2020-03-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mysteriet troligen löst och då kan vi räkna med lyckta dörrar när det vittnet avhandlas, har de sekretessat utlåtandet så lär inte vi i pöbeln få ta del när vittnet förhörs.

Sant. Men om domstolen anser att det är av vikt för utgången så redogör de för detta i domskälen åtminstone. Och en kortare sammanfattning kanske vi kan få så småningom.
Citera
2020-03-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Förstår absolut inte anledningen till att HD försvarar honom med näbbar och klor när hon redan för flera år sedan satte ultimatumet att SD inte fick träffa LW om de skulle fortsätta tillsammans..

Försvaret av SD kan bero på flera olika saker:

1. De har barn ihop och hon vill därför hålla familjen intakt.Det är lättare att skuldbelägga en utomstående yttre fiende, som Hanna tidigare uppfattade som sin vän, än pappan till sina barn.

2. Stefan spelar offer för Lenas klängighet inför Hanna. Hon tror på honom eftersom hon själv känner sig besvärad, och provocerad av Lena på exp. geo-event och brevledes. Hennes samtalsterapeut har också bekräftat hennes berättelser om Lenas beteende, genom att uppmuntra att avbryta all kontakt med Lena, då terapeuten menar att Lena är sjuk.

3. De har gemensamt planerat brottet, alternativt är hon också medgärningskvinna.

4. Jag är högst medveten om att det i dessa brottsfall aldrig går att utgå från att andra tänker, tycker och handlar likadant som jag själv skulle gjort. Jag kan ibland förvånas, men människor har olika typer av moral.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-02 kl. 20:50.
Citera
2020-03-02, 20:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Aktbilaga 147 sid 4
Förhör med SD 15/5 -18

"Relationen med Lena? Stefan säger att de bara är vänner. Stefan har sagt så i två år. Lena har sagt detta länge, kanske från årsskiftet 20I7/2018. De har däremot haft en sexuell relation efter detta. Stefan tror att de inte har haft sex efter det att hans fru ville separera den 17 mars."

Utgår ifrån att det fortfarande syftar på hans relation med LW.

Om de haft sex senare än 17/3 (vilket verkar vara fallet enligt fynd i trosor) så verkar det ju extra dumt att ljuga i dessa första förhör.
Om de inte haft sex efter 17/3 (vilket vad han säger här) så är det extra dumt att först (här) förneka det, för att sedan hävda att de haft det - för att på så sätt kunna förklara dna mm.
I vilket fall så är det extra dumt av honom.
Citera
2020-03-02, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det finns en del saker jag reagerar på i alla förhör jag läser. Bl a ett med kollegan The*res Wes*tberg. Hon vittnar om att LW ska ha ringt henne 161219 och berättat att SD ska ha våldtagit henne. LW ska då ha ringt polisen.

Aktbilaga 146 sid 276:

Therese säger att 19/12 2016 så ringde Lena och "tokgrät". Hon sa att hon hade blivit
våldtagen av Stefan och att han hade hotat henne om att han skulle häng ut bilder på henne på
sociala medier. Therese säger att hon knappt förstod vad hon pratade om. Hon sa åt henne att
prata med Polis och CMV vilket hon sa att hon hade gjort.

Det gjorde hon väl aldrig?
Varför anmälde hon inte detta till polisen instället för att ringa en arbetskollega? Jag får inte ihop bilden. Man polisanmäler att man blivit utdragen ur en bil och att man fått en lykta hängd på dörren men inte en våldtäkt?

Sexuellt våld är inte ovanligt i relationer liknande den här.
Om man tittar på tiden, 19/12-16, är detta inte långt efter anmälan om ofredande.
Den kom i samband med att l*ena hade en relation med m.g.l.

Det kan ha varit ett sätt för SD att "markera revir", precis som med lyktan.

Och det här med att L*ena bara skulle anmält S*tefan för att han hade dragit ut henne ur bilen, det är hans egen version som han sprider runt till alla.

L*ena ville att anmälan skulle tas upp på nytt med bandinspelningen efter att den blivit nedlagd. Jag tror absolut inte att det var en anmälan pga av hämnd från L*enas sida.

Nu har jag läst om andra personer i SDs närhet som känner obehag och till och med rädsla för SD. han har bevisligen stalkat L*ena, varit inne i hennes hus olovligen, lägger ljus i hennes säng, markerar hela tiden när hon inte gör som han vill.

Det är ett mycket obehagligt beteende. Och om han skulle ha våldtagit henne är det inget att förvånas över. Han har ju för sjutton haft tankar på att döda hela sin familj. Och L*ena och ett annat barn.

Och nu är hon död.
Tror du inte att han är kapabel?
Citera
2020-03-02, 20:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Sant. Men om domstolen anser att det är av vikt för utgången så redogör de för detta i domskälen åtminstone. Och en kortare sammanfattning kanske vi kan få så småningom.

Yes, vi får hoppas på domskälen även om det blir knepigt att riktigt förstå vad som avhandlades där bakom lyckta dörrar, känns ju ibland som att tyda en av Nostradamus spådomar när man inte vet vad som sagts annat än att det måste ha varit viktigt eftersom det nämns i domskälen.
Citera
2020-03-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Aktbilaga 147 sid 4
Förhör med SD 15/5 -18

"Relationen med Lena? Stefan säger att de bara är vänner. Stefan har sagt så i två år. Lena har sagt detta länge, kanske från årsskiftet 20I7/2018. De har däremot haft en sexuell relation efter detta. Stefan tror att de inte har haft sex efter det att hans fru ville separera den 17 mars."

Om de haft sex senare än 17/3 (vilket verkar vara fallet enligt fynd i trosor) så verkar det ju extra dumt att ljuga i dessa första förhör.
Om de inte haft sex efter 17/3 (vilket vad han säger här) så är det extra dumt att först (här) förneka det, för att sedan hävda att de haft det - för att på så sätt kunna förklara dna mm.

Det visar bara att han ljuger och förlorar i trovärdighet och det är ett plus för åklagaren om hon driver ett indiciemål.
Citera
2020-03-02, 20:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det är faktiskt en barnmorska som är kallad inte en gynekolog men barnmorskan verkar känna BO väl om jag förstått stämningsansökan rätt.

Nu hänger jag inte med,Vad kan en barnmorska tänkas vittna om som är relevant för fallet??
Citera
2020-03-02, 20:58
Medlem
Om ni inte läst förhöret med Em*l W*ahlström på SDs förra jobb Exact, så gör det. SD hade en chefsposition som personalchef där, men blev så småningom omplacerad. Alla säger så mycket fina saker om SD, men här blir det annat. Det finns flera förhör från den firman. Rekommenderar det.

Ab 148 sid 98.

Stefan är psykopat, han har en kall blandat med en varm jargon. Han är socialt kompetens och samtidigt socialt konstig. Han är oärlig, det går inte att lita på honom. Em*l har haft den bilden av Stefan även innan mordet på Lena. Då Em*l förstod att Stefan var misstänkt för mordet blev han inte chockad, vilket han själv menar är talande

/…/ Stefan är en aktiv "friskus" samtidigt som han var en gottegris som åt mängder av godis. Samtidigt kunde Stefan förmedla att barnen, på fredagar och lördagar, fick lika många godisbitar som deras ålder. Stefan var stolt över att han hade disciplin på döttrarna.
Citera
2020-03-02, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Aktbilaga 147 sid 4
Förhör med SD 15/5 -18

Han "slirar" på sanningen ja.

Nu blir det ju extra tydligt varför åklagaren inte vill lämna ut all information de har före de förhör någon, utan den misstänkte får själv berätta sin egen version. Därefter jämför man med de bevis man har.

Och 17 mars, det var ju gaaaanska länge sedan om man nu ska tro att L*ena aldrig tvättat. Inte på två hela månader....
Och hur varmt var det i mars?
hade hon den kjolen på sig även då?

Eller har hon inte tvättat den sedan förra året?

Men han verkar ju inte få huvudvärk av att ljuga. Han är ju van.
Citera
2020-03-02, 21:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ok, jag ser en lucka på ca 20 min och då finns EN möjlighet att MGM direkt efter dådet gått till HD:s lägenhet (troligen på uteplatsen) där han haft sin cykel och mobil (ev bärbar dator) skickat Telegram samt öppnat pdf på totalt ca 4 min. klar 00.03.14.

Därefter tar han med sina saker och LW:s mobil/tillhygge på cykel till Hjalmar B väg där han gömmer LW:s mobil/tillhygge. Sen cyklar han hem (gissar på ca 15 min) och direkt 00.23.07 drar han iväg nya Telegram och mail, duschar mm samt fortsätter med mobil dator i ca 45 min.

/.../

Denna teori förutsätter att SD hemma använder samma mastuppkoppling som den han kopplas upp mot hos HD. Någon som vet?
Stämmer bra det; LW HD och SD använder samma mastuppkoppling: Varberga 161.

LW 14/5:
Kl 21.07 Uppkoppling mot hemmamasten.
Kl 23.38 MGM stänger av G Maps? Eventuell rörelse från platsen strax utanför område, riktning R*ttare-F*rdemansgatan enligt skiss.
Kl 00.07 Uppkoppling Hj*lmar Bergs v. (notera: exakt tre timmar mellan uppkopplingarna).
Kl 00.47 Uppkoppling Hj*lmar Bergs v.
Kl 01.41 Mobilen stängs av. Mastuppkoppling Hj*lmar Bergs v.

SD 14/5:
Kl 20.29 Okänd typ av kommunikation med G Drive.
Kl 22.13 Uppkoppling Dr*kenbergsgatan.
Kl 23.34 Okänd typ av kommunikation med G Drive.
Kl 01.13 Uppkoppling mot hemmamasten. (notera: exakt tre timmar mellan uppkopplingarna).

Han kan, som du är inne på, ha sprungit iväg till HDs lägenhet direkt efter dådet, öppnat pdf och sänt iväg två meddelanden inom tre minuter.
Kl 00.07 kopplar LWs mobil upp sig mot Hj*lmar Bergs v. Men, han kan omöjligt veta när hennes mobil ska koppla upp sig nästa gång.

Hypotes: han lägger undan sin egen mobil alldeles i närheten av brottsplatsen och under hemmamasten för att hämta upp den efteråt, t ex i närheten av södra gångbron.
23.38 har han LWs mobil i handen, slår av G Maps och beger sig direkt över gångbron mot Hj*lmar Bergs v. - Hur stort är mastens upptagningsområde?
22 minuter senare är han framme vid sin egen mobil och skickar meddelanden till LW. Klar 00.03.
Citat:
Därefter 01.13.12 har han flera timmar på sig att återvända till Hjalmar B väg, tömma LW:s mobil på diverse till kl 01.47 då han stänger av, därefter tar med LW:s mobil och tillhygge, ev återvända till brottsplats, för och sen dra vidare och gömma sakerna. Återvända hem städa, tvätta, rengöra skor etc. Han hinner tom köra och lämna skorna i stugan.
Ett trovärdigt förlopp; från 00.03-01.47 har han tid på sig att tömma mobilen på information. Medveten om att avstängningen registreras i ett område på andra sidan motorvägen.
Senast redigerad av Reviews 2020-03-02 kl. 21:49.
Citera
2020-03-02, 21:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu hänger jag inte med,Vad kan en barnmorska tänkas vittna om som är relevant för fallet??

Hon ska vittna om att BO inte hade problem med blödningar, står så i stämningsansökan i alla fall, varför Hiding valt en barnmorska istället för en gynekolog vet jag inte, BO kan ju haft henne som förtrogen eller något liknande, utsagan som hon har lämnat har vi kommit fram till att den är troligen sekretessad, därför kan vi inte hitta den.
Citera
2020-03-02, 21:04
Medlem
Citat:
Yes, vi får hoppas på domskälen även om det blir knepigt att riktigt förstå vad som avhandlades där bakom lyckta dörrar, känns ju ibland som att tyda en av Nostradamus spådomar när man inte vet vad som sagts annat än att det måste ha varit viktigt eftersom det nämns i domskälen.

Så är det väl oftast med de flesta fall.

Undrar varför boxerkalsongerna skickades till NFC och framför allt återtogs? Kan ju bara vara SD som valt ut just dom två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in