2019-09-04, 22:27
Medlem
Har glömt mitt lösenord till min Window 10 dator. Trycker jag på "återställ lösenord" kommer det upp en ruta där det står att jag måste ha ett USB minne för att ändra lösenord. Stoppar i ett och då står det att jag måste skapa en disk, vad är en disk?
Men sen verkar det som att man måste ha skapat en disk innan man använder USB minnet...???

Läste att man kunde ändra lösenordet på Outlook kontot. Men det verkar vara till en äldre än Windows 10...???

Kan jag komma in på min dator på ett annat sätt...?
Citera
2019-09-04, 23:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisfuckedup
Har glömt mitt lösenord till min Window 10 dator. Trycker jag på "återställ lösenord" kommer det upp en ruta där det står att jag måste ha ett USB minne för att ändra lösenord. Stoppar i ett och då står det att jag måste skapa en disk, vad är en disk?
Men sen verkar det som att man måste ha skapat en disk innan man använder USB minnet...???

Läste att man kunde ändra lösenordet på Outlook kontot. Men det verkar vara till en äldre än Windows 10...???

Kan jag komma in på min dator på ett annat sätt...?

Självklart måste du ha skapat din nyckel-sticka INNAN du glömmer ditt lösenord.

Denna utility fixar det åt dig sålänge du inte krypterat disken. https://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Citera
2019-09-07, 14:20
Medlem
TinFoilHats avatar
Om ovanstående lösning inte fungerar och det verkligen kniper och du måste ha en snabb lösning så kan du köpa Kon-Boot för 25$. Skaffade mig själv en licens här om dagen då jag skulle hjälpa grannen att låsa upp 3 datorer (2 st Win7 och 1st Win10). Klappat och klart på typ mindre än 10 minuter.
Citera
2020-02-06, 11:36
Medlem
kf1312s avatar
Om du har ett Microsoft konto kopplat till anvaendaren sae skall du bara kunna byta Microsoft konto loesenord och sedan logga in med det nya loesenordet.
Citera
2020-02-06, 11:57
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kf1312
Om du har ett Microsoft konto kopplat till anvaendaren sae skall du bara kunna byta Microsoft konto loesenord och sedan logga in med det nya loesenordet.

EXAKT! Äntligen rätt svar..

surfa in på: https://account.microsoft.com/ (från vilken dator etc. som helst)
och följ anvisningar för att byta till nytt lösenord..
Citera
2020-03-01, 11:26
Medlem
Julle128s avatar
Finns en bakdörr som fungerar ypperligt. Allt du behöver är en bootbar usb med e10. Sedan kopierar du och döper om vissa filer. Jag kan ge dig en guide. Skicka ett PM så skickar jag.
Citera
2020-03-01, 20:43
Bannlyst
Om det är Windows 10, så behöver du en bootbar Windows 10 sticka, dra upp terminal ifrån installation stickan. Byt namn på utilman.exe ( Vanliga MS DOS kommando gäller ) i System32 mappen under WIndows, till Utilman.exe,old och sedan gör du en kopia cmd.exe som heter Utilman.exe

Starta om datorn, begär hjälp. Nu skall du få en cmd.exe , byt lösenord med net user.. Den här knepet fungera inte på alla Windows installationer.
Citera
2020-03-02, 14:32
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Om det är Windows 10, så behöver du en bootbar Windows 10 sticka, dra upp terminal ifrån installation stickan. Byt namn på utilman.exe ( Vanliga MS DOS kommando gäller ) i System32 mappen under WIndows, till Utilman.exe,old och sedan gör du en kopia cmd.exe som heter Utilman.exe

Starta om datorn, begär hjälp. Nu skall du få en cmd.exe , byt lösenord med net user.. Den här knepet fungera inte på alla Windows installationer.
Exakt vad jag tänkte tipsa TS i pm. Men Det är helt i prompten du får upp via klicket på hjälpknappen kör du som sagt netuserpasswords.
Då får du upp ett fönster med användare, där kan du antingen nollställa ett konto eller skapa ett nytt.

Har fungerat på alla installationer jag gjort det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in