2020-03-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Torsdag.
På torsdag alltså. Något särskilt klockslag?
Citera
2020-03-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag får en känsla av att HerrGickhan är helt okunnig när det gäller även den mest basala krisberedskapen. Dessutom är det inte konstigt att vissa butikshyllor töms när tusentals personer ska införskaffa ett baslager samtidigt. Det rör sig inte om panik utan att den vanliga logistikkedjan inte är utrustad att hantera plötsliga toppar i efterfrågan.

HerrGickhan verkar okunnig inom mycket och skriver väl mest för att provocera, vore ironiskt om han själv hamnar i en respirator i 3-6 veckor.
Exakt en topp i efterfrågan.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jaha yxskaft. Vatten bevisar att det är luftburet?
Jag höll ju med? vatten i liten mängd vägandes såsom bly = din älskade droppe väl?
&
Att vara allenarådande och allsmäktig är inte min stil. Men du kan kanske informera cdc.gov Ditt beslut?
Ty de äro tveksamma på om de har fullständig kunskap om detta nya virus..
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
När gissar vi att Sverige har 100 fall. I slutet av mars? Tidigare?

Eftersom jag är övertygad om att det finns mer än 30 stycken som är ickediagnostiserade i Sverige antar jag att Sverige har 100 bekräftade fall innan veckan är slut. Om jag har fel så dubblas det väl åtminstone var fjärde dag vilket skulle betyda slutet på nästa vecka.
Citera
Medlem
Nästan alla smittade i Europa nu har varit i Italien. Det måste ha spridits sjukt mycket där
Citera
2020-03-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tycker också hemkarantän är att föredra framför att coronasjuka läggs in. Om dom blir inlagda är det stor risk för patienter och personal.
Men många lever ju samman med andra personer. Dom löper ju jättestor risk att smittas. Hur går det egentligen till med hemkarantän?

Bra fråga, det skulle jag också vilja veta mer om.... Är man en familj på 4 pers i en 3:a så kan det ju vara lite svårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Du snackar skit.

Dödligheten för vanlig influensa är kring 0,1%, COVID-19 är kring 2-3% och kan bli betydligt högre om alla inte får tillgång till vård (vilket lär hända i Sverige).

Det är du som snackar skit. 0.1% är inkluderat det enorma mörkertalet, 2-3% är bara bekräftade fall. Så helt skeva jämförelser. Att ni inte vill ta till er av det, får en av tro att ni medvetet sprider rena rama lögner. Räknar på SAMMA sätt så de snarlik dödlighet
Citera
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
I mitten av mars. Ju fler som smittats desto snabbare går det

Tidigare. Om fem dagar kanske.
Nytt fall som testats positivt i Skåne nu.

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/troligt-fall-av-covid-19-i-skaane-2978003?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

Skrämmande läsning!!!!!
Fyn fan! Där får man svart på vitt hur god beredskap svensk sjukvård (inte) har för detta.
Citera
2020-03-02, 21:38
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Angående droppsmitta och aerosol. Det är mycket som inte är känt, en rimlig gissning är att den är droplet och till viss del aerosol. En del uttalanden har gjorts att det sprids som aerosol också och det verkar rimligast.
Droppsmitta och aerosol är samma sak
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej detta är inte slump. Där smittan får fäste utan att upptäckas tidigt så upptäcks den genom dödsfsll t ex för italien och iran dvs du har stora mörkertal av smittade som gör att det ser ut som dödligheten är väldigt hög. Sedan kommer vi snart att se en ökad dödlighet när sjukvården inte längre kan hantera antalet sjuka så som i italien.

Det förklara ju inte Tyskland vs USA exempelvis.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Vad har du för bevis att det inte är det? Politiska uttalanden räknas inte utan studier.
Ge dig. Vederbörande har rätt och har på fötterna för det. Det är bara att gå igenom användarens inlägg de senaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in