Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är nog här många belackare i tråden kommer fel. Ni förstår inte att börserna, som de såg ut innan fonder blev gigantiska, var det ultimata exemplet på en fri marknad. Apple har värdet 0 om det inte varje minut det finns en apple-aktie till salu även finns en köpare. Den köparen tittar naturligtvis ofta på priset förra minuten eller förra dagen. Men han gör ändå en värdering i sitt huvud, enligt ett index, enligt råd, om just det han ska betala är rimligt.
Bland det sjukaste jag hört iaf iår. Men hur man värderar aktier är subjektivt och inte ens i närheten av denna tråds ämne så jag släpper förbi den bollen.
Citat:
Indexfonden gör inga bedömningar. De köper apple för dagpris även om kursen precis femdubblats, eller om iphone 22 ser ut att bli ett totalt fiasko, eller om Kina inte längre kan ordna delar till iphone, eller om kineser helt sluta köpa mobiler pga corona.
Sant, men om så är fallet så har redan deras aktiepris justerats ner till marknadsvärdet givet dom nyheterna. index får lov att köpa till samma pris som alla andra.
Citat:
Därför satt rimligen indexfonder kvar med nästan alla Nokia-aktier tills värdet var 0, de sålde aldrig en enda Nokia på toppen om inte fondägarna gjorde uttag, och majoriteten av Nokia var inköpta för maxpris nära toppen. Indexfonden är en idiot. Det kommer att slå hårt i framtiden.
Yes, vissa aktier går i konkurs och andra skjuter iväg som Apple. Om man är brett investerad i börsen så vet man det och för ta del av båda två, oavsett om man äger fonder eller aktier direkt. Typ 3svaret rad som jag får lov att förklara att det du säger stämmer lika bra på aktier/börsen i allmänhet som det gör på indexfonder.
Anledningen att man vill vara bred är ju just för att få genomsnittet, som är uppåt. Om man inte är tillräckligt bred så kan det ju gå lite hur som helst baserat på tur.