2020-03-02, 20:21
Medlem
USA nu uppe i 5 döda i Washington. Det indikerar att de har uppåt 500 smittade där om det är 1 % dödlighet.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
På mitt jobb är det två veckor karantän oberoende var i Italien du varit...

Klokt. Man får hoppas de flesta privata aktörer följer detta när de ansvariga myndigheterna misslyckas.

Oroväckande och uselt också att ansvaret kring skolorna kastades över på kommunerna. Endel rimligtvis lär väl ha bra riktlinjer, endel andra undermåliga.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
King Country, USA, håller precis på att avsluta förhandlingarna om att köpa ett motell för att ta hand om smittade.
Citera
Medlem
Bara 200 nya fall i Kina

Runt 2% ökning av nya fall, vilket är ganska så liten ökning.

En minskning av nya fall i sydkorea och Italien

USA får allt fler fall, inkl dödsfall. Intressant om USA skulle få ett stort utbrott. Hur lätt blir det amerikanska folket panikslagna?

Dödligheten ligger fortfarande runt samma nivå som vanlig influensa, trots inget vaccin.
Citera
2020-03-02, 20:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Varför ska man hämta informationen från en rad stolliga preppers som tror att miljoner svenskar kommer dö?

Det enda historiska med detta blir hur preppers ska försöka bortförklara att de hade totalt fel om spridningen. Sverige har fått två nya fall på två dygn. När kommer egentligen domedagsspridningen?

1-1-2-2-4-8-16-<

Spridningen tar alltid lite tid i början. För 3 månader sedan gick en kines ned till fiskmarknaden....
Citera
Medlem
För en preppare så är det med en viss lätt förundran att se hur lätt paniken sprider sig med ett virus som detta.2,5 miljoner visningar här på flashback säger mycket hur "viralt" detta topic är.Jag hoppas att det utvecklar sig till en riktig pandemi med få avlidna och hyfsat stora störningar i våran infrastruktur.

Jag vet att ni tycker att det låter hemskt men i längden tjänar Sverige på att vi uppmärksammar och får ordentlig tankeställare och börjar bygga bort den enorma sårbarheten vi har i samhället.

Jag var inne och läste om nåt Skåneupprop ibland sjuksköterskorna där dom hopplöst ser på hur patienter dör på överfulla sjukhus.Det är inte chans att svensk sjukvård klarar en fullskalig pandemi.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
5 st döda av coronaviruset i Kings County, USA

Presskonferens:
https://www.youtube.com/watch?v=itR6v4o0L2k

Läste också "no known exposures"

Så community spread o 5 döda. Det betyder troligen över tusen smittade i USA om man räknar...
Citera
Medlem
Citat:
Varför preppa om det aldrig händer någonting?

Och du kallar mig löjlig... Jag frågar dig; när sprids viruset i Sverige på riktigt? Spridningen går så långsamt att man lika gärna kan vara rädd för att bli träffad av en meteor.

När vi har varit stabila i minst två veckor så kan vi snacka om att vi har kontroll över läget. Det är inkubationstiden för covid19. Men det är först om en månad som vi kan vara någorlunda säkra på att läget är under kontroll. Fram till dess så finns det risker att sjukdomen sprids. Titta på resten av Europa. Titta på USA. Vi har det bra än så länge, hoppas att det fortsätter så.
Citera
2020-03-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
USA nu uppe i 5 döda i Washington. Det indikerar att de har uppåt 500 smittade där om det är 1 % dödlighet.

Låter som att Washington är det nya Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Varför preppa om det aldrig händer någonting?

Och du kallar mig löjlig... Jag frågar dig; när sprids viruset i Sverige på riktigt? Spridningen går så långsamt att man lika gärna kan vara rädd för att bli träffad av en meteor.

Jag ställde frågan i helgen om när ”explosionen” kommer. När vi ska likna Wuhan, en provins med 60 miljoner invånare.

”Vänta till måndag” fick man höra. Vårdcentraler och annat hade ju stängt under helg.

Jodå.

Tål inte snacket om ”usla Sverige” heller.
Kan inte se att något enda land i Europa bortsett Italien som gör så mycket mer än Sverige för tillfället. Livet fortgår, överallt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har suttit och funderat idag om man skulle ta dottern och dra från Sverige.

Sverige är nog det sista landet i Europa jag vill vara i med corona.

Är Singapore ett bra land?

Anledning att jag oroar mig är för att Sverige nästan anstränger sig för att corona ska sprida sig här. Plus sjukvården.

Spanien alt. Portugal. Landsbygden, bra odlingsklimat.
Centraleuropa, "agrar samhällen",

Spaniens övergivna byar slår nog högst, handla bönor/ärter/fröer för 10k så har du mat.....

Sverige blir katastrof... Matförsörjningen är största problemet vid en världsspridning

Glöm sjukvård. Inget land kommer att ha fungerande sjukvård.....
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
NORGE:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5d5a264339d80011aee253

110 ANSATTE PÅ ØYEAVDELINGEN I KARANTENE
Fem ansatte på Øyeavdelingen på Ullevål sykehus har testet positivt for coronavirus. 110 andre ansatte ved avdelingen har per 2. mars fått beskjed om å være i karantene, skriver avdelingen i på deres nettside. Det tidligere antallet var 90.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in