2020-03-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Men den hade nåt i storleksordningen 90 procent kvar på batteriet.
Jag har en minnesbild att jag såg drygt 80% så det är säkert rätt. Och jag tror inte heller det beror på batteriet. Dock blev jag svårt ifrågasatt när jag sa detta med procent kvar i batteriet. Men precis som du - jag har sett att hon hade mycket kvar. Så den är nog manuellt avstängd.

Från det ena till det andra: UW sade ganska omgående till de poliser som först kom till hans hem att han hade en dålig magkänsla ang SD. Att han trodde SD låg bakom försvinnandet:

Ulf sa då att han ville tala med oss enskilt. Han berättade att grannen Stefan Davidsson hade haft en affär med Lena och tydligen hade grannens fru fått reda på detta och det hade varit väldigt rörigt. Han uppgav också att han hade en väldigt dålig känsla av grannen och jag uppfattade det som att han trodde att grannen hade något med försvinnandet att göra.

Edit: batteri: 97" batter/kapadtet I mobiltelefone. Sid 109 i huvudprotokollet (ab 145. Kl 21.30)
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-02 kl. 17:10.
Citera
2020-03-02, 16:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Men den hade nåt i storleksordningen 90 procent kvar på batteriet.
Bara inflika att jag snappade att den hade 94% kvar när hon lämnade hemmet om det har någon hon betydelse.
Citera
2020-03-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Instämmer! Det borde göras en lagändring så att den åtminstone inte var tillgänglig förrän efter rättegången och då skulle kvitteras ut med ID. Detta ondskans fall, med så många som på olika sätt verkar delaktiga i olika steg, har fått mig att tänka på ett helt annat sätt gällande offentlig FUP.

Men sen kan ju inte vittnen ändra sig hur mycket som helst och tro att rätten ska falla för det. Men det som sker här är att vi hjälper dem indirekt med lösningar på det som de trasslat in sig i. Lite obehagligt är det allt.

FUPen blir allmän handling när åtal väcks och den åtalade och brottsoffren får kopior. Likaså är den åtkomlig för vittnena. I de flesta fall kan de få den per mail. Om ett vittnesmål skiljer sig från det som sagts i polisförhöret lär det bli hårdmangling av åklagaren. Sådant är systemet. Offentlighetsprincipen är en grundbult i vår demokrati och att kräva ID vore helt galet. Om FUPen ska bli offentlig före eller efter en rättegång vågar jag inte riktigt säga men spontant säger jag före.
Citera
2020-03-02, 16:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Har hört det på bland annat en dokumentär från USA eller UK.

Kanske är det så att man kan det vid stora mängder av blod, så är det möjligt. Vid extremt små, kanske det är annorlunda.

Google är din vän. Just nu kan jag inte googla. Men informationen finns där ute i cyberspace. Har väldigt svårt att tro att åklagaren döljer sånt.

Det är också sannolikt att mensblödning (som bland annat består av mycket gammalt blod och slemhinnor) skiljer sig enormt från en blödning som blir vid till exempel våldsam sex. Eller en brusten cysta.

Okey?

Det lät ju inte så på ditt tvärsäkra svar i inlägget som citerades, hur är det nu, kan NFC skilja på mensblod och vanligt blod, google ger mig ingen hjälp men du var ju tvärsäker på att det är så.

Dessutom så är ju blodmängden vi talar om inte ens synlig för blotta ögat så hur är det har NFC den kompetensen?
Citera
2020-03-02, 16:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko1pa41s
Sorry om jag stör, vill inte troll-provocera, men förstår ärligt talat inte varför det finns en sånt intresse för fupen i det här fallet. Vad är grejen?

Citat:
Det är en mordhistoria som är bättre än alla du någonsin har sett på tv, med enorma mängder bevarade chattar mellan huvudpersonerna... Psykologin bakom det här dramat är bland det svettigaste jag har hört talas om.
Det kan många skriva under på.
Att den mediekåta spaningsedaren Peter Springare fick kicken under uppseendeväckande former i utredningen intensivaste skede gav en boost redan nån månad efter BO hittats.

Att den misstänkta mördaren dessutom varit på fri fot och enligt uppgift deltagit i tråden ger extra krydda år fallet.

Herregud så vi har väntat på FUP

Manuset på en kommande film är färdigskrivet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-02 kl. 17:14.
Citera
2020-03-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Akt. 151 sid. 115

Låter bekant.
Haha...den här journalisten verkar ha lett hela polisutredningen. Han konstarerar:

1. Att det går att avgjuta mordvapen även om det saknas.
2. Att de ska skicka blodet på analys till något annat land.
3. Han har läst flashback om blodspår.
4. Polisen har dabbat sig i utredningen
5. Han tror att S och D hjälpts åt med mordet som är planerat och utfört i samförstånd.
6. Att Stefan är psykopat enligt dem han talat med och att han aldrig erkänner då han anser sig smartare än polisen Att de ska satsa på H om de vill ha ett erkännande.
7. Han ska publicera något om fallet och intervjua närstående och huvudpersonerna.
8. Att Lena hade ett parallellt förhållande med både Ulf och Stefan.
9. Att paret D fått ett uppsving i sitt förhållande efter Lenas död.
10. Att Hanna har det starkaste motivet.

Undrar om Herr D ställer upp på intervju, nu när han upptäcker detta under fup-läsning i häktet? Då får han sina 10 min i rampljuset.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-02 kl. 17:00.
Citera
2020-03-02, 17:04
Medlem
Citat:
Sorry om jag stör, vill inte troll-provocera, men förstår ärligt talat inte varför det finns en sånt intresse för fupen i det här fallet. Vad är grejen?

För att detta är århundradets morddrarna, och verkligheten överträffar dikten.
Citera
2020-03-02, 17:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det som gör fallet intressant är väl att det visar att man faktiskt kan komma så här långt på rena indicier. I princip räcker det alltså med att du har en stökig otrohetsrelation med en kvinna för att sedan på egentligen inte stadigare grund än så kunna bli misstänkt (och t.o.m. åtalad) om kvinnan sedan blir mördad. Om polis och åklagare mycket noggrant väljer ut allt som möjligen skulle kunna peka åt ditt håll, och sedan dessutom vinklar och vrider lite på allting, du kan du vara körd helt oavsett om du sedan har något med brottet att göra eller inte. Det finns några andra exempel på fall där människor faktiskt har dömts för mord helt utan bevis, och det brukar bli rätt segdragna historier med böcker, dokumentärfilmer, flera resningsansökningar osv.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-02 kl. 17:16.
Citera
2020-03-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Operatören hade väl sett att den stängdes av (inte laddade ur eller gick sönder) 01:47

Batteriet hade 93% laddning, så urladdning finns inte på kartan, den har slagits av medvetet.

Läste jag här på idag.
Citera
2020-03-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, fullt begripligt att vilja skydda barnen, ja.
Det är väl en mycket hemsk nackdel med flashback att barnen blir utsatta.

Kanske det är en anledning till att nicket försökte få tråden stängd.
Fanns säkert flera anledningar.

Ja, jag tänker faktiskt mkt på barnen. Både LW's och H/SD's barn.
Nånting som har etsat sig fast är hur SD's dotter ska känna sig om hon får läsa om faderns googlande efter plötslig spädbarnsdöd... Herregud... Kan man förlåta något sådant?
Citera
2020-03-02, 17:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Okey?

Det lät ju inte så på ditt tvärsäkra svar i inlägget som citerades, hur är det nu, kan NFC skilja på mensblod och vanligt blod, google ger mig ingen hjälp men du var ju tvärsäker på att det är så.

Dessutom så är ju blodmängden vi talar om inte ens synlig för blotta ögat så hur är det har NFC den kompetensen?
Mensblod är "vanligt" blod. Vad man tycker bör skilja är om det går att finna slidsekret i den minimala blodmängden vilket kanske försvaret kunnat ge NFC i uppdrag att analysera. Åkl är nog måttligt intresserad av det..
Citera
2020-03-02, 17:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mensblod är "vanligt" blod. Vad man tycker bör skilja är om det går att finna slidsekret i den minimala blodmängden vilket kanske försvaret kunnat ge NFC i uppdrag att analysera. Åkl är nog måttligt intresserad av det..

Säg inte det, Hidings tes är ju att det blod vi diskuterar endast kan ha kommit på tvättmaskinen efter mordet så för hennes del vore det ju en guldklimp om mensblod kan uteslutas.

På tal om NFC har du/någon koll på vad det var som Backman ville ha analyserat, borde ju framgå av FUP men jag hittar inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in