020-03-02, 23:30
Medlem
Zisselas avatar
Är det bara jag som inte hade fattat att det fanns TVÅ bilincidenter?

Nr 1 så slet han ut henne ur bilen på en cirkel k-mack
Nr 2 ett år senare: nackgreppet med knog-gnuggning utanför hennes hus
Citera
2020-03-02, 23:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man kan spela in på annan än mobiler.
Inspelningsutrustning är inte förbjudet vad jag vet.

Tillägg: Förhören med SD, HD och JG är någonting jag gärna vill höra på.
Då kanske någon som skall gå på rättegången i morgon kan ta med sig en diktafon och spela in, finns för en femhundring på t.ex. Kjell & co. Åklagarens sakframställan förra veckan hade kanske varit mer intressant att höra, men det kommer vi nog aldrig att få möjlighet till. Tvivlar på att lagmannen Björn Lindén lämnar ut tingsrättens egna ljudinspelningar om åklagaren nu har lämnat vilseledande uppgifter i rätten om bl.a. SD:s cyklande under kvällen, och om konstaterad blodförekomst i hans hus.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-03 kl. 00:18.
Citera
2020-03-02, 23:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Är det bara jag som inte hade fattat att det fanns TVÅ bilincidenter?

Nr 1 så slet han ut henne ur bilen på en cirkel k-mack
Nr 2 ett år senare: nackgreppet med knog-gnuggning utanför hennes hus

Va,Jag visste inte heller att det fanns två,vet bara om den med knog-gnuggningen,När hände den med cirkel k??
Citera
2020-03-02, 23:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja och definitivt duschat för han måste varit ganska nerfläckad med blod från topp till tå.

Undrar om HD uteplats blev genomsökt.
Någon som bor i närheten som vill undersöka var mobilen, helst modell Samsung, kopplar upp mot masten på Hj*lmar Bergs v? Med utgångsposition cykelbron på Hjärstasidan.
SD borde inte ha förflyttat sig/cyklat längre än nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in