2020-03-01, 22:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
JAPAN har nästan slut på mat, köer liknande i Sovjet under Sovjets diktatur!
https://www.youtube.com/watch?v=ejAasN7uBiA

Det här klippet har vi som sagt klarat av.

Du kan tipsa Russia Today om att det nu är tomt på en del hyllor på t.ex. Stora Coop i Bromma. Så RT hinner dit och filma och sprida missledande information innan personalen hinner fylla på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-torrvaror
Citera
Medlem
fernebos avatar
Ännu en professor och virolog uttalar sig och försöker förklara varför epidemin är den värsta sen Spanska Sjukan:

Citat:
Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, förstår människors oro.

– Det är väldigt speciellt. Jämfört med tidigare coronavirus som sars eller mers är det redan mycket större och mycket värre, och vi vet inte exakt var det kommer att ta vägen. Utifrån den situation vi har nu och verkar vara på väg mot kan jag bara jämföra det med spanska sjukan som vi drabbades av för runt hundra år sedan.

Citat:
Det nu aktuella coronaviruset slår hårt mot lungorna och infekterar de celler som arbetar med kroppens syresättning. Äldre som kanske har problem med syresättningen, eller personer med bakomliggande åkommor som kol eller hjärt- och kärlsjukdomar, får slita hårdare för att hålla igång kroppens syresättning.

Citat:
Men satt sida mot sida med ett säsongsburet influensavirus är coronaviruset egentligen inte farligare.

Tre faktorer ställer dock till det, enligt Niklas Arnberg:

Vi har inte kunnat skapa oss en immunitet mot coronaviruset.

Det finns inget vaccin som äldre eller folk med sjukdomsbild kan få.

Det finns inga antivirala mediciner som hjälper insjuknade.

Det är dessa faktorer som gör faran med coronaviruset unikt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rAMx/virusprofessorn-varsta-epidemin-sedan-spanska-sjukan
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja svininfluensan var inget mot detta. Den visste man inte riktigt dödligheten på. Men den stannade på ganska låga 0,2%. Den här sjukdomen är helt annorlunda. Dels blir många extremt sjuka och den har också en extremt högre dödlighet.

Men just för samhällsfara är väl detta med att många blir extremt sjuka det värsta. Förmodligen kommer det inte bli som spanska sjukan i form av döda men det kommer betyda extrema saker för samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Fy fan va vidrigt när de svetsar igen dörrarna hemma hos folk i Kina. Se dokumentären nu på svt2
Såg dem klippen tidigare. Framkom det någon vettig förklaring? Var det något speciellt med dessa personer eller bostäder? De kan ju knappas ha blockerat dörrar på alla bostäder i Wuhan.
Citera
2020-03-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha förklarar ditt nick.. Vet du om ditt sjukhus har något bekräftat fall? Min universitetssjukhus har inte fått något än, men det lär ju dyka upp snart.
Jag vill inte vara alltför precis, vill inte outa mig, men min region har fler fall än ett.
Citera
2020-03-01, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dessa 7% är döda!

Jag menar undra hur många av dessa 7 % som var unga och friska INNAN dom blev sjuka.
Citera
2020-03-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det troliga är tyvärr att vi se fullt kaos i Sverige om 2-3 veckor. Jag skrev i slutet av januari att mars månad kommer att bli tråkig i konungariket Sverige. Det står jag fast vid än i dag.

Herregud, vad ska hända?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det troliga är tyvärr att vi se fullt kaos i Sverige om 2-3 veckor. Jag skrev i slutet av januari att mars månad kommer att bli tråkig i konungariket Sverige. Det står jag fast vid än i dag.
Har följt dina inlägg sedan dess. Och du har faktiskt haft fel på några dagar sånär😀
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Mycket fokus nu (så klart) på hur man ska bete sig om man kommit hem från områden som Italien eller Iran. Men jag tänker på de tagit hit släkt från dessa områden. Klart att de iranier som bor här tar hit sjuka mormor från Iran om det går. Och mormors barnbarn springer glatt till skolan och smittar alla om 2-14 dagar....
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ännu en professor och virolog uttalar sig och försöker förklara varför epidemin är den värsta sen Spanska Sjukan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rAMx/virusprofessorn-varsta-epidemin-sedan-spanska-sjukan

Bra sammanfattat. Viruset i sig är egentligen inte problemet. Snarare hur vi ska tackla det.
Citera
2020-03-01, 22:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Men lite konstigt hur han säger. Det har ju redan framkommit att vissa antivirala mediciner verkar ha effekt. Något Sverige borde undersöka noggrannare och se till att försöka få hit om vi inte har det i lager.
Citera
2020-03-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Dokumentären är en indikation på att detta kommer gå åt helvete.

Sverige är som Wuhan var i december.
1 månad senare var hela staden i karantän.

Problemet är att de ansvariga och styrande i Sverige redan i januari visste att det var en katastrof i Kina och visste att flygstopp, inreseförbud och karantän är de bästa verktygen man har för att begränsa spridningen.

Av olika skäl så har de styrande i Sverige medvetet låtit bli att begränsa spridningen i tid, fastän man hade chansen. Kineserna hade aldrig den chansen då drabbades först och drabbades av något helt nytt.
Citera
2020-03-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Ja diabetes och andra "kroniska" sjukdomar tillhör riskgrupper, inklusive astma och andra folksjukdomar i dagens samhälle.

EDIT: även allergiker (pollen, kvalster osv) har högre benägenhet att utveckla den allvarligare formen av COVID-19

Men väl underhållna/behandlade sjukdomar utgör en mindre risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in