2020-03-02, 20:23
Medlem
Någon som vet läget för de smittade i Sverige? Står ju bara att det är 15 aktiva fall? Vart finns de nu?
Citera
2020-03-02, 20:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Klokt. Man får hoppas de flesta privata aktörer följer detta när de ansvariga myndigheterna misslyckas.

Oroväckande och uselt också att ansvaret kring skolorna kastades över på kommunerna. Endel rimligtvis lär väl ha bra riktlinjer, endel andra undermåliga.

Ett stort aktiebolag förstår konsekvensen av en karantän med många medarbetare pga att en blir smittad. Enkel analys för dem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har suttit och funderat idag om man skulle ta dottern och dra från Sverige.

Sverige är nog det sista landet i Europa jag vill vara i med corona.

Är Singapore ett bra land?

Anledning att jag oroar mig är för att Sverige nästan anstränger sig för att corona ska sprida sig här. Plus sjukvården.

Det har jag också funderat på. Om vi fortfarande blir insläppta i Singapore är det ett av de säkraste ställena. Aktiva case har nu sjunkit till 30 fall och ingen har dött.

Levnadsomkostnader

Stockholm: 167
Göteborg: 146
Singapore: 183
https://www.expatistan.com/cost-of-living/index
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Bara 200 nya fall i Kina

Runt 2% ökning av nya fall, vilket är ganska så liten ökning.

En minskning av nya fall i sydkorea och Italien

USA får allt fler fall, inkl dödsfall. Intressant om USA skulle få ett stort utbrott. Hur lätt blir det amerikanska folket panikslagna?

Dödligheten ligger fortfarande runt samma nivå som vanlig influensa, trots inget vaccin.

Som tidigare sagts. Stänger man in halva befolkningen och svetsar igen dörrarna så kommer såklart ökningen att minska.

Kineser lyder sin herre Xi Jinping som hundar och gör allt som regeringen säger åt dem att göra.
Tjaffsar du och leker rebell så kommer ett grupp vitklädda personer och släpar in dig i en bur på en pickup och du ses aldrig mer igen. Som vi har sett på ett antal filmer.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Tackar

Inga problem, jag är glad att folk äntligen börja lyssna. Jag har tjatat om det här i snart en vecka och länkat forskning efter forskning till folk sen jag fick reda på att det är med hjälp av hög dos c-vitamin intravenös till allvarligt sjuka patientet i både kina och Sydkorea. Folk har kallat mig foliehatt ex antal ggr. Du ser ju vilket narr outbildade människor som börjar prata om olika djur osv.
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Nja, 10-20 % av de insjuknande dog. Här är det bara några procent än i Covid19. Dock är frågan hur mycket sjukvården lyckas hålla nere dödstalen än så länge... mycket som är oklart. Men nog kan det vara så att Covid19 är värre än spanskan...

Spanskasjukan hade en dödlighet på 1%!

Covid19 har en dödlighet på för tillfället 3,5%.
I åldersspannet 0-9år 0%.
I åldersspannet 40-49år 0,2-0,5%
I åldersspannet 70-79år 8%!

På icke angivna åldersspann har jag inga data..
Citera
2020-03-02, 20:25
Medlem
Citat:
Bara 200 nya fall i Kina

USA får allt fler fall, inkl dödsfall. Intressant om USA skulle få ett stort utbrott. Hur lätt blir det amerikanska folket panikslagna?

Dödligheten ligger fortfarande runt samma nivå som vanlig influensa, trots inget vaccin.

USA har massa vapen i omlopp, kaos skulle betyda mycket problem för alla medborgare. Men dom tar ju tag i sina problem också lite snabbare än sverige
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är en hobby, fattar du taskigt? Du bölar om att ”smittan är så långsam” men med tanke på hur trög du är kanske du inte ska slappna av riktigt än, den hinner nog i kapp dig oavsett hur långsamt smittan sprider sig.
Jaså. Jag trodde det hade ett syfte. Det är ett slags samlande, alltså.

Vi får väl se vem som har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
När vi har varit stabila i minst två veckor så kan vi snacka om att vi har kontroll över läget. Det är inkubationstiden för covid19. Men det är först om en månad som vi kan vara någorlunda säkra på att läget är under kontroll. Fram till dess så finns det risker att sjukdomen sprids. Titta på resten av Europa. Titta på USA. Vi har det bra än så länge, hoppas att det fortsätter så.
Ja, det kan ju förstås öka, men jag håller det för extremt osannolikt. Jag tvivlar starkt på att fler än 40-50 blir smittade i hela Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag ställde frågan i helgen om när ”explosionen” kommer. När vi ska likna Wuhan, en provins med 60 miljoner invånare.

”Vänta till måndag” fick man höra. Vårdcentraler och annat hade ju stängt under helg.

Jodå.

Tål inte snacket om ”usla Sverige” heller.
Kan inte se att något enda land i Europa bortsett Italien som gör så mycket mer än Sverige för tillfället. Livet fortgår, överallt.
Exakt. Det är ju bara Italien som är ordentligt drabbade också. Det verkar onekligen som att viruset har svårt att etablera sig ordentligt i Europa.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste också "no known exposures"

Så community spread o 5 döda. Det betyder troligen över tusen smittade i USA om man räknar...

Kan det vara paket beställda från Kina?
Citera
2020-03-02, 20:26
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Bara 200 nya fall i Kina

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag litar inte på de Kinesiska siffrorna. De har tagit till drastiska medel och har möjligen vänt trenden, men vissa siffror är orimliga.

Hur kan en provins snabbt få 988 fall, och sedan över en dag inte få ett enda fall till sedan dess?
Citera
2020-03-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Låter som att Washington är det nya Italien.
Ja, det finns risk att det här spridits där i några veckor redan. Problemet USA har är att många inte får någon lön om de är hemma sjuka, och det kostar upp till 3000 dollar att testa sig för COVID. Lyckat till med att stoppa spridningen då, när folk varken har råd att hålla sig hemma eller kolla om de är smittade.
Citera
2020-03-02, 20:27
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
USA nu uppe i 5 döda i Washington. Det indikerar att de har uppåt 500 smittade där om det är 1 % dödlighet.
Måste vara STATEN Washington som har många kineser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in