2020-03-02, 05:56
Medlem
Har funderat på (ganska) tidiga inlägg i tråden ang var UW befann sig morgonen när LW var försvunnen.

Det var mycket snack om var/hur/när.

Någon skrev att han blev kontaktad av barnen och tog sig hem för att ansluta eftersom han var borta på jobb.

Som jag tidigare skrivit, ska bli intressant att, när tiden räcker till att läsa tråden från början.
Citera
2020-03-02, 06:13
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Idag (måndag) kör väl NA liverapport från rättegången?

Det är inga förhandlingar idag, först i morgon.

Idag ligger SD i cellen hela dagen och läser FUP
Citera
2020-03-02, 06:33
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det vara, men samtidigt kommer det inte att bli peanuts för honom att komma ut.

En sak sa L*ena om honom; att det var mycket viktigt för honom att verka perfekt utåt. Mr Nice. Alltid glad, hjälpsam, duktig.

Så kommer det ju inte att bli om han kommer ut.
Många kommer nog att undvika honom, det kommer att pratas...

Då kanske han blir stressad och den mindre trevliga personen kommer fram.

Har väldigt svårt att se att han skulle kunna bo kvar i Örebro om han kommer ut.

Många vet nu vem han är genom att NA rapporterat så mycket om fallet, folk snokar upp vem det är även om hans namn inte står i tidningen. Sedan senaste häktningen så förstår folk att "polisen har något på honom".
Citera
2020-03-02, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: vad innebär detta exakt?

Betyder det att hårstrået är LWs eget eller att det kan härstamma från någon med liknande dna-uppsättning? Finns det någon dna-kunnig som kan "tolka" detta mer exakt?
+4 talar mycket starkt för att håret skullle tillhöra LW. -4 talar starkt för att håret INTE tillhör LW. En +1 tyder på att det är LWs.

I rapporten finns denna skala beskriven flera ggr på helsidor, som beskriver det bättre än jag kan.
Citera
2020-03-02, 07:29
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det är inga förhandlingar idag, först i morgon.

Idag ligger SD i cellen hela dagen och läser FUP

Haha aa, hoppas han känner att han är körd.
Citera
2020-03-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Det hon sysslade med var ju något som inte ingick i deras plan från början.
Att det skulle bli nåt seriöst.Det var ju aldrig hans plan.En slampaktig sexgalning är väl inget att visa upp och ha nåt seriöst med.

Hade hon nöjt sig med att vara nr 2 i sänghalmen hade allt varit frid och fröjd.
Varför är du så dålig på att använda mellanslag? Alla dina inlägg ger helt klart ett sinnesrubbat intryck. Försök lugna ner dig innan du skriver

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, men det STÅR inte att det är SD. Och går det inte att bevisa så är det svårt att ens ta upp det som bevis.
Uteslutningsmetoden säger väl då att det i princip måste vara SD? Med tanke på att Sveriges befolkning är mindre än 12 miljoner. Jag är dock nyvaken och matematiskt efterbliven.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-03-02 kl. 07:36.
Citera
2020-03-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det här blir bara mer och mer bisarrt. I den svenska villaidyllen döljer sig familjen Addams.

Att han skulle sagt så håller jag inte för otroligt eftersom han googlade på hur man fick tog livet av ett spädbarn och fick det att se ut som plötslig spädbarnsdöd.

Både Stefans och Hannas familjer verkar dysfunktionella. Man pratar inte om jobbiga saker. Ordentligt på ytan men torftigt på insidan. Inte konstigt att paret Davidsson passar så bra ihop. De kommer från samma sorts ”känslohandikappade” uppväxtmiljö.

Så är det ju. Hannas relation till syster och mor var problematisk när hon växte upp, det var också en delförklaring i kombination med jobbiga spädbarnsår och försenad förlossningsdepression till hennes dåliga mående. Dessa hävdar mamma B inte veta om anledningen bakom. . Hennes mor Birgitta vill inte se, höra veta eller förstå någonting, utan var ytterligt förnekande och förträngd som person. Enligt Hs föräldrars utsaga pratas det aldrig högt om något som berör fallet.

Pappan resonerar likadant. Om man bara jobbar fysiskt försvinner problemen tycks vara hans melodi. I Stefans fall är han ju deras Stefan, precis som tidigare. När S säger något kan man räkna med att det stämmer, han brukar ha koll anser Hannas pappa. Verkar beundra svärsonen.

Stefans bror har brutit med familjen, en kylig och dysfunktionell bakgrund beskriver han. Dessutom blir han slagen av S utan att pappan griper in. Jag har tidigare sagt att man bör reflektera kring S och hans barndom i förhållande till empati och gränssättning.

Lenas bakgrund verkar inte mycket bättre. Hon uttrycker i loggar att hon ogillar sin far. Att hon kom till adoptivföräldrar som inte hade de bästa förutsättningar att ta hand om sina barn. Brodern har dessutom brutit med dem. Och menar att L träffade endast sina föräldrar för barnens skull. De känner ju inte heller till Lenas liv då hon aldrig anförtror sig åt dem i större utsträckning. Mamman trodde hon varit deppig pga skidolyckan. Pappan menar att Lena kunde vara oerhört envis. Och det finns indikationer på att det kan stämma. Men envis kan du vara både i positiv och negativ riktning.
Citera
2020-03-02, 07:40
Medlem
Rastades avatar
Någon som vet om SD har fulla restriktioner?
Annars är det ju rätt soft för han, serverad frukost, lunch och kvällsmat samt får handla cigg, snus, godis, dricka och massa gött i kiosken.
Sen duscha och gymma var annan dag.
Spela spel, se på tvn, prata med prästen och även tillgång att plugga.
Ja detta är typ standad vad man gör vid halva restriktioner vilket han också kan ha.

Så jag tror han mest chillar, tror inte heller han har så stor motivation att läsa fupen då han redan vet allting vad som hänt.
Citera
2020-03-02, 07:41
Medlem
PeterNosters avatar
Den gråhåriga damen som sett en man prata i telefon bor på Lars Wivallius väg 85 som ju inte ens är i närheten av BP. Hon hade sett honom två dagar på rad.
Citera
2020-03-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Någon som vet om SD har fulla restriktioner?
Annars är det ju rätt soft för han, serverad frukost, lunch och kvällsmat samt får handla cigg, snus, godis, dricka och massa gött i kiosken.
Sen duscha och gymma var annan dag.
Spela spel, se på tvn, prata med prästen och även tillgång att plugga.
Ja detta är typ standad vad man gör vid halva restriktioner vilket han också kan ha.

Så jag tror han mest chillar, tror inte heller han har så stor motivation att läsa fupen då han redan vet allting vad som hänt.
Nå, han är frihetsberövad. Det räcker. Hans livsutrymme är klart begränsat. Nog tufft för en friluftsmänniska.
Citera
2020-03-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den gråhåriga damen som sett en man prata i telefon bor på Lars Wivallius väg 85 som ju inte ens är i närheten av BP. Hon hade sett honom två dagar på rad.

Aktbilaga i fup och sida?
Citera
2020-03-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan inte heller skaka av mig den krypande känslan av att något är fel med HD och att hon är mer än bara ett oskyldigt offer för SD. När man läser i FUP framstår Sillen som ganska "på" medan HD inte verkar lika angelägen. Han skulle mycket väl kunna vara utnyttjad av paret D bara för att skapa illusionen av att HD gått vidare och därmed saknade motiv. Några saker kring HD som jag reagerat på under den tid som gått sedan mordet av vad som framkommit i tråd och FUP:

1. Redan tidigt i tråden börjar flera, gissningsvis med lokalkännedom om Nya Hjärsta, peka på SD först och sedan triangeldrama SD, HD och LW med JG med på ett hörn. Nästan lika tidigt börjar tråden bete sig konstigt så fort HD synas närmre (ja, jag har tjatat om detta men det är märkligt då det inte borde behövas ifall hon är ren som snö). Två saker verkar känsliga kring HD. a) Flytten till huset med nästintill direkt insyn på LWs hus. Det avdramatiseras genast med att hon ju har en bror som separerat, stått med en lägenhet han inte ville ha kvar och som då passade henne att ta mitt i separationen. Inget konstigt där. Förutom att det senare visade sig när tråden envisades med att granska iaf, att HD inte har någon bror. NU i FUP framkommer det sedan att LW själv tänkt nästan identiskt som vi i tråden reagerade, dvs varför ska HD flytta så väldigt nära LW? Via FUP får man intrycket att LW tycker att det känns konstigt och obehagligt. b) Omständigheterna för HDs ledighet/sjukanmälan/försighavanden dagarna kring mordet. Här började folk IRL hotas och tråden blev extremt orolig med trollkonton som dök upp och försvann. Nu i FUP kan vi ta del av att chef/kollega som vittnar om att HD uppträtt märkligt och verkar ha fått reda på att LW var borta innan det borde ha gåtts ut med? Har jag fattat den vittnesutsagan korrekt? Samma vittne säger även att HD verkade gladare och starkare efter mordet än innan.

2. Tidigare har vi varit några i tråden som reagerat på att HD börjat ta efter LW i stil. Bara en spekulation, men kan HD velat sudda ut LW till den grad att hon skulle ta över allt som varit LWs? Hon flyttar ut från SD men flyttar då nära LW vilket nästan skulle kunna tolkas som stalking, kontrollbeteende eller en viss besatthet som är udda om hon gått vidare med Sillen. Någon sa att Sillen varit LWs nära vän först. Stämmer det? Varifrån kommer den uppgiften? Minns bara att detta nämndes i tråden tidigare men minns inte av vem och med vilka belägg. Det vore anmärkningsvärt om HD flyttar in i ett likadant hus som LW, intill LW, tar över LWs gamle pojkvän, börjar ha en liknande rosa jacka som LW synts ha i flera loggar, loggar i just LWs barndomstrakter dagarna innan mordet, blir SDs nye evige GC-kompis i alla bilder precis som LW var innan (fastän hon själv har relation nu med Sillen), härmar LWs frisyr...

3. Selektivt minne. "Vill inte kommentera", vilket känns lite konstigt om man inte har något att dölja.

4. Golvbrunnsstädningen.

5. Det glada semestrandet med SD efter separationen som om de vore nykära snarare än på väg att skiljas.

6. HDs mamma Birg*ittas ord (minns ej exakt formulering) i FUP om att paret D ville radera ut att LW vigt dem och återförenas, gifta om sig med varandra nu efteråt. Hur mycket ville paret D radera ut? Bara att LW vigt dem genom en skilsmässa och sedan nytt giftemål eller radera hela LW?

Det går såklart att bortförklara alla de här punkterna med olika anledningar, t ex att HD var glad och lättad av att bli av med LW men att det inte gör henne till mördare. Men sammantaget så väcker allt ändå frågor kring HD som gör att det inte känns bra att hon är på fri fot och avskriven.

Utan tvekan har HD ett starkare motiv än SD som nog varit nöjt att kunna fortsätta nyttja och trigga de båda kvinnorna mot varandra. Att LW slogs ihjäl med övervåld känns också mer i affekt än av en iskall psykopat. Om jag får spekulera så tror jag att de båda makarna begått mordet tillsammans i samförstånd, planerat sedan en lång tid tillbaka men inte just att det skulle ske just då därav plats. Att de sedan hade sådan tur med att klara sig i fem dagar innan LWs kropp återfanns, att bevisning försvann (?), att man sökte åt helt fel håll, att HDs hus inte genomgick husrannsakan, att bara SD togs in inledningsvis och inte HD osv... detta börjar jag mer och mer undra om beror på vissa, alltför många, poliskontakter som makarna D hade i Örebro polishus. Bara för att kunna avfärda skulle jag önska att polisen där gör en internutredning kring vad som kommit fram här. Det kan vara helt oskyldigt men allt kring detta fall har varit "otur", GM har haft en massa tur och han/de råkar ha åtminstone tre (!) kopplingar till polismän varav en med inflytande över teknisk bevisning uttryckt sig klart nedsättande om offret.

Instämmer, och att jag aldrig kan lägga den känslan bakom mig, utan att den förstärkts beror på de 6 förhören mellan henne och farbror blå då hon vägrar samarbeta och säga sanningen. Det finns förutsättningar för att detta mord är planerat med start längre tillbaka i tiden. Att de är partners in crime.

Gissar att de gärna slapp LW också i sociala geo- sällskap eftersom de upplevde sig trakasserade.och ego verkar ju vara deras liv. Men även om de gjort detta och H är glad och lättad nu, så kommer det komma tillbaka till H efter ett tag. Hon kommer märka att det inte främst handlade om L utan S. S flörtade med andra kvinnor också och är gränslös och hämningslös när det gäller det täcka könet.

Så en död Lena hjälper bara kortsiktigt, andra problem kommer dyka upp långsiktigt. Och Hannas mentala issues kommer knappast försvinna, utan förstärkas efterhand. Hon kommer veta att tre barn blev moderlösa. Hon kommer se att S moral inte har förbättrats. Du går inte till sådana ytterligheter utan att det så småningom börjar äta upp dig inifrån. Jag tror nämligen inte H är psykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in