2020-03-02, 10:32
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack vad snällt

All information är bra information har jag tyckt iallafall sedan detta började. Men virusförnekarna har gått hårt åt mig och alla andra som publicerat allvarliga saker av någon anledning som jag inte begriper.

Men små glada tillrop då och då blir jag ju glad av Tack

Ja bra jobbat Grollaren! Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är lite skillnad på svenska myndigheter då och nu.
Folkhälsomyndigheten 2020: Ofarligt åka kollektivtrafik, det smittar inte där.

Smittskyddsinstitutet 2009 ( som då hade hand om information om smittskyddet, den uppgifter har nu Folkhälsomyndigheten)
"De utsatta områdena är exempelvis handtag på tunnelbanan och bussar, lysknappar, fjärrkontroller, telefoner, pengar, redskap på gymmet, kranar på toaletten och ytor som bardiskar och restaurangbord.
- Det handlar om ställen som många tar i, så kallade "tagytor" som handtag, ledstänger, lysknappar och liknande, säger Johan Struwe, läkare på Smittskyddsinstitutet.
Platser där man är särskilt utsatt för svininfluensan är i skolor och förskolor, på tunnelbanan, bussen, biosalongen, gymmet, flyget och krogen."

"HÄR ÄR SMITTORISKEN STOR
Skolan
Förskolan
Gymmet
Tunnelbana/buss
Bastun
Biosalongen
I köer, som till matvarubutiken"
Citat från Kvällsposten 2009-11-01

Visst är det fantastiskt att virus slutat smitta i kollektivtrafiken, bara på 10 år?

Är skillnad mellan olika virus. Fördelen med Corona är att viruset enligt obekräftad trådkälla, för omgående på icke-levande yta. Det behöver transporteras till sitt offer med hjälp av droppar som tex snor,saliv(hosta) eller tårvätska. Denna transport kräver ju närkontakt.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
SPRID DETTA SNABBARE ÄN VIRUSET:

Det borde tryckas infoblad på många språk och delas ut i mataffärerna i hela Sverige
(med illustrationer för analfabeter), inga bidrag om man inte spritar händerna och håller sig ren...

De utsatta områdena är exempelvis handtag på tunnelbanan och bussar, lysknappar, fjärrkontroller, telefoner, pengar, redskap på gymmet, kranar på toaletten och ytor som bardiskar och restaurangbord.
- Det handlar om ställen som många tar i, så kallade "tagytor" som handtag, ledstänger, lysknappar och liknande.

Platser där man är särskilt utsatt är i skolor och förskolor, på tunnelbanan, bussen, biosalongen, gymmet, flyget och krogen."

Skolan
Förskolan
Gymmet
Tunnelbana/buss
Bastun
Biosalongen
Citera
2020-03-02, 10:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det vet jag väl men testerna kom igång sent både i Iran och Italien. Det gör att prevslensperioden börjar innan fallen bekräftas, spciellt med tanke på att många är utan allvarliga symtom och även med tanke på den långa inkubationstiden.

Vi kan också räkna så här för spridning utanför Kina

138 döda -> CFR 3% -> 4600 smittade för 20 dagar sen om man räknar på snitt tiden från smittotillfälle till död.

Dubbling var 5 dag har jag läst för tidig del av utbrott innan effektiva åtgärder sätts in. Så 4 dubblingar på 20 dagar så 16 gånger.

Så vi borde då ha ca 73600 smittade idag baserat på officiell dödsstatistik. Dock finns säkert stort mörkertal bland döda i bland annat Iran så troligen är siffran högre.

7 Mars 147200
12 Mars 294400
17 Mars 588800
22 Mars 1177600

Dock tar detta inte hänsyn till om vi har stor okänd spridning eller om vi sätter in kraftfulla åtgärder för att minska spridningen.
Citera
Medlem
Citat:

Smittskyddsinstitutet 2009 ( som då hade hand om information om smittskyddet, den uppgifter har nu Folkhälsomyndigheten)
"De utsatta områdena är exempelvis handtag på tunnelbanan och bussar, lysknappar, fjärrkontroller, telefoner, pengar, redskap på gymmet, kranar på toaletten och ytor som bardiskar och restaurangbord.
- Det handlar om ställen som många tar i, så kallade "tagytor" som handtag, ledstänger, lysknappar och liknande, säger Johan Struwe, läkare på Smittskyddsinstitutet.
Platser där man är särskilt utsatt för svininfluensan är i skolor och förskolor, på tunnelbanan, bussen, biosalongen, gymmet, flyget och krogen."

Skolan
Förskolan
Gymmet
Tunnelbana/buss
Bastun
Biosalongen

Visst är det fantastiskt att virus slutat smitta i kollektivtrafiken, bara på 10 år?

Vore det inte enklare att skriva "alla ställen där man träffar andra människor."?

Och hur kunde dom glömma "på jobbet"??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Intressant. Undrar om det i sådant fall (och jag är såklart också enbart hypotetisk i diskussionen här) skulle vara bättre att låta bli antiviral behandling för de flesta.
Ja lanske. Men jag vet att man experimenterat friskt i kina och det kan vara usla läkemedelregimer som lett fram till det här. Det jag främst tänker på är kortikostereoider och möjligen klorokin som faktiskt är litet av ett rävgift.
Citera
2020-03-02, 10:34
Medlem
Som jag läser statistiken (främst från Kina) så finns där nu ett stort antal fall som klassas "recovered".
Dessa personer är väl (åtminstone i stort sett) immuna mot ny smitta?
Sådana personer borde ju ett samhälle kunna "ha nytta" av på olika sätt.
Efter en kortare grundutbildning borde dom väl kunna arbeta i vården av smittade/sjuka.

Kanske sådant redan görs? (men att jag inte sett ngn info om det..)
/T
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Sanera och motverka Cornona /covid-19, söker tips !!

Det är turbulent på vårt jobb nu då vi har utländska besökare där en del kommer från "berörda områden" där firman har möten i specifika sammanträdesrum. Vi har redan fixat in klorin/handtvätt i mängder för att torka rent och försöka "sanera" rummen efter en sittning av utlandsbesök, problemet är att vi bara kan sanera "hårda ytor". Stolar med tyg,textilier, väggar och tak är problembilden som inte fixar klorinlösningar.

Frågan blir därför: kan en "ozon-generator" funka mot skiten ?
Vad är skillnaden mellan en "ozon-generator" och en "jonisering" som verkar vara samma sak..?

Sen undrar jag om inte dagens luftrenare i princip kan bli livsfarliga om en corona-bärare vistats i rummet. Orsaken till misstanken är att vi har en Electrolux luftrenare som kör med grovfilter-Hepa filter samt "jonisering". HEPA får ju bara viruset att fastna i filtret -inget mer, och ser vi då till att Cornavirus kan leva många dagar på "döda ytor" är väl risken stor att HEPA-filter fungerat som en stor magnet där då hela filtret är belamrat med "levande" virus som drabbar den som ev ska byta filter/göra ren luftrenaren.

Synpunker/förslag i ärendet mottages tacksamt.

Byt ut stolarna mot vanliga hårda som kan torkas av.
Väggar och tak behöver inte saneras, ni kan nöja er med att torka av handtag, ljusknappar och saker som man kanske berör.

Luftrenaren kan ni stänga av. Vädra med tvärdrag när mötet är avklarat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
titta på tv4 nyss som intervjua ett äldre par som skulle resa utomlands.
reportern fråga om dom inte var oroliga för coronoa.
ne sa paret,vi såg på tv4 igår och dom sa att det inte var farligt så vi är inte oroliga😅
Ringde min syster i Sverige och hon kände sig lite hängig, sa hon. Du får väl kolla TV med Vasolopp och annat, sa jag.

- Ohnej, jag ringde min kompis som fyllde 80 år i januari och nu har hon äntligen tid att åka in till storstan med mej och shoppa loss på varuhusen. Du vet väl att min son med familj reser till Thailand nu i veckan hans diabetes känns bättre, säger han. När de fick veta att barn inte kan smittas började de packa. De jobbar ju på dagis vet du väl. Oh, så roligt för dom med ombyte!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Oki Så rent logiskt om man sätter sig själv i karantän några veckor och ser till att bli helt frisk. Så blir man inte så sjuk andra gången när immunförsvaret känner igen viruset? Eller kommer viruset alltid vara kvar i kroppen? Vet man något om det?

Ja det är det jag hoppas på. Men har hört annat med så får väl se, men generellt med virus så bygger kroppens immunförsvar upp ett skydd mot virus som man har haft. Vet ej hur länge men det e väl så att antikropparna hänger kvar i kroppen ett tag efter en infektion har läkt ut..

Jag är ej läkare eller speciellt utbildad inom något men börjar bli mer insatt i sjukdomar i virus efter det här utbrottet hehe
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:

Skolan
Förskolan
Gymmet
Tunnelbana/buss
Bastun
Biosalongen

Fantastiskt hur våra biosalonger och spårvagnar har utvecklats bara på ett decennium!

När under dagen tror man att regeringen/krisrådet kommer att uttala sig? Vill ogärna missa den cirkusen.
Citera
2020-03-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han som dog i Thailand hade skador på lungorna 35år. Var de facto fri från corona-viruset. Men hade även dengue-feber.
Ja. Se där. Det klart att nedsatt AT kan bero på många andra sjukdomar än en föregående COVID-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in