2020-03-02, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
3-4 dagar sen.

https://www.aftonbladet.se/a/9vQAKl

Fyfan vad idiotiskt! Vadå sekretess. Det har dom isåfall redan brytit med att gå ut att säga att en kvinna i 20 års åldern blev sjuk.

Vad är det för sekress dom bryter genom att säga.

Hon är frisk
Hon är död
Samma tillstånd. Hur kan det vara bryta sekretess.

Är det därför siffra 14 står och stampar och inga fler är smittad.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det klassade aldrig som högt. Det enda som klassades som högt var att importfall med corona skulle dyka upp..
Så är det självklart. Snart har vi hundratals iranier smittade här utöver de kineser vi redan har.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
• Risken för att svenska medborgare smittas av importfall klassas samtidigt som "mycket hög". Tidigare klassades den som "hög", enligt Folkhälsomyndigheten.

Detta måste betyda att finns det en risk att man kommer i kontakt med folk från högriskområden så bör man ju absolut inte gå till sin arbetsplats eller skola för elever.

Tror att media felciterar vad som sagts.

Tror dom syftar på att risken att Sverige får fler importerade fall är mycket hög och har höjts från hög.

Vilket givetvis i sin tur medför att risken att bli smittad av importfall ökar.
Citera
2020-03-02, 16:01
Medlem
Äntligen!

Citat:
Transportstyrelsen drar med omedelbar verkan in tillståndet för Iran Air med anledning av coronaviruset, uppger myndigheten för TT.

https://www.svd.se/iran-air-stoppas-i-sverige/i/senaste
Citera
2020-03-02, 16:02
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Hörde precis av en bekant som jobbar på Systembolaget att personalen har fått order från centralledningen att stanna hemma med full lön om dom har vistats i något riskområde, även om dom är symtomfria.
Å fan! Det får nog bli ett besök för bunkring på nämnda vattenhål!
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Tror dom syftar på att risken att Sverige får fler importerade fall är mycket hög och har höjts från hög.

Det var från SVTs rapportering om Corona men jag har förstått nu att det var felskrivet och missvisande.
Tack ni som var snabba att rätta till.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är alltså inte vad jag skriver. Det är din felaktiga tolkning.

Det jag skriver är att man alltid ska agera på ett sådant sätt att man är försiktig både för egen del och i synnerhet för personer i riskgrupper. Det är alltså inget som skulle behöva göras särskilt i detta fall om människor förstod sammanhang. Något som du inte tycks göra.
Den du citerade skrev: "Jag ser många kommentarer som säger det är bara gamla som drabbas det är inget farligt. Om man är gammal är det farligt."

Du svarade: "Du tolkar detta helt fel. De personer som löper ökad risk löper lika stor risk att dö i en svårare förkylning. De löper hela tiden en ökad risk att dö eftersom de är extra känsliga för olika komplikationer."

Sedan tolkade jag in dina andra sarkastiska inlägg såsom: "Sök hjälp. Jag kan svetsa igen dörren om du vill."

Så att som jag såg det tycker du denna vaksamhet är är ren och skär paranoia, vilket föranledde till att jag tog för givet att du inte tycker man ska ta några försiktighetsåtgärder.
Citera
2020-03-02, 16:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Borde inte transportstyrelsen komma med ett svar snart?

Låt mig gissa, Transportstyrelsen har inte befogenhet att stoppa ett kommersiellt flygbolag på grund av ett virus, finns sannolikt inget lagrum, bollen åter till Folkhälsomyndigheten.

Den där färdtjänstsnubben som jobbade en hel dag trots att han var sjuk, är det en vild gissning att det är en iranier?

EDIT; Gissade fel, märkligt att det kunde gå så fort. Det normala är ju att svenska myndigheter är bakbundna. Trots allt bra att det händer något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Det är felciterat. Nuvarande ligger vi på måttlig risk för allmän spridning.

Vilket innebär att ingenting överväldigande talar mot allmän spridning, men det behöver inte hända.
Citera
Medlem
kazangass avatar
I Norge skickas falska grupp-SMS med innebörden "Du kan vara smittad!" med avsändare norska smittskyddet.

Detta håller på att spåra ur, och då menar jag inte själva viruset.

Källa: nyheterna på radion, 16:00
Citera
2020-03-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Borde inte transportstyrelsen komma med ett svar snart?
Transportstyrelsen drar med omedelbar verkan in tillståndet för Iran Air med anledning av coronaviruset.

Det uppger myndigheten för TT.
Citera
2020-03-02, 16:04
Medlem
Dbloodss avatar
Panikshopp och sova utanför butiker innan öppningstid på Black Friday är nog mer befängt än att kanske köpa på sig lite extra paket Alvedon och torrvaror inför en möjlig pandemi. Tror inte folk springer i panik och köar utanför ICA just nu. Var iaf inte när jag var där för 30 min sedan. Men ja jag har också bunkrat med lite extra konserver, värktabletter, handsprit, sedan 2-3 veckor tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in