2020-03-01, 18:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Såg vad du fetade i första citatet. Självklart påverkas inte apples kurs mer än t.ex Bosses bildoktor av att indexfonder köper upp X% av börsvärdet.
Det är nog här många belackare i tråden kommer fel. Ni förstår inte att börserna, som de såg ut innan fonder blev gigantiska, var det ultimata exemplet på en fri marknad. Apple har värdet 0 om det inte varje minut det finns en apple-aktie till salu även finns en köpare. Den köparen tittar naturligtvis ofta på priset förra minuten eller förra dagen. Men han gör ändå en värdering i sitt huvud, enligt ett index, enligt råd, om just det han ska betala är rimligt.

Indexfonden gör inga bedömningar. De köper apple för dagpris även om kursen precis femdubblats, eller om iphone 22 ser ut att bli ett totalt fiasko, eller om Kina inte längre kan ordna delar till iphone, eller om kineser helt sluta köpa mobiler pga corona.

Därför satt rimligen indexfonder kvar med nästan alla Nokia-aktier tills värdet var 0, de sålde aldrig en enda Nokia på toppen om inte fondägarna gjorde uttag, och majoriteten av Nokia var inköpta för maxpris nära toppen. Indexfonden är en idiot. Det kommer att slå hårt i framtiden.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-01 kl. 18:26.
Citera
2020-03-01, 19:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hur smart var det att behålla samliga Nokia-aktier till the bitter end, när alla kunde se att Nokias mobiler rasade två år innan?
Precis som alla som såg Apple nästan gå i konkurs för 20 år sedan.

Du begriper att det är inprisat?
Citera
2020-03-01, 19:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Kontrollfråga. Om bara indexfonder äger Apple, kommer Apple att gå upp eller ner? Apple kommer då för evigt att ha kvar sitt höga aktievärde.
Kontrollfråga: Om alla slutar att handla med aktier för att istället dra sig tillbaka och bli bartender på en skön strand, blir det blodbad på börsen då?
Citera
2020-03-01, 19:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Därför satt rimligen indexfonder kvar med nästan alla Nokia-aktier tills värdet var 0, de sålde aldrig en enda Nokia på toppen om inte fondägarna gjorde uttag, och majoriteten av Nokia var inköpta för maxpris nära toppen. Indexfonden är en idiot. Det kommer att slå hårt i framtiden.
Tror du aktier som säljs förstörs eller nåt?

Om indexfonden var en idiot som inte sålde, hur stor idiot var han som köpte då?
Citera
2020-03-01, 19:33
Medlem
Citat:
Det är nog här många belackare i tråden kommer fel. Ni förstår inte att börserna, som de såg ut innan fonder blev gigantiska, var det ultimata exemplet på en fri marknad. Apple har värdet 0 om det inte varje minut det finns en apple-aktie till salu även finns en köpare. Den köparen tittar naturligtvis ofta på priset förra minuten eller förra dagen. Men han gör ändå en värdering i sitt huvud, enligt ett index, enligt råd, om just det han ska betala är rimligt.

Indexfonden gör inga bedömningar. De köper apple för dagpris även om kursen precis femdubblats, eller om iphone 22 ser ut att bli ett totalt fiasko, eller om Kina inte längre kan ordna delar till iphone, eller om kineser helt sluta köpa mobiler pga corona.

Fast... indexfonderna borde dämpa börsens svängningar i så fall. Det tycker jag knappt har hänt ens det... vollan är ju hög.

Avanza Zero som måste vara den största indexfonden i Sverige och sitter på 21 miljarder av börsens 3.500 miljarder. Det är mindre än en procent.

Hur mycket äger indexfonder på svenska börsen? Har du någon nuffra på det?
Citera
2020-03-01, 19:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Apple har värdet 0 om det inte varje minut det finns en apple-aktie till salu även finns en köpare.
Icke noterade företag är värda noll?
Citera
2020-03-02, 08:39
Medlem
lfhs avatar
Citat:
En indexfond är inte särskilt bred. En jättefond som Robur access Sverige (24 miljarder) har t.ex 42% = 10 miljarder av hela sitt belopp i bara 10 aktier.
https://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Portfolio.aspx?perfid=0P00016KI8&programid=0000000 000&

Fast Robust access är ingen indexfond. Det är en fond som förvisa är väldigt indexnära, men då omx30 som är ett
Väldigt smalt index.

En indexfond är exakt så bred som indexet är, vilket är bredaste möjliga man kan åstadkomma om man vill stanna inom det indexet.

Citat:
"Aktier" struntar inte i corona. När halva Kina är nerstängt så påverkas massor av aktier. Men indexfonden är inte de som driver på en ändrad kurs. Det är alla andra som gör överväganden.

Aktier och fonder så som papperslappen där det står ”du äger en ägande rätt till x% av bolag/fonden” bryr sig såklart inte ett dugg. Folk som handlar i aktier/fonder ändrar kurserna, då lika mycket om man är 100% fonder som om man är det 100% aktier.

Citat:
Kontrollfråga. Om bara indexfonder äger Apple, kommer Apple att gå upp eller ner? Apple kommer då för evigt att ha kvar sitt höga aktievärde.

För stort ägande av indexfonder förstör alltså marknaden.

Så när, i vilket läge, finns fortfarande en fungerande marknad kring apple, och när är marknaden förstörd? Det tycker jag är intressant att spekulera i.

Om indexfonder ska äta alla Apple aktier så betyder det att dom äger 100% av marknaden. Det kommer inte hända
Citera
2020-03-02, 09:29
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Bland det sjukaste jag hört iaf iår. Men hur man värderar aktier är subjektivt och inte ens i närheten av denna tråds ämne så jag släpper förbi den bollen.

Citat:

Sant, men om så är fallet så har redan deras aktiepris justerats ner till marknadsvärdet givet dom nyheterna. index får lov att köpa till samma pris som alla andra.

Citat:

Yes, vissa aktier går i konkurs och andra skjuter iväg som Apple. Om man är brett investerad i börsen så vet man det och för ta del av båda två, oavsett om man äger fonder eller aktier direkt. Typ 3svaret rad som jag får lov att förklara att det du säger stämmer lika bra på aktier/börsen i allmänhet som det gör på indexfonder.

Anledningen att man vill vara bred är ju just för att få genomsnittet, som är uppåt. Om man inte är tillräckligt bred så kan det ju gå lite hur som helst baserat på tur.
Citera
2020-03-04, 17:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu svarade du inte på en enda av frågorna. Du bör fundera över varför.

Svar på din fråga är:
Då tar liksom-fb och blankar Apple. Varvid kursen faller. Och fonderna måste sälja av Apple. Varvid kursen faller mer, och fonderna måste sälja av mer. Vi någon punkt går jag ur blankningen med stor vinst. Och Applekursen stabiliseras.
Sedan tar jag mig an nästa aktie.

Citat:
För stort ägande av indexfonder förstör alltså marknaden.

Så när, i vilket läge, finns fortfarande en fungerande marknad kring apple, och när är marknaden förstörd? Det tycker jag är intressant att spekulera i.
Jag visade ovan att det räcker med den enda aktieaktör för att falsifiera dina påståenden.

Och i verkligheten skulle inte andra låta mig profitera ensam.
Och vi är tillbaka till en mer "korrekt" värdering av Apple.
Citera
2020-03-04, 18:43
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu svarade du inte på en enda av frågorna. Du bör fundera över varför.

Svar på din fråga är:
Då tar liksom-fb och blankar Apple. Varvid kursen faller. Och fonderna måste sälja av Apple. Varvid kursen faller mer, och fonderna måste sälja av mer. Vi någon punkt går jag ur blankningen med stor vinst. Och Applekursen stabiliseras.
Sedan tar jag mig an nästa aktie.

Jag visade ovan att det räcker med den enda aktieaktör för att falsifiera dina påståenden.

Och i verkligheten skulle inte andra låta mig profitera ensam.
Och vi är tillbaka till en mer "korrekt" värdering av Apple.

Varför tror du att indexfonder skulle behöva sälja av Apple bara för att den gått ner?
Citera
2020-03-04, 19:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Varför tror du att indexfonder skulle behöva sälja av Apple bara för att den gått ner?
Market capitalisation har minskat. Och är indexet i stället prisviktat så viktar också Apples vikt ned.
Citera
2020-03-04, 20:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Market capitalisation har minskat. Och är indexet i stället prisviktat så viktar också Apples vikt ned.

Om Apple kostar 100kr, och indexfonder äger 1% av alla din aktierna. Sen händer det något och kursen går ner till 50kr, hur mycket måste då säljas av för att dom åter igen ska äga 1%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in