2020-03-02, 23:42
Medlem
messiasibids avatar
Säga vad man vill om Trump. Men känns mycket mer förtroendeingivande jämfört med Sveriges presskonferans. Åtminstone en doktor som får vara med och prata dessutom.

"The degree of risk has the potential to change quickly, if the situation change"

"We will need to prepare for the worst and hope for the best".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Coronaviruset kan visa sig vara obotligt:

https://futurism.com/neoscope/catch-coronavirus-twice?fbclid=IwAR3WxWeauriVxLvxy1uUjdlllU8U2yDlO5W CmKatMoc2944EQ_kBIB186dY

Förklarar alla fall vi ser av folk som får viruset igen efter att ha förklarats botade.

Äntligen har kineserna gjort något som verkligen fungerar.

Lite det här jag vill veta mer om... och i fall infon kommer ut... finns ju en lösning på att överleva...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Någon som varit till Vietnamn? Hur ser deras kost ut.... Äter de några speciella kryddor? osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
En pandemi är det väl när det sprids okontrollerat på minst två kontinenter. Det kan alltså inte vara en pandemi enbart för att det sprids inom Sveriges gränser oavsett om hela Sverige skulle bli sjuka!
Vet inte vilken grotta du bor i men viruset är spritt till 50 länder. Alla kontinenter förutom Antarktis. Fler och fler länder har tappat kontrollen om viruset. Nästa länder att väntas en boom i bekräftade fall är USA & Spanien. Säkert fler. Bara att jag inte har så bra koll på alla länder.
Citera
Medlem
Bästa summeringen hittills: https://www.youtube.com/watch?v=c09m5f7Gnic&feature=emb_logo
Citera
2020-03-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Så upplysta demokratier som Italien med 60 miljoner invånare är bara offer för rykten och konspirationer? Dom ser inte vad vi förmår att se här i Sverige. Det här är en brutal sjukdom som dödar gamla och svaga i stor utsträckning. Även unga och starka ibland om man har otur med generna. I synnerhet om man inte får vård.

Äh ! Låt MSB wannabes vara. Har ännu inte fått förklarat vad det är dom har att göra i tråden. Deras definition av panik är helt och totalt ologisk. Bär man munskydd har man tydligen panik ? Men det som är glasklart hos dessa personer är att deras största orosmomentet är världsekonomin och samhällets förändring. Du förstår att om Svensson börjar bära munskydd och köper hem extra torrvaror så har man tydligen panik och denna beteende förändring av människor ute i samhället är bara för mycket för dom här - foliehatt skrikande människorna. Det är helt enkelt för smärtsamt att ta in att vi står inför en global förändring och en världsekonomi som kommer fortsätta bli hårt sargad. Det är som att dom här individerna som förvägrar Svenssons att bunkra, tvätta händerna och bära mask att dom upplever någon form av inre djupt psykologiskt ansvar för att se till att allt i samhället ska vara så normalt och neutralt som det bara går. Gör du minsta lilla som sticker utanför deras normer så har du tydligen.... panik. Undra om man har panik för att man utrymmer en lokal där brandalarmet går även om du och alla kollegor på bygget vet till 99% säkerhet att det är falsklarm då larmet krånglat i flera dagar. Har man panik om man utrymmer då eller hur ser denna intressanta livsåskådning ut ?
Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Säkerligen. Men just nu så sa han att vaccin finns till sommaren.

knappast, är inte som att ta fram ett nytt säsongs vaccin mot vanlig influensa där man redan har en grund att bygga på så räkna inte med ett detta året. Om allt går smidigt har vi kanske ett lagom till hösten 2021 men det är ett stort OM.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Snyftrepotage av SVT om iranskt par boende i Sverige men som nu befinner sig i Iran som inte kan komma hem pga inställda flyg. De antyder att det är Sveriges fel.

"De skulle åka hem till Stockholm i slutet av februari. Keymar Tatar, Asal Raoufi och deras 14-åriga dotter."

"– Det kommer som en chock. Jag har följt rapporteringen noga och de senaste dagarna har Sverige sagt att de är väl förberedda och att situationen är under kontroll, säger Keymar Tatar."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fast-i-coronadrabbat-iran

Det märkliga är att det inte finns några personer med de namnen folkbokförda i Sverige. Inte på Ratsit, Hitta eller MrKoll i alla fall.

Fake News av SVT? Eller ljuger de om namnen?

Om de nu är riktiga personer boende i Sverige, vad gör de då i Iran och varför uppger de inte sina riktiga namn? Om de har skyddade uppgifter så skulle de väl knappast medverka med sina foton i SVT.

Är det bidragsfuskare? I SVT:s artikel nämns att c:a 100 personer med svensk anknytning anmält sig på svenska ambassaden i Teheran, men man beräknar att det kan finnas 2000-3000 "svenskar" i Iran för närvarande.

Det är förståeligt om så få anmäler sig, det lär nog vara en och annan socialbidragstagare som åkt iväg olovligen.
Citera
2020-03-02, 23:44
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Dom nämnde inget specifikt mer än "treatments". Det var tydligen stor skillnad på behandling och vaccin enligt läkarna och läkemedelsföretagen som deltog på mötet (bland annat Pfizer). För övrigt väldigt intressant och sevärt möte

Är det bara jag som jämför med hur mer säkra dessa människor låter jämfört med när svenska regeringen höll presskonferans ? Jag kunde inte ens se två minuter när lövfen pratade :S
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
King Country, USA, håller precis på att avsluta förhandlingarna om att köpa ett motell för att ta hand om smittade.

Hur det har resonerat de senaste dagern vet jag inte, men i Italien ser man hotellen som möjliga lokaliteter för smittade om sjukhusen inte räcker till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Var smäller det till först i Europa efter Italien?... Kommer något annat europeiskt land komma upp i Italiens siffror? Jag tror inte det.

Hold utkikk med Storbritannia og Tyskland. Som jeg skrev tidligere i tråden. Italia hadde 20 rapporterte med corona for 10 dager siden. I dag over 2000. Norge har 25 i dag. Spent på hvor Norge er 12. mars

Anbefaler denne linken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Z7VQ5xlf3BaTx_LBBblsW4hLoGYWnZyog3jqsS9Dbgc/edit#gid=0
Citera
2020-03-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Vet inte vilken grotta du bor i men viruset är spritt till 50 länder. Alla kontinenter förutom Antarktis. Fler och fler länder har tappat kontrollen om viruset. Nästa länder att väntas en boom i bekräftade fall är USA & Spanien. Säkert fler. Bara att jag inte har så bra koll på alla länder.
Jag vet inte ens vad du ville ha sagt med ditt meddelande alltså. Jag förklarade vad som räknas till en pandemi och sen snackar du om jag sovit under en sten i en grotta? Jag har inte ens en åsikt om saken utan förklarade bara vad som måste uppnås för att det ska kallas pandemi. Ta på dig läsglasögonen och läs det du ska svara på framöver tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in