2020-03-01, 21:17
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Misstänkte något sådant också. Vette tusan varför alla som bara gissar att nästan alla får milda symptom.
Italien visar på det motsatta

Det ni glömmer är att det finns ett stort mörkertal i Italiens siffror. Tror det var i förrgår de gick ut med att de nu bara räknar antal symtomatiska fall, dvs asymtomatiska fall räknas inte alls in längre. De borde ju kunna innebära att mycket milda fall göms i de siffrorna.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Kaxigt att uttala sig tvärsäkert kring milda/svåra symptom baserat på den statistiken. Har du någon data på vilka symptom som gäller för att bli inlagd i Italien?

Du kan vara säker på att man inte upptar sjukhusplatser med smittade med milda symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag var tvungen att lämna Japan då mitt visum gick ut, samt att jag inte har råd att åka hela vägen tillbaka till Sverige för nuvarande. Jag väntar på pengar som gör det möjligt att ta mig tillbaka, men jag vet inte när jag får det. Jag kunde inte vänta helt enkelt. Jag tänkte resa till Vietnam för att vänta, eftersom det är ett billigt land. Jag köpte biljetten innan explosionen av fall i Korea. Samma dag som jag flög var det klartecken att flyga, men på flygplatsen i Seoul ändrades reglerna minst ett par gånger hos de vietnamesiska myndigheterna.

Mitt bankkort har slutat fungera (det har hänt en gång förut att min bank spärrade mitt kort av misstag vilket de erkände). Det gör att jag inte kan lämna flygplatsen. Utan bankkort kan jag inte köpa en ny biljett, jag kan inte boka in mig på hotell eller vandrarhem. Inom kort tar mina kontanter slut och då kan jag inte köpa mat heller. Men här har det hunnit bli måndag, så vi får se vad den svenska ambassaden säger, och tidigast på eftermiddagen lär jag tidigast få svar från min bank. Jag gör inte så mycket utöver att få träsmak. Redan natten innan jag flög så sov jag nästan ingenting. På flygplatsen har det blivit ytterst lite sömn. Bristande sömn ökar risken att få coronaviruset. Jag är ett levande exempel på Murphys lag.
Fast varför är du i Sydkorea?

Kontakta svenska ambassaden. Det är bid såna här tillfällen de finns till för
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Det man skriver blir ju dränkt av alla tusen inlägg här inne, det går snabbt i den här tråden. Så lägger in min fråga igen, ursäkta om tjatigt.

Har en planerad medicinering i mitten av mars. Då jag får en dos mabthera (ritiximab) som är en antikropp som dödar b-celler. Bör jag oroa mig mer för eventuella svåra symtom då om jag skulle dra på mig Corona?

Skulle egentligen fått dosen i januari men sköt på det av olika anledningar och nu börjar det väl verkligen bli dags att ta den.. men nu vill jag ju nästan avvakta av detta skäl
Om du inte behandlar din grundsjukdom tror jag riskerna ökar om du nu skulle smittas av COVID-19. Tala med din läkare, men jag tror du ska ställa in dig på att ta mabthera.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur räknade du där?

skrev fel.. ta bort tusen
Citera
2020-03-01, 21:18
Medlem
StJeromes avatar
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Det står där att Sydkorea har 3736 fall men bara 10 st allvarliga/kritiska. Är det korrekt eller saknas bara dessa uppgifter? Om det stämmer så skulle ju förnekarna ha rätt.
Citera
2020-03-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Folk Måste Isolera Sig Hemma Och Inte Gå Ut.
Tycker du att vi som jobbar i vården också ska isolera oss?
Citera
2020-03-01, 21:19
Medlem
Folkhälsomyndigheten har redan gjort bort sig rejält, det verkar vara helan och halvan som jobbar där - klassisk slapstick. Har inte stött på en enda som person tar på dem allvar nu, alla funderar vad fan de håller på med. Alla som blir smittade med Covid i sverige kan ju hålla dem direkt ansvariga.. Gör lite besök och fråga dem direkt, snora o hosta runt lite så att det syns vet jag - för det smittar ju inte i sverige, och smittan kommer ju inte att komma hit, och den är dessutom så mild så att den gör inget.

Har de bannlyst Tegnell nu förresten? Eller har han åkt och gömt sig i en stuga tills detta blåst över?
Senast redigerad av tranflatek 2020-03-01 kl. 21:25.
Citera
2020-03-01, 21:20
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur är stämningen på jobbet?
Citera
2020-03-01, 21:20
Medlem
30 min sen

En bankanställd i Norge smittad
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Wb1VOK/dnb-ansatt-koronasmittet-kontorbygg-desinfisert-i-bergen

EDIT - Kan ni inte lägga diskussionen ner hur många som dör varje dag i världen...
Senast redigerad av MrStreamer 2020-03-01 kl. 21:22.
Citera
2020-03-01, 21:21
Medlem
Om det stämmer att de lägger beslutet på respektive rektor är det korkat. Dels har rektorn har ingen medicinsk kompetens att bedöma läget eller mer uppdaterad info om läget än centrala myndigheter. Dels blir det svårt för skolorna att hinna kommunicera beslutet till alla familjer och anställda.

Bättre med en enhetlig policy som genast kan manglas ut via "alla" kanaler. SVT, Sveriges Radio, TT, Skolverket, Sjukvårdsupplysningen etc.
Citera
2020-03-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Det skulle nog jag ha gjort, om jag hade jobbat i vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in