2020-03-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Detta diskuteras flitigt i SD:s och LW:s konversationer och där ges en annan bild. LW blir ledsen över att både HD och SD låtsats som att LW inte finns. Hon tycker att det bästa vore om alla betedde sig som de gjort tidigare. Men det vill ju så klart inte HD. Vad SD själv vill är inte lika lätt att avgöra, då det verkar som att HD bett SD att inte ha någon kontakt med LW när de träffas alla tre. Jag kommer snart till förhören med HD och kan då se vad det är HD menar är trakasserier. Återkommer!

Blir en förmildrande dom.Han är ostraffad sen tidigare oxå
Citera
2020-03-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Blir en förmildrande dom.Han är ostraffad sen tidigare oxå
Vad hade LW för förväntningar på "förhållandet" med SD egentligen?
Förstod hon inte att det är klassiskt att bli behandlad som luft som älskarinna.I synnerhet vid detäkta parets närvaro.
Ganska oklokt betéende av LW att trackassera dem.
Citera
2020-03-02, 11:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kände sig Davidssons sig segervissa och med alla triumf på hand då de hade sådana kontakter inom utredningen? Ingen åkte ut på Dalaans larm då hon dog. Och onekligen så försvann väl en del bevisning initialt har det sagts i tråden? Och polisen letade aldrig nära LWs hem och råkade ha oturen att missa henne i fem dygn trots att hon bara låg 150 m från ytterdörren. P*eter W*ickstr*m, To*y Mö*rk och ? Marko börjar kännas lite väl många för att polisen i Örebro inte borde göra en internutredning kring detta. Åtminstone kring PW börjar det lukta så pass ruttet att någon borde gräva mer och se om han döljer även någon personlig kontakt med t ex MH eller av annan anledning bär personligt agg mot offret. Och vad är Marko för en dum filur som babblar på med MGMs närmsta kompis JG? Vore mer än skandal om en eller flera polismän är insyltade direkt eller har läckt som såll till MGMs. Är PW den ende ansvarig för att initialt tömma SDs mobil mm? Har PW också någon uppgift att hålla koll på tråden här? Tror inte på konspirationer och litar på vårt polisväsende oftast men detta fall är så helknäppt att underligt att man börjar tro att allt är möjligt. I negativ bemärkelse. Får därtill känslan av att flera psykiskt instabila med agg mot LW kan ha gaddat ihop sig både IRL och i tråden efteråt vilket är skrämmande. Var fler inblandade indirekt i mordet än paret D? Någon polis? MH?
Började skratta när jag läste det fetade eftersom det är precis tvärt om..
En bra start är att sluta bortse från att Lena Wesströms psykiska instabilitet var motorn i detta bisarra morddrama.

Vill passa på att göra dig och andra uppmärksam på att Lena sökte stöd hos Centrum för våld i nära relationer Örebro .

Problemet var att hon sökte stödsamtal och rådgivning för att snärja sin dödshotande älskare SD och vägrade förändra sin situation genom att lämna honom. Kontakten avslutades följdakligen för att Lena Wesström inte ville lämna Stefan Davidsson.

Heder åt Centrum för våld i nära relation som med stor erfarenhet och kunskap vägrade LW stöd i att samla dödshot i avsikt att vinna över Stefan D.

https://www.orebro.se/omsorg--stod/stod-till-barn-unga--familj/familj-foraldraskap--relationer/vald-i-nara-relationer.html
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-02 kl. 11:38.
Citera
2020-03-02, 11:21
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
OM man utgår från hantel eller viktplatta så borde det ju vara rätt lätt att räkna ut GM ev längd och aplängd på armar. Märkena på trädet man tagit in sägs vara från attacken (55 cm upp från mark?). För den skadan bör det ha varit "redskap i sving" mer än "startposition på redskapet".
Testade som hastigast här hemma och får inte ihop hur GM ska ha stått. Jag förstår inte blodbilden på plats så jag ska kanske inte uttala mig. Men lekmannabedömning är att GM antingen är kort eller så har denna böjt på knäna rejält. Om det ska handla om en hantel.
Pratar vi om längre mordredskap så får jag ihop det bättre. Då blir svingen helt annorlunda och lirar med märkena i trädet. Minns inte när alla förhör med gymfolket var. Är det sent så borde utredarna ha någon slags hum om skadebild och redskap.

Nu ligger jag väl cirka en vecka efter er andra, så jag hoppas inte jag verkar helt förvirrad. Har endast läst ett par hundra sidor av denna mastiga FUP ännu.

Men, SVT-journalisten pratade om "isyxa" (https://www.barrabes.com/en/images/blog-sv/large/707.jpg). Det tycker jag faktiskt verkar kunna stämma med dessa märken i trädet. Och det är ju ett redskap som man lätt använder "i sving" som du skriver.

Frågan är om SD har ett skåp eller en gömma på gymmet där han har gömt redskapet tidigare? Och det var det som han var där för att hämta? Plus att han säkert ville att hans inloggning skulle finnas där så att "Bror Duktig" kunde visa att han tränat.

Ett armeringsjärn kunde ju också placerats ut på BP i förväg som förstärkning vid behov. Men det får jag inte riktigt ihop med hålen i trädet. Har han däremot fått ner LW i sittande position med första slaget, eller med förslag till ett bl*wj*b, då kan han ju i stort sett stå halvt vid sidan och bara mata slag med till exempel en isyxa. Det KAN ju även funnits en medhjälpare som har delvis har hållit fast LW.

Isyxan passar ju fint i en Ica-kasse (eller dylikt) när han sedan vinglar runt med adrenalinstinn kropp på slänten och vid vägkanten.

Sen - efter det lilla jag läst - så kan jag konstatera att
det är högst sannolikt att Polisen har haft en viss, eller kanske till och med stor nytta av det som skrivits i denna tråd. Inte minst från en del i Sektens ivriga försök att dölja både det ena och det andra, samt vissas hysteriska vilja att hitta alternativa gärningsmän bland både barn och andra oskyldiga.
Citera
2020-03-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Började skratta när jag läste det fetade.

En bra start är att sluta bortse från att Lena Wesströms psykiska instabilitet var motorn i detta bisarra morddrama.

Vill passa på att göra dig och andra uppmärksam på att Lena sökte stöd hos Centrum för våld i nära relationer Örebro .

Problemet var att hon sökte stödsamtal och rådgivning för att snärja sin dödshotande älskare SD och inte att förändra sin situation genom att lämna honom. Kontakten avslutades för att Lena Wesström vägrade lämna Stefan Davidsson.

Heder åt Centrum för våld i nära relation som med stor erfarenhet och kunskap vägrade LW stöd i att spara fler dödshot i avsikt att få övertag på Stefan D.

https://www.orebro.se/omsorg--stod/stod-till-barn-unga--familj/familj-foraldraskap--relationer/vald-i-nara-relationer.html
Kan bara hålla med dig Snor-Johan. Hon STRUNTADE i att lyssna på Centrum för våld i nära relation.
Det här borde folk i tråden lära sig att inse.Strafflindring för SD lär det bli.
Citera
2020-03-02, 11:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Men, SVT-journalisten pratade om "isyxa" (https://www.barrabes.com/en/images/blog-sv/large/707.jpg). Det tycker jag faktiskt verkar kunna stämma med dessa märken i trädet. Och det är ju ett redskap som man lätt använder "i sving" som du skriver.
Tvivlar på att seriös media som SVT fantiserar om någon "isyxa", det gör man väl bara för att man har läst att SD klättrar i så fall. Kan du länka?
Citera
2020-03-02, 11:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tvivlar på att seriös media som SVT fantiserar om någon "isyxa", det gör man väl bara för att man har läst att SD klättrar i så fall. Kan du länka?

Journalisten sa det i förhör med polisen
när han berättade vad han kommit fram
till efter att ha pratat med många
människor som kände LW, HD och SD.
Han berättade vad som hade hänt vid
mordet och hur polisen och ÅK skulle
sköta utredningen.
Skröt om sin erfarenhet.
Verkade jättekonstig, tycker jag.
Citera
2020-03-02, 11:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

Tidslinje

DAGEN
LENA MÖRDADES

Det här gjorde Lena och 45-åringen på mordagen 14 maj 2018 - minut för minut
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------
Tack. Men på vilket sätt menar alltså åklagaren att det där skulle tala för att SD är gärningsmannen?
Citera
2020-03-02, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I så fall står det väl fel i NA. Kan du citera eller länka?

Di får läsa i FUP, där står det som är det riktiga.
Jag har de senaste dagarna citerat enorma mängder från NA, Direktrapportering från tre rättegångsdagar plus artiklar.
Om du inte har läst allt detta, kan du läsa dom först.
Citera
2020-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Jag har jobbat som journalist i, ja 24 år
är det väl nu. Och, det har resulterat i ett antal serier och olika TV-program både
internationellt och i Sverige då. Öhh, och jag har gjmt rätt så många sådana här program om,
om domstolar och den formen av journalistik, kriminaljournalistik. Jag har gjort en serie som
heter Domstolen som går på Sveriges Television. Och vi har väl gjort 16 timmar varvid, jag
tror det är 23 rättsfall eller något sånt där. Så jag är väl rätt så van vid att vara i både rättssal
och träffa människor som har råkat illa ut, åklagare och advokater och sånt. Ähh, och så
senast så gjorde jag en serie som heter Operation Playa som går på SVT nu också"

"Jag påstår att mordet har begåtts med en isyxa"

"den här
personen som jag pekar ut han borde ju, eller den personen borde ju i så fall ha en isyxa eller
har haft en isyxa, och det är inte svårare än den som man klättrar med kan man ju fråga då,
eller dom ska man kunna klättra med, va. Och, man kan ju helt enkelt fråga kompisar till den
här personen och kanske till och med kompisar här i Polishuset, så kanske man kan få ett svar
om det finns eller har funnits en isyxa. Det är väl den första delen, sen utgår jag ifrån, det är
sånt som jag inte vet, men jag utgår ifrån att i så fall finns det ju spår av den här isyxan. Och
har man då rätt isyxa, så kan man ju alltså jämföra spåren då, ähh, så det är väl det jag menar
då. Och där av ska man då kunna visa vilken isyxa som han har använt sig av"

"Ähh, sen om man går till själva mordplatsen, jag har ju varit där och tittat och funderat och
pratat med mycket människor och så. Och då kommer ju nästa fråga då, att hur det här kan ha
gått till då?"

"Kan den här personen ha genomfört
det här själv? Alltså, kan man hålla i henne då, om hon är så pass stark och skriker och inte
vill vara med på det här. Ähh, och det betvivlar jag, och därav så tror jag att. Jag tror att det är
två personer inblandade i det här. Jag tror att den här personen också var med vid det här
tillfället."

"jag har ju pratat med väldigt mycket människor runt
omkring dom här människorna
. Och, ähh, jag tror att den här personen tror att han är mycket
bättre än er. Han är mycket smartare än er. Ähh, och att han kan göra vad han vill. Och jag
tror att han leker med er, om jag ska vara lite hård. Och, om man nu utgår ifrån att ni har
hållit på i 14 månader och det inte sitter någon frihetsberövad, så är väl han helt enkelt
smartare än er just nu
. Men, det är väl inte meningen att det ska bli så hela vägen."

"Så att, det är väldigt mycket upp till Åsa och det krävs stort mod för att göra det här, men det
har gjorts tidigare, och jag förstår att NFC ligger under Polisen och man är åklagare mitt i
karriären och man ska gå emot sina egna, va. Men, å andra sidan, leder man en
mordutredning. Och jag tror att man behöver köra spåren. Jag tror att man behöver ta, om jag
utgår, det här är ju gissningar, för jag vet ju inte vad ni har i eran utredning, men om jag ska
utgå ifrån att ni har kläder med blod på, så behöver dom köras i England och NFC kommer
inte att lämna ut sina extrakt, utan det är bara om ni kan ta kläderna och åka dit. Och då bör
man köra mot Person 2 givetvis också. Äh, och det är där, jag skulle kunna utveckla det här
rätt så mycket, men då, då skulle jag vilja göra det med åklagaren i så fall. Det är ju det jag
har framfört förut då. Och att jag ser ju gärna om hon vill ställa följdfrågor då, så, så kan hon
kontakta mig i alla fall, va."

"Nej, men om vi, om vi håller oss till motivet, om jag ska försöka säga någonting om det, så är
det ju så att Lena och den där personen har ju haft ett förhållande i alla fall I O års tid på olika
sätt. Alltså, även när hon var gift med Ulf vill jag påstå. Och jag tror att, eller vi kan säga så
här, eller så här - Lena har haft ett förhållande med den där personen och även med den som
hon var gift med förut
. Under den tiden så har, så har det också varit ett förhållande tror jag."

Vilken tomte!!!

Det här framstår som en grävande journalist som tillsammans med en kollega söker ett slags samarbete med polisen, men där samtalet av olika anledningar istället har kommit att hanteras som ett vittnesmål.

Journalister kan göra stor nytta i utredningar som kört fast, men här fungerade samtalet av någon orsak inte så bra. Man bör vara försiktig att blanda allt för många roller som vittne, grävande journalist, rådgivare och producent som vill göra ett framtida reportage om kalla brottsfall i ett och samma samtal.

Vittnet diskuterar kriminalteknik med polisen

Dom kommer bara att dra in er i saker som inte ni förstår eller ni inte har, inte förstår nu alla fall. Och dom sakkunnigutlåtanden som ni får av dom kommer inte ni kunna tolka själva. Jag tror inte att ni vet vad en +4 är eller skillnaden mellan en -2 och en +4 till exempel och vad det innebär bevismässigt.

Vittnet diskuterar åklagarens karriär med polisen

Äh, och det är där jag menar då att, och jag tjatar om samma sak igen, för att jag vet att det kommer att bli ett enormt ... alltså som åklagare, är man 42 år eller nått sånt och mitt i karriären, och så ska man gå mitt emot NFC och bakom ryggen på dom mer eller mindre. Det kanske inte är, ja, man är ju förundersökningsledare så man har ju i alla fall bestämmanderätten och det va,

Så att, det är väldigt mycket upp till Åsa och det krävs stort mod för att göra det här, men det
har gjorts tidigare, och jag förstår att NFC ligger under Polisen och man är åklagare mitt i
karriären och man ska gå emot sina egna, va. Men, å andra sidan, leder man en
mordutredning. Och jag tror att man behöver köra spåren.

Vittnet informerar polisen om sina planer

När jag väl sänder den här programserien så kommer ju den givetvis att ta upp dom här delarna.

Ett annat problem med vittnesmålet är utpekandet av de misstänkta, där kvinnan som pekats ut på ett fotografi inte längre är misstänkt för att ha befunnit sig på brottsplatsen och grunden för utpekandet framstår som relativt svagt och kan anses ligga utanför vittnets egen kunskap. Det är acceptabelt att diskutera misstänkta personer och motiv, men det bör göras utanför förundersökningsprotokollet.

Den naturliga formen för en diskussion är närmast ett reportage där man kan fråga vilka personer som polisen misstänker eller vilka motiv som har beaktats.
Citera
2020-03-02, 11:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan inte heller skaka av mig den krypande känslan av att något är fel med HD och att hon är mer än bara ett oskyldigt offer för SD. När man läser i FUP framstår Sillen som ganska "på" medan HD inte verkar lika angelägen. Han skulle mycket väl kunna vara utnyttjad av paret D bara för att skapa illusionen av att HD gått vidare och därmed saknade motiv. Några saker kring HD som jag reagerat på under den tid som gått sedan mordet av vad som framkommit i tråd och FUP:

1. Redan tidigt i tråden börjar flera, gissningsvis med lokalkännedom om Nya Hjärsta, peka på SD först och sedan triangeldrama SD, HD och LW med JG med på ett hörn. Nästan lika tidigt börjar tråden bete sig konstigt så fort HD synas närmre (ja, jag har tjatat om detta men det är märkligt då det inte borde behövas ifall hon är ren som snö). Två saker verkar känsliga kring HD. a) Flytten till huset med nästintill direkt insyn på LWs hus. Det avdramatiseras genast med att hon ju har en bror som separerat, stått med en lägenhet han inte ville ha kvar och som då passade henne att ta mitt i separationen. Inget konstigt där. Förutom att det senare visade sig när tråden envisades med att granska iaf, att HD inte har någon bror. NU i FUP framkommer det sedan att LW själv tänkt nästan identiskt som vi i tråden reagerade, dvs varför ska HD flytta så väldigt nära LW? Via FUP får man intrycket att LW tycker att det känns konstigt och obehagligt. b) Omständigheterna för HDs ledighet/sjukanmälan/försighavanden dagarna kring mordet. Här började folk IRL hotas och tråden blev extremt orolig med trollkonton som dök upp och försvann. Nu i FUP kan vi ta del av att chef/kollega som vittnar om att HD uppträtt märkligt och verkar ha fått reda på att LW var borta innan det borde ha gåtts ut med? Har jag fattat den vittnesutsagan korrekt? Samma vittne säger även att HD verkade gladare och starkare efter mordet än innan.

2. Tidigare har vi varit några i tråden som reagerat på att HD börjat ta efter LW i stil. Bara en spekulation, men kan HD velat sudda ut LW till den grad att hon skulle ta över allt som varit LWs? Hon flyttar ut från SD men flyttar då nära LW vilket nästan skulle kunna tolkas som stalking, kontrollbeteende eller en viss besatthet som är udda om hon gått vidare med Sillen. Någon sa att Sillen varit LWs nära vän först. Stämmer det? Varifrån kommer den uppgiften? Minns bara att detta nämndes i tråden tidigare men minns inte av vem och med vilka belägg. Det vore anmärkningsvärt om HD flyttar in i ett likadant hus som LW, intill LW, tar över LWs gamle pojkvän, börjar ha en liknande rosa jacka som LW synts ha i flera loggar, loggar i just LWs barndomstrakter dagarna innan mordet, blir SDs nye evige GC-kompis i alla bilder precis som LW var innan (fastän hon själv har relation nu med Sillen), härmar LWs frisyr...

3. Selektivt minne. "Vill inte kommentera", vilket känns lite konstigt om man inte har något att dölja.

4. Golvbrunnsstädningen.

5. Det glada semestrandet med SD efter separationen som om de vore nykära snarare än på väg att skiljas.

6. HDs mamma Birg*ittas ord (minns ej exakt formulering) i FUP om att paret D ville radera ut att LW vigt dem och återförenas, gifta om sig med varandra nu efteråt. Hur mycket ville paret D radera ut? Bara att LW vigt dem genom en skilsmässa och sedan nytt giftemål eller radera hela LW?

Det går såklart att bortförklara alla de här punkterna med olika anledningar, t ex att HD var glad och lättad av att bli av med LW men att det inte gör henne till mördare. Men sammantaget så väcker allt ändå frågor kring HD som gör att det inte känns bra att hon är på fri fot och avskriven.

Utan tvekan har HD ett starkare motiv än SD som nog varit nöjt att kunna fortsätta nyttja och trigga de båda kvinnorna mot varandra. Att LW slogs ihjäl med övervåld känns också mer i affekt än av en iskall psykopat. Om jag får spekulera så tror jag att de båda makarna begått mordet tillsammans i samförstånd, planerat sedan en lång tid tillbaka men inte just att det skulle ske just då därav plats. Att de sedan hade sådan tur med att klara sig i fem dagar innan LWs kropp återfanns, att bevisning försvann (?), att man sökte åt helt fel håll, att HDs hus inte genomgick husrannsakan, att bara SD togs in inledningsvis och inte HD osv... detta börjar jag mer och mer undra om beror på vissa, alltför många, poliskontakter som makarna D hade i Örebro polishus. Bara för att kunna avfärda skulle jag önska att polisen där gör en internutredning kring vad som kommit fram här. Det kan vara helt oskyldigt men allt kring detta fall har varit "otur", GM har haft en massa tur och han/de råkar ha åtminstone tre (!) kopplingar till polismän varav en med inflytande över teknisk bevisning uttryckt sig klart nedsättande om offret.

Ja Örebropolisen är problematisk.

Bara att titta på hur de hanterade, läs mörkade, skjutningen på Nygatan.
I Svts dokumentär visar det sig hur de mörkat och vägrat lämna ut rapporter och annan dokumentation.
Min invändning här handlar inte om huruvida polisen i situationen gjorde rätt eller fel bedömning - utan om hur polisen/polisledningen i Örebro agerade EFTERÅT, genom att mörka vad som verkligen hänt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/31-aring-skots-ihjal-efter-biljakt-nya-bilder-visar-polisens-agerande

Likaså nu den skjutglade polisen Jörgen Jansson (som var med vid ovanstående händelse) som även läckte information till kriminella.( och som nu även är åtalad för detta)

Så jag har tyvärr stark dubier när det gäller Örebropolisens ”felfrihet”.
Citera
2020-03-02, 11:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Di får läsa i FUP, där står det som är det riktiga.
Jag har de senaste dagarna citerat enorma mängder från NA, Direktrapportering från tre rättegångsdagar plus artiklar.
Om du inte har läst allt detta, kan du läsa dom först.
Jag hittade en bra sammanfattande intervju med åklagaren:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in