2020-03-02, 16:11
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prgm
Iran Airs flygtillstånd indraget

Äntligen och när blir det Italiens tur?
Citera
2020-03-02, 16:11
Bannlyst
Citat:
Det finns framför allt två skäl till att Folkhälsomyndigheten inte heller beslutade om så kallad screening av passagerare från Iran förra veckan, enligt generaldirektören Johan Carlson.

– Man får ju bara mäta temperatur och fråga människor hur de mår. Det är en oerhört resurskrävande åtgärd som tar bort fokus från det vi borde ägna oss åt, nämligen att upplysa dem som känner sig sjuka att komma till vården. Den har också väldigt begränsad effekt, säger han.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/risken-for-allman-spridning-i-sverige-hojs/

OMG Oerhört resurskrävande åtgärd? Att mäta temp i örat? Klick - Pip? Hur mår du?

Kan man inte screena folk borde de sättas i karantän/inte flygas hit.

De har fullt upp med att en webdesigner/webmaster sätter upp en eller två texter på hemsidan.

Var kommer alla dessa Sånger från andra våningen bleka karaktärer experter ifrån.

Sömnigare tandlösare agerande får man leta efter.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-02 kl. 16:16.
Citera
2020-03-02, 16:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
WHO rapporterar live nu. Livestream på Youtube. Kanske får vi svart på vitt att det är en pandemi

Tack för info. Bifoga gärna länk nästa gång.

https://www.youtube.com/watch?v=t4rW3QFiuN8
Citera
2020-03-02, 16:12
Medlem
https://www.svd.se/coronasmittad-chauffor-jobbade-sjuk

Utslag i en så kort lista av symptom? Inte hört något om utslag förut, nån annan som har?
Citera
2020-03-02, 16:13
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Vad är oddsen på en Iransk chaufför? https://www.gp.se/nyheter/sverige/coronasmittad-chauff%C3%B6r-jobbade-sjuk-1.24781440

Karma !

Förmodligen samma Samtrans-snubbe som bråkade med en parkeringsvakt i Fredags som jag bevittnade, de har ett kontor porten invid Expressens redaktion i Marieberg och de brukar "tjuvparkera" mitt emot ryska ambassaden när de antingen ska in på sitt kontor eller gå 100m till systembolaget.

Den snubben rann det svett om i ansiktet innan bråket ens började, och han kom från kontoret, då kan han ha smittat flera av Expressens folk, jävla tur man satt i bilen och såg eländet, och förmodligen är det så som Expressen fick storyn då smittskyddet då kollade upp snubben bakåt i tiden (läs idag) och själva blev uppringda av smittskyddet och fick storyn gratis.

Apropå smittskydd, listan på alla drabbade länder med Corona- varför är inte Turkiet med..?
se: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-02, 16:13
Medlem
Vad många inte verkar förstå eller vill acceptera är att den svenska myndighetsutövningen är adaptiv. Därav de olika graderna på säkerhetsrisk och säkerhetsåtgärder. Man skruvar inte panikartat upp den till max när det inte finns behov av det.
Citera
2020-03-02, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
• Risken för att svenska medborgare smittas av importfall klassas samtidigt som "mycket hög". Tidigare klassades den som "hög", enligt Folkhälsomyndigheten.

Detta måste betyda att finns det en risk att man kommer i kontakt med folk från högriskområden så bör man ju absolut inte gå till sin arbetsplats eller skola för elever.
Lugn.. Det kommer FHM fram till om en vecka. Låt ”proffsen” få fundera lite grann, ge dom lite tid så dom inte sviker sitt uppdrag att göra det värre för medborgarna.
Citera
2020-03-02, 16:15
Medlem
Fy fan... inte konstigt att viruset sprids i Iran när deras kultur är att slicka på allt

https://www.expressen.se/tv/nyheter/religiosa-slickar-helgedom-i-coronadrabbade-omradet/
Citera
2020-03-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
https://www.dn.se/nyheter/sverige/risken-for-allman-spridning-i-sverige-hojs/

OMG Oerhört resurskrävande åtgärd? Att mäta temp i örat? Klick - Pip? Hur mår du?

Kan man inte screena folk borde de sättas i karantän/inte flygas hit.

Säg att det behövs minst 6 Pers per station. På en större flygplats som Arlanda lär det behövas.....massor av stationer.

Ta det sedan på varenda jävla flygplats.

24/7.

Då förstår du hur resurskrävande det är.

För att inte tala om hur mycket större chans det är att folk blir smittade i en trång svettig kö.
Citera
2020-03-02, 16:16
Medlem
De senaste nyheterna från FHM om att det tydligen finns smittade personer i Sverige (från Iran) som inte medverkar till smittspårning är verkligen oroande. Det kan bli liknande effekter i Sverige som i Italien om smittade tillåts vandra runt i befolkningen.

Jag har därför försökt mig på att räkna efter en teoretisk modell för hur spridningen av SARS-COV2 i Italien skulle kunna ha utvecklats från ett estimerat datum 2020-01-15.

OBS att detta är gjort av mig som är lekman på området. Och att det är en beräkning som inte alls behöver stämma med verkligheten. Den visar dock att det skulle kunna ha varit en första smittad person i mitten av januari som är orsaken till att man nu stänger stora delar av norra Italien. Det är skrämmande.

Jag har utgått från två förutsättningar för beräkningarna.

1. Varje person beräknas börja smitta dag 5 efter smittotillfället
2. Varje person beräknas smitta 2 personer

(Siffrorna blir ännu värre om man t.ex. räknar på smittsamhet från 4e dagen eller att varje person smittar 3 personer.)

Om man antar att den person som man kallar person Zero (och som man inte har hittat) kom till Lodi-området i Lombardia den 15 januari 2020 med smittan (från Kina) och började smitta dag 5 och enligt antagandet ovan smittade 2 personer den 20 januari så fanns det alltså tre smittade personer (1+2=3) den 20 januari. De två nya smittade i sin tur två nya personer efter fem dagar och tillsammans med de "gamla" smittade fanns det nu sju smittade (4+3=7). Alltså kanske inte så väldigt många.

I början går det lätt att stoppa en smittprocess - om man hittar de smittade personerna och dessa medverkar till smittspårning så är det ganska enkelt. Om de smittade i Sverige inte medverkar till smittspårning så kan det bli en liknande situation i Sverige som i norra Italien.

Om man alltså fortsätter att räkna på samma sätt som ovan så stiger antalet smittade i allt snabbare takt. (Det har flera andra i tråden visat väldigt tydligt så det går jag inte in på.)

I Italien så identifierade man den första smittade personen 20/21 februari. I den beräkning jag har gjort så skulle vid den tidpunkten (teoretiskt) de oupptäckta smittades antal då ha kunnat vara ca 286 (19 februari) - 542 (24 februari).

Åtgärder (karantän, smittspårning m.m.) sattes in och därefter har smittan stoppats upp i viss utsträckning.
Igår redovisade de italienska myndigheterna att antalet smittade var 1577 + döda 34 + friska 83 = totalt 1694. I de italienska siffrorna ingår då inte de fall som exporterats utanför Italien.

http://www.salute.gov.it/nuovocoronavirus

I mina beräkningar (som då inte tar hänsyn till några åtgärder) hamnar antalet smittade vid denna tidpunkt på ca 1054 (29 februari) och 2078 (5 mars). Inte så helt olikt.

De svenska myndigheterna (och regeringen) bör agera och dessutom i fortsättningen informera befolkningen på ett adekvat, ärligt och vettigt sätt. Deras uppdrag handlar inte om att lugna och sopa under mattan utan om att tala om i klartext vad det är fråga om. Vi betalar skatt för att de ska sköta om våra gemensamma uppgifter - inte för att de medvetet ska utsätta befolkningen, (läs riskgrupperna) för onödiga risker.

Jag är faktiskt väldigt arg!
Citera
Medlem
l00zekks avatar
Var hittar man WHO:s statistik på antalet tillfrisknade. Ser bara antalet insjuknade och döda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Intressant att de nämner att det är svårigheter att få de ankommande från Iran att delta i smittspridningsspårandet.

Jag är inte förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in