2020-03-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig igen.

Plötsligt när jag läser förhöret får jag en otrevlig känsla.

Redan i första förhöret, 15 maj tycker jag att det finns något som är svårt att ta på, men som känns fel. Så jag läser igen.

"Stefan säger att det inte är en chans att Lena håller sig borta frivilligt. Hon är tillfångatagen
annars "finns hon inte" .

Lena är en karismatisk person.
Hon arbetar i Örebro kommun med att hjälpa ensamkommande flyktingbarn.
Lena har tre barn, och det är "mamma vecka" nu, så Stefan tror att den minsta pojken som
fyller 12 år idag, sov hos Lena i natt.
Lena skulle aldrig frivilligt lämna honom själv hemma.
Stefan hade den sista kontakten med Lena på sms kl. 23.01 igår kväll.
På begäran av Lenas f.d. man så har Stefan kontaktat Geocashare.
Stefan har fått reda på av en kille från Stockholm, Jimmy Holmkvist, att Lena deltog i en
gruppchat med geocashare igår kväll den 14 maj, mellan kl. 22.57 och 23.07 cirka.
"

När jag nu läser den mening jag redan har sett så många gånger:

"Stefan säger att det inte är en chans att Lena håller sig borta frivilligt. Hon är tillfångatagen
annars "finns hon inte".

Det här låter ju konstigt.
Tillfångatagen, annars finns hon inte.

Sedan tänker jag att mycket väl vet om att sonen har födelsedag. Och att han vet alltså att hon inte skulle lämna hemmet utan sonen.

Är det SD som planerar att de hotfulla männen, dörren öppen, planterar idén om att hon har blivit tillfångatagen?

JH, den lägger han också in fint där på slutet...
Ja,SD försökte ju lägga ut dimridåer före för att förvilla och avleda polisen.
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nja, det är en barnmorska som sätter in spiral t ex. Lena kan ha haft en hormonspiral och då får du ingen mens alls.

Ok tack för svar,Man lär sej något nytt varje dag
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, är det inte därför man instinktivt känner att något inte stämmer?

Jag tänker att de flesta oskyldiga, hur olika vi än är, skulle vara dämpade, oroliga, svara på frågorna så gott vi kunde.
Naturligtvis säger man om man misstänker någon, men då kommer det i ett sammanhang.

Man slänger inte bara ut ett namn så där, som ett bete.
Minns också han underliga meningar idet pm han skickade till charkoals kompis.

Även här reagerar jag på ordet "tillfångatagen".
Varför skulle hon ha blivit tillfångatagen?

Visst dörren var öppen, men jag försöker sätta mig in i tankebanorna .

Eller "så finns hon inte".

Vad skulle man själv tänka?

Jag såg de andra kompisarna , som messade att de skulle kolla olika chacher.

Vem skulle vilja tillfångata henne menade han?
Jag har inte kommit så långt i förhöret ännu, men det känns nästan som om det är något knas i varje mening.

Han säger att LW kom och hälsade på honom på kontoret 11/5 och att det var senaste/sista gången de träffades.
Jag gick in och kollade deras respektive samtalslistor ”med mera” och kom efter lite knåpande fram till att det faktiskt kan ha stämt.
Det skulle ju också kunna ha varit då de bestämde träff på Fågelbärsgatan senare på kvällen.
Hittar annars inget sätt de kunnat göra upp om att träffas där och då. Om de inte gjort upp om det irl.
(Med reservation för att det kan dyka upp massor av kommunikation dem emellan i delar av FUP som jag ännu ej läst)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-03-02 kl. 22:30. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-03-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kan vara feber och förkylning (hos mig), men allt börjar kännas som ett Teaterspel med två huvudaktörer som agerar tillsammans, SD+HD.

*Suck*
Så klart är det så.Vi (eller rättare sagt min man)sa det direkt när jag berättade om detta. Frun ligger bakom och för att SD ska få komma tillbaka till sin familj igen måste han döda LW.Hur skulle hon annars kunna lita på honom?
Nu är det teater från både SD samt HD naturligtvis.
Citera
2020-03-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det handlar inte om hållhakar utan om lojalitet. Tror jag ,

Lojalt bör dom dömas för MORD.
Citera
2020-03-02, 22:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja...ju mer jag läser om HD:s förhör så undrar jag varför de inte har ett dubbelrum på häktet!
Och eftersom minnesluckorna är sååå omfattande undrar jag varför inte polisen begär utlåtande från psykiater eller liknande som kan förklara ev. samband mellan medicineringen hon har och ev. trauma som HD kan ha. Och om det i så fall finns hjälp för HD att få så att hon kan medverka i utredningen.
Hur det än är så får förhörsledarna inga svar på centrala frågor men helt oskyldiga frågor verkar HD klara av att minnas.
Kanske någon här i tråden som är mer kunnig i minnets förunderliga värld kan svara mig/oss om det är rimligt med så många minnesluckor i såna här sammanhang?? Jag menar, det är ju inte var dag man behöver förbereda en USA resa, blir tillfrågad om man har nyckellås eller kodlås och spenderar en helg med en älskare..

Edit: Försvarsadvokaten avbryter heller inte förhörsledarnas upprepade frågor om samma saker. Så advokaten, antar jag, tycker att det finns fog för polisen att fortsätta hamra på med samma frågor i förhoppning om att HD ska leverera ett trovärdigt svar..

Jag blir så otroligt kluven med HD.

Å ena sidan är SD en manipulerande, kontrollerande psykopat (som jag ser det). HDs dåliga mående, kan faktiskt helt och hållet komma därifrån från start. Om inte annat så blir ett redan dåligt mående säkert fördjupat av att leva med en psykopat.

Jag kan inte begripa hur en människa kan leva med en person som inte bara har bedragit henne under alla år, utan även pratat om att döda barnen och henne. Hans förklaringar är alltid lika konstiga; för att hon ska slippa lida?

Hon kan även tänka sig att komma tillbaka till SD.

Nä, jag ser något liknande mönster som man ser hos L*ena. Den känslomässiga bundenheten, svårigheten att ta sig ur. Vill ur, vill tillbaka.

Någon sa i början av tråden Knutby. Det tyckte jag var löjligt.

Men jag tänker att vad vi ser här är vad som händer med människor där skruvar har skruvats i och ur under åratal. JG som är så känslig. Tänk vilka skruvar SD har kunnat skruva åt, för att sedan släppa. Allt för att de ska göra som han vill.

Att man ska glömma så här mycket, om man är psykisk frisk. det tror jag inte på.

Antingen är hon psykisk sjuk på något plan/medicinerar eller så ljuger hon av någon anledning, medvetet eller förtränger.

Jag håller med. Nästan så att man skulle behöva ha en psykiatrisk bedömning för att kunna utvärdera hennes förhör. Som hon håller på nu vet man inte om hon själv är skyldig, eller om hon skyddar SD.
Citera
2020-03-02, 22:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
SvT producenten som avslöjade dom taffliga poliserna i operation playa

https://www.expressen.se/tv/nyheter/fredrik-undevik-mycket-har-varit-valdigt-tafligt/

Med andra ord blir det en intressant film om det här mordet.
Då kanske vi får veta vilka poliser som har klantat sig.
Det skulle vara intressant om det var SD:s poliskompisar.
Citera
2020-03-02, 22:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite rörigt när förhörsledarna lägger fram saker helt gripna ur luften. T.ex. lyckades ju Peter Springare i något tidigt förhör att få SD att tro att något vittne skulle ha sett honom cykla i närheten av bullerplanket vid den aktuella tidepunkten. Den naive SD gick väl på det här, och började då själv spekulera om att han möjligen kunde ha cyklat så pass långt från hemmet.

Lika med indikationerna på blod från LW i SD:s hus. Förhörsledarna verkar precis som åklaagren ha varit närmast religiöst övertygade om SD:s skuld, och fick först SD och HD att felaktigt tro att NFC skulle ha konstaterat förekomst av LW:s blod i SD:s hus. Utifrån den informationen försökte SD förstå hur detta kunde komma sig. Eftersom SD själv visste med sig att det inte var han som hade dödat LW så blev den enda begripliga förklaringen för honom att blodet kunde ha avsatts där i samband med deras sexuella aktiviteter, och därför körde han väl på den linjen.

Precis som MV spred desinformation i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du skriver att du tvivlar på min trovärdighet. Det är dig självklart rätt att så göra.
Men du vet ju inte om jag väljer att droppa desinformation för att i ett senare tillfälle få möjlighet att konfrontera ett vittne i förhör, eller hur?

Jag kan ju ha ett syfte med att sprida vissa saker för att få fram mera information om brottet.

Och vad säger att inte ett vittne påverkas av andra uppgifter som cirkulerar i tråden.
Citera
2020-03-02, 22:35
Medlem
Citat:

Å ena sidan är SD en manipulerande, kontrollerande psykopat (som jag ser det). HDs dåliga mående, kan faktiskt helt och hållet komma därifrån från start. Om inte annat så blir ett redan dåligt mående säkert fördjupat av att leva med en psykopat.

Jag kan inte begripa hur en människa kan leva med en person som inte bara har bedragit henne under alla år, utan även pratat om att döda barnen och henne. Hans förklaringar är alltid lika konstiga; för att hon ska slippa lida?

Nä, jag ser något liknande mönster som man ser hos L*ena. Den känslomässiga bundenheten, svårigheten att ta sig ur. Vill ur, vill tillbaka.

Men jag tänker att vad vi ser här är vad som händer med människor där skruvar har skruvats i och ur under åratal. JG som är så känslig. Tänk vilka skruvar SD har kunnat skruva åt, för att sedan släppa. Allt för att de ska göra som han vill.

Att man ska glömma så här mycket, om man är psykisk frisk. det tror jag inte på.

Antingen är hon psykisk sjuk på något plan/medicinerar eller så ljuger hon av någon anledning, medvetet eller förtränger.

Jag håller med. Nästan så att man skulle behöva ha en psykiatrisk bedömning för att kunna utvärdera hennes förhör. Som hon håller på nu vet man inte om hon själv är skyldig, eller om hon skyddar SD.

Sant i alla delar du berör, väl utrett Nötis!!
Citera
2020-03-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag trodde det var klarlagt att det var P Spr*ngare?
Citera
2020-03-02, 22:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Journalister är våra ögon och så illaluktande detta fallet är så är det utmärkt det blir utvädrat av andra än polisen .
F*redrik U*ndevik har bla, vunnit kristallen så det ser vi fram emot.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-02 kl. 22:47.
Citera
2020-03-02, 22:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

HD är helt klart dirigenten i detta tragiska mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in