2020-03-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Läste det här på Expressens live chat.

Enligt virusexpert Niklas Arnberg, professor vid Umeå Universitet, kan viruset överleva utanför kroppen i upp till fem dagar så jag skulle säga att det beror på när du vill använda dina kläder igen (och om någon annan än du själv ska hantera dem).

Stämmer det verkligen? Minns inte att jag har läst detta någon annanstans förut.

Börjar bli kaos i huvudet. Kommer för mycket ny information hela tiden.
Jag har läst den här tråden från den startade men nu har man ingen chans att hinna läsa alla inlägg.

Jag har hört att viruspartiklarna kan överleva på ytor som plast och kartong i upp till 9 dagar. Inte verifierat vad jag vet. Samt att de klarar sig max två timmar på vissa metallytor som koppar exempelvis. Det är nog lite säkrare är min uppfattning.
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Direktiv? Snarare att bolaget väljer att prioritera sina kunder.
Och då tog säljchefen ett beslut = direktiv.

Och då ska de inte serva privatkunder, som inte är en prioriterad kundgrupp.

1: Jag ringde från företag x, INTE som privatnisse.
2: Flickan sa att direktivet var utifrån !

Sen blir allt en "tolkningsfråga" - den här firman sålde mig veterligen mest till tandläkare och vanliga företag.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag undrar hur en vettig plan för vattenhantering ser ut för oss som bor i lägenhet. Att konstant förvara en större mängd vatten blir logistiskt knepigt när rekommendationen är 3-5L per person per dag. Men visst, har man någon timmas förvarning vid en kris så räcker det för att fylla hela dunkar med vatten.

Varför skulle vattnet inte komma ut ur kranen?
Att alla på Stockholm vatten skulle dö låter otroligt.
Är man rädd för smitta i vattnet så kan man koka o filtrera det.

Men det skadar inte att ha en dunk. Som mormor sa: En olycka kommer sällan ensam.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Kan någon initierad ge en vettig förklaring på att det är så lugnt ”trots allt”?
14 smittade i Sverige, eller bekräftat smittade rättare sagt, men hur som. Det är ju ingen våg av ond bråd död direkt.

Läget känns under kontroll.
Eller?
Ja det är i varje fall min övertygelse.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Och med den logiken så behöver man inte vara vaksam så man drar med sig viruset till äldre och sjuka? För att de kan avlida av annat?

På tal om sammanhang...

Det är alltså inte vad jag skriver. Det är din felaktiga tolkning.

Det jag skriver är att man alltid ska agera på ett sådant sätt att man är försiktig både för egen del och i synnerhet för personer i riskgrupper. Det är alltså inget som skulle behöva göras särskilt i detta fall om människor förstod sammanhang. Något som du inte tycks göra.
Citera
2020-03-02, 15:48
Medlem
skitpuddings avatar
Vad fan twittrar Trump om egentligen?!

"We need to consider the facts that the face mask face off facebook is a total number of sicks face face face"?!
Citera
2020-03-02, 15:49
Medlem
Mokshas avatar
Alltså, vilket yttrande! 😂😂😂

– Vi har inte fullt förtroende för att de iranska myndigheterna hanterar detta som man gjort i Kina eller Sydkorea, säger Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten.

Publicerad idag 15:08

https://www.dn.se/nyheter/sverige/risken-for-allman-spridning-i-sverige-hojs/

Beredskapen höjs i Sverige!

No shit! Kanske ta lite engagemang!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ni som vill att trafiken mellan iran och sverige skall stoppas, vad säger ni om de tar ett annat flyg och tar sig till Sverige på det viset????!

Det handlar inte om att stoppa alla, utan vid det här laget handlar det främst om att sakta ner spridningen. Bättre hade så klart varit att införa någon form av restriktioner på alla som varit i Iran de senaste 14 dagarna, men att stoppa direktflyg är ett bra första steg.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Hur i hela helvete är det möjligt att Afrika har så pass få fall?
Citera
2020-03-02, 15:50
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag undrar hur en vettig plan för vattenhantering ser ut för oss som bor i lägenhet. Att konstant förvara en större mängd vatten blir logistiskt knepigt när rekommendationen är 3-5L per person per dag. Men visst, har man någon timmas förvarning vid en kris så räcker det för att fylla hela dunkar med vatten.

Vatten sinar inte plötsligt ens vid ett större strömavbrott eller stor vattenläcka. Det som kan hända vid en större läcka är att vattnet riskerar att bli kontaminerat men normalt sett har man viss tid att fylla upp lite mer om man är medveten om det. Dricksvatten körs normalt också ut ganska snabbt.
Ett tips är att ta reda på om någon du känner har en egen brunn dit du kan åka om det blir ett längre avbrott för vatten men ha hemma vad som är rimligt för dig att förvara.
Just i fallet med virus kan jag inte riktigt se att vatten är det mest kritiska utan just mat och mediciner.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men varför skulle någon ha panik för att gå till affären och handla just nu?

Menar du att det är förenat med dödsfara att gå till affären?

Om hyllorna gapar tomma så är det ett tydligt tecken på överinköp. Att det sammanfaller med rädsla och att handligen bygger på panikkänsla är uppenbar för den som har minsta sinne för logik.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
CoronaBob var med på den presskonferens som FHM höll idag med GD i spetsen. Jag gissar att han blivit överkörd i den tidigare bedömningen att man inte hade på fötter att begära att flyg/till från Iran skulle stoppas.
Herregud, en barnunge kunde förstå att smittspridningen var utom kontroll i Iran för flera veckor sen!

Och så sent som i förrgår så sa Tegnell att uppgifterna om okontrollerad smittspridning i Iran inte var nåt annat än rykten. Herregud liksom... Vad är det för fel på våra politiker, myndigheter och andra beslutsfattare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in