2020-03-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där sa du något.

Tror EU bestämmer mer över Sverige än vad man tror.
Tyvärr måste det alltid vara godkänt av EU
Citera
2020-03-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur många insjuknade och döda finns på de brittiska öarna - är rädd för att PL kommer voidas...

Hur ser spridningen och dess fart ut där?
I skrivande stund 53 fall varav 8 friskförklarade. 0 döda än så länge. The Guardian har en bra liveblogg där de uppdaterar mycket kring läget inrikes. Läste även en artikel om att Premier League-klubbarna haft någon form av sammanträde för att diskutera eventuella åtgärder.
Citera
2020-03-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Mörkertalet måste vara mycket större. I jämförelse med andra länder och deras storlek har vi vääldigt många fall
ja, framför allt i kona skulle jag tänka mig
Citera
2020-03-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja om du är orolig ska du tänka på något annat helt enkelt. Det hjälper faktiskt. Försök hitta något roligare för dig att göra. Vad du tycker om.
Även att ta PAUS från all nyhetsmedia, Flashback, sociala medier etc. Jag har gjort det några gr i denna veva, redan efter en dag lättar allt. Man glömmer, vardagsliv mm. Se en komedi ex gamla klassikern ”Vänner”! 😁
Citera
2020-03-04, 12:18
Medlem
Så räcker det bara att stå nära någon på bussen så kan man bli smittad utan att den hostar eller nyser???
Citera
2020-03-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur många insjuknade och döda finns på de brittiska öarna - är rädd för att PL kommer voidas...

Hur ser spridningen och dess fart ut där?
Serie A närmar sig nog den punkten. Innan matcher börjar skjutas upp skulle jag inte oroa mig för PL, däremot. Om/när det händer har jag ingen aning om.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Min mor bor på ett äldreboende och har kontakt med personal 2ggr/ dag, hela tiden olika personer vilket leder till ett utbrett kontaktnät med potentiella smittbärare. Med tanke på åldern hos henne så är detta som jag ser det mer eller mindre rysk roulette.

Äldreboenden är alltid en risk för smittor.
Magsjuka och influensa är mycket vanligt att det sprids runt bland de boende.

Bemanningen är ett problem på dessa arbetsplatser, så att kräva att samma person ska våra din mor är nog inte möjligt.

Men man har rutiner för att minska risken för smitta, om du tror att dessa inte följs bör du ringa ansvarig sjuksköterska på boendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Italien bedriveren omfattande smittspårning. Det är inte 2,502 sjuka som uppsökt vård

Ja, i denna artikel redovisas dag för dag hur läget ser ut i Toscana, (som har ca 3.7 miljoner invånare i regionen). Artikeln uppdateras efter hand och det som f.n. finns redovisat är gårdagens siffror.

I en tabell kan man läsa ut hur många som testats, hur många som varit positiva och hur många av dessa som bekräftats smittade. Dessutom redovisas hur många som man har isolerat (karantän) och hur många som tillfrisknat (tre). Antal döda är (eller var igår) noll i regionen.

https://iltirreno.gelocal.it/regione/toscana/2020/02/29/news/coronavirus-la-situazione-in-toscana-11-contagiati-1.38533262

Jag tycker att de italienska myndigheterna verkar vara betydligt mer alerta än de svenska. Och att de ger betydligt bättre och mer konkret information.
Citera
2020-03-04, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vi vill helt enkelt inte att många tusen fler dör. Frågor på det? 🤔
Ja en fråga, varför starta inte ni lämnelflockshysteriker en ny tråd inför varje influensa säsong? Mupp
Citera
Medlem
Det är verkligen ingen bra utveckling vi ser med antalet fall i Sverige nu.
Vi har redan sett den här historien i Kina, Korea, Iran och Italien.
Det kunde ha stoppats men vi gjorde inget.
Citera
Medlem
Oldermannsrankans avatar
Citat:
Så räcker det bara att stå nära någon på bussen så kan man bli smittad utan att den hostar eller nyser???

Ja. Hade det varit en droppsmitta hade det fodrats nysningar men nu har vi tyvärr att göra med en aerosolsmitta. Du vet den där vita röken man andas ut på vintern? (Den andas man hela tiden ut fast det syns inte alltid). Smittan sprids via att du andas in någon annans ”rök”
Citera
2020-03-04, 12:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja, det är därför man rekommenderar att stå ca 1 meter ifrån någon som är smittad.
Om du inte vet det så är det så klart svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in