De senaste nyheterna från FHM om att det tydligen finns smittade personer i Sverige (från Iran) som inte medverkar till smittspårning är verkligen oroande. Det kan bli liknande effekter i Sverige som i Italien om smittade tillåts vandra runt i befolkningen.
Jag har därför försökt mig på att räkna efter en teoretisk modell för hur spridningen av SARS-COV2 i Italien skulle kunna ha utvecklats från ett estimerat datum 2020-01-15.
OBS att detta är gjort av mig som är lekman på området. Och att det är en beräkning som inte alls behöver stämma med verkligheten. Den visar dock att det skulle kunna ha varit en första smittad person i mitten av januari som är orsaken till att man nu stänger stora delar av norra Italien. Det är skrämmande.
Jag har utgått från två förutsättningar för beräkningarna.
1. Varje person beräknas börja smitta dag 5 efter smittotillfället
2. Varje person beräknas smitta 2 personer
(Siffrorna blir ännu värre om man t.ex. räknar på smittsamhet från 4e dagen eller att varje person smittar 3 personer.)
Om man antar att den person som man kallar person Zero (och som man inte har hittat) kom till Lodi-området i Lombardia den 15 januari 2020 med smittan (från Kina) och började smitta dag 5 och enligt antagandet ovan smittade 2 personer den 20 januari så fanns det alltså tre smittade personer (1+2=3) den 20 januari. De två nya smittade i sin tur två nya personer efter fem dagar och tillsammans med de "gamla" smittade fanns det nu sju smittade (4+3=7). Alltså kanske inte så väldigt många.
I början går det lätt att stoppa en smittprocess - om man hittar de smittade personerna och dessa medverkar till smittspårning så är det ganska enkelt. Om de smittade i Sverige inte medverkar till smittspårning så kan det bli en liknande situation i Sverige som i norra Italien.
Om man alltså fortsätter att räkna på samma sätt som ovan så stiger antalet smittade i allt snabbare takt. (Det har flera andra i tråden visat väldigt tydligt så det går jag inte in på.)
I Italien så identifierade man den första smittade personen 20/21 februari. I den beräkning jag har gjort så skulle vid den tidpunkten (teoretiskt) de oupptäckta smittades antal då ha kunnat vara ca 286 (19 februari) - 542 (24 februari).
Åtgärder (karantän, smittspårning m.m.) sattes in och därefter har smittan stoppats upp i viss utsträckning.
Igår redovisade de italienska myndigheterna att antalet smittade var 1577 + döda 34 + friska 83 = totalt 1694. I de italienska siffrorna ingår då inte de fall som exporterats utanför Italien.
http://www.salute.gov.it/nuovocoronavirus
I mina beräkningar (som då inte tar hänsyn till några åtgärder) hamnar antalet smittade vid denna tidpunkt på ca 1054 (29 februari) och 2078 (5 mars). Inte så helt olikt.
De svenska myndigheterna (och regeringen) bör agera och dessutom i fortsättningen informera befolkningen på ett adekvat, ärligt och vettigt sätt. Deras uppdrag handlar inte om att lugna och sopa under mattan utan om att tala om i klartext vad det är fråga om. Vi betalar skatt för att de ska sköta om våra gemensamma uppgifter - inte för att de medvetet ska utsätta befolkningen, (läs riskgrupperna) för onödiga risker.
Jag är faktiskt väldigt arg!