Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Han är obehaglig på fler än ett sätt. Exp. hörde han av sig till Kristin. J eftersom han visste att Lena anförtrodde sig till henne, för att smöra och ställa sig in, trots att hon inte alls känner honom. Men underförstått låter han ju de flesta förstå, med underförstådda hälsningar att han har ögonen på dem. Hans manipulation och kontroll är skev. Jag oroar mig starkt för sådana som Katarina och hennes vittnesbörd, om han frias då de inte lyckas få honom fälld. Det är en otäck tanke. Han är ju i högsta grad fri från spärrar. Antingen är du med eller emot honom. Det läskigaste är ju att han är en snyggare, eller en hål ål som Katarina bedömer det som.
Jag tyckte förut, i början av tråden, att flera som spekulerade om hans farlighet överdrev mycket. Jag trodde inte alls på det.
Knappt att jag trodde att någon annan var i riskzonen, enbart L*ena.
Nu efter att ha läst flera personers vittnesmål, ser jag på saken helt annorlunda.
Jag misstänker inte honom för att vara någon slags serialkiller.
Men jag hör att han ganska öppet kan prata om att ungefär ta bort människor, som t ex ett barn som inte utvecklas som det ska. Att människor känner sig hotade av SD för att han även beter sig på ett utstuderat sätt mot någon som ser igenom honom eller ställer sig upp mot honom på ett sätt som påminner om det sätt han har haft mot L*ena (lite stalking- aktigt beteende) är mycket obehagligt som jag ser det.
Jag blir också oroad över hur det ska bli om SD blir friad. Det finns all anledning att alla som har något att berätta öppnar munnen nu.
Jag är alltför okunnig i de här bitarna, utan går mest på min egen livserfarenhet, min magkänsla, det jag tidigare läst om psykopati och lyssnar på några av er i tråden som har mycket intressanta analyser och teser om det psykologiska samspelet mellan de tre-fyra olika aktörerna. Jag kanske inte håller med om allt, men många bitar faller på plats allteftersom.
För mig är ännu HD och JG ganska obegripliga, liksom även LWs besatthet av SD.
Kanske blir det lite som att jag vill förstå på ett plan som är omöjligt. Kanske är det som min son som inte kan acceptera att när han ska räkna matte på högre nivå, får man ibland acceptera att det är den formeln man använder. Att man inte alltid kan kräva av sig själv att man ska förstå det på djupet.
Jag tyckte att Netherworlds, Reviews analyser och länkar har hjälpt mig mycket.
Men helt klart börjar en mycket, mycket farlig person framstå.
Om han frias, kommer han då att flytta?
Nej, jag tror inte det.Han frågar någo om de tycker att han ska låta bli att komma på ett event efter mordet. Och de svarar att det är ju ganska känsligt läga, att det kanske han inte borde, men att det är öppet för alla. Han svarar att han kommer. Ändå. Fast han säger att han inte vill ställa till obehag.
Så blir det nog, och HD kommer nog att flytta tillbaka till honom om det inte händer något annat (att hon åter kommer under luppen).
Men resten av hans liv kommer nog inte att vara som det brukar. Och det kan ställa allt på sin kant. SD vill inte tappa masken. Det är sådant som kan göra honom farlig.
Frågan är hur det blir med barnen? Efter alla saker som kommit fram om honom?