2020-03-02, 14:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Spanien har lika brant uppåtkurva som Iran om man tittar här https://covid19info.live/ och de är i ett tidigt stadie än så länge. Ingen borde åka dit nu. Kommer nog bli värre.

Vågar man åka till Kanarieöarna under våren? Kanske är bäst att vänta till nästa vinter då viruset förhoppningvis är utrotat.
Citera
2020-03-02, 14:11
Medlem
Det sjukaste är ju att iranierna inte vill ställa upp på spårsmittning
Citera
2020-03-02, 14:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Trevligt att du fann de användbara.

Många vet inte att just handtvättning är en tvåstegsprocess.

1. Använd fettlöslig tvål.

2. Andvänd en alkoholbaserad handgel med minst 85% ethanol (helst 96%) som denna :

https://www.schuelke.com/gb-en/products/desderman-pure.php

För ytor gäller samma förrengöring (åtminstonde 1 gång i veckan) då virus fäster i fett/andra lager av smuts. Sen är det lättare att spraya större ojämna ytor alkohol än att smeta runt gel, dvs 96% alkohol.

https://www.rfagriculture.com/watering-irrigation/watering-equipment/sprayers-wands/dramm-hand-pressurized-foamer-8-liter-5-cs.html

Avråder användning av Dax ytrengöring/descinficering, den på 5000ml som ligger på endast 45% ethanol. Användning av 45% kräver nogrann förrengöring samt stora mängder för att kliniskt descinficera.
Någon sade att flytande tvål är sämre än fast tvål när det gäller att få bort smittämnen. Kan du bekräfta detta och i så fall varför?
Citera
2020-03-02, 14:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ännu sjukare är att en myndighet sa det.
Citera
2020-03-02, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Risken att smittad i Sverige höjs från låg till måttlig

Vad tror Anders Tegnell om detta?!
Äh, det var ju ingen fara för oss sa han. Smittspridningen var obefintlig enligt hin håle själv.
Citera
2020-03-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vågar man åka till Kanarieöarna under våren? Kanske är bäst att vänta till nästa vinter då viruset förhoppningvis är utrotat.

Om man ska tro på siffrorna så löper du just nu större risk att smittas i Sverige än på Kanarieöarna.
Res du.
Citera
2020-03-02, 14:15
Medlem
Detta är lugnet innan stormen. Vi har sett lite mer än ett dussin fall i Sverige den senaste veckan, men räkna med exponentiell markant höjning redan inom några dygn- max 1/2 veckor from nu.

Det är som folk sagt i tråden; folk kommit hem ifrån Italien och Iran på sportlov, de högst drabbade länderna i världen (EU) och det är försnt IDAG det är snack om att FHM råder att stänga flygen (något som jag och många andra varnade om för redan en vecka+ sedan).

Att vi i skrivandes stund har tusentals med elever över hela nationen som nu sitter och studerar i skolan - där det räcker att enbart en enstak person smittar övriga... ren och skär jävla katastrof.

Jag skulle inte bli förvånad om vi blir "nya Italien" innan slutet av mars månad.

Jag har försökt varna nära och kära men de säger bara att jag är löjlig och media överdriver.

Det finns ingen utväg ur det här nu, skiten kommer träffa fläkten och det är bara några timmar/dagar ifrån att vi ser att vi enbart komma öka explosionsartat i fall. Det finnns INGEN anledning att det INTE skulle spridas. Vi har inte tillräckligt med resurser för att stoppa detta och om det är som någon här i tråden nämnde; att vissa iranier inte vill gå med på smittspårning - ptja... detta är början på katastrofen.

Det är skrämmande men samtidigt har jag typ accepterat att vi snart kommer smälla in i väggen rent kollektivt. Ett slags tyst ögonblick innan man inser att man kommer krocka in i bilen framför en på vägen.

Vad ska man säga..
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:

Borde vara tvång på att ställa upp på all samarbete i dessa sammanhang. Vill individer inte samarbeta, tvångsomhändertagning. Kan man kasta in fyllon i en cell, kan man väl göra det med vandrande smittvektorer.
Citera
Medlem
Citat:

Källa? Det är väl klart som fan att de måste göra det. Annars kan dem stanna i Iran.
Citera
2020-03-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Du har helt enkelt inte förstått varför man gör sådana åtgärder, det märks. De tror inte att det ska stoppa viruset, man gör det för att minska spridningstakten, så inte sjukvård och samhälle överbelastas, och så man sakta kan få kontroll.

Jobbar du på FHM? De verkar inte heller ha förstått varför man bör försöka minska spridningen.
Ja, man måste komma ihåg att det inte är människoliv vi försöker spara utan det är Vab-dagar.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Jag ställde frågan på Aftonbladets chat, den kom med. Men ja svaret var väntat. Men tyckte frågan ändå borde belysas så kan folk kanske kan tänka själva.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Men att personen inte fattar själv att det är dags att ringa 1177 om han hänger på aftonbladets chatt... får mig nästan att tro att personen under namnet ”Adnan” i aftonbladets chatt trollar.

Just den här personen är nog med stor sannolikhet ett troll när man ser hur personen skriver men jag undrar ändå hur många "hemvändande" från Iran/ Afghanistan går här med smittan i detta nu.
Speciellt när man lyssnade på presskonferensen för en stund sen när Folkhälsomyndigheten säger att resande från Iran inte vill samarbeta gällande smittspårning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in