2020-03-01, 19:35
Medlem
Jag tycker att det är dåligt rapporterat från Italien, är dom nya smittade mest från isolerade städer eller har andra delar av Italien också fått utbrott?
Citera
2020-03-01, 19:36
Medlem
Amazing-Graces avatar
Jag tycker den här situationen blir extra dryg i dessa förkylningstider då mer eller mindre alla går omkring och snorar och hostar. Fattar att man kan ana misstanke om man varit i ett drabbat område, men nu när det upptäcks fler och fler fall så är ju risken att bli smittad på hemmaplan rätt hög. Vissa får ju lindriga symtom, så hur ska man ens misstänka att man drabbats av detta?!! Om jag skulle bli förkyld med feber nu så skulle jag inte direkt tro att det var coronaviruset, och så lär väl fler än jag resonera? Och då sprids ju viruset extremt snabbt. Men man kan ju inte belasta sjukvården för lite snuva och hosta?? Det går ju knappt att få en läkartid ändå om man behöver, så vem orkar ens kontakta sjukvården?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Men i Sverige kommer det inte bli någon större ökning av fall, eftersom man (Folkhälsomyndigheten) har bestämt sig för att hålla ner antalet kända fall.
Man kan inte kontakta sin vårdcentral och säga ”hej jag tror jag är smittad, kan ni testa mig?”.
De släpper inte fram folk, utan det skall gå via 1177 som sållar ut folk efter Folkhälsomyndighetens skriftliga direktiv.
(Där ingår bland annat antagandet att man smittar inte under inkubationstiden)
Det är Folkhälsomyndigheten som har makten över den här sjukdomen.
Patienten har inget att säga till om.
Vi får hoppas att det dyker upp privata alternativ där man kan få bli testad om man betalar för det.

Lite så funkar det ju, man dissar fall som inte är allvarliga eller tveksamma. Men det kan komma att se konstigt ut när folk börjar avlida. 50% dödlighet i Sverige skulle sticka ut lite.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag försöker ta mig ut från Sydkorea så snabbt som möjligt. Jag har varit på flygplatsen i nästan 38h nu. Jag är personligen inte rädd för coronaviruset. Får jag det så får jag det. Men får jag det så vill jag inte vara kvar i Sydkorea. Det landet är för dyrt för mig. Jag skulle egentligen bara ha stannat 6h 45 min på flygplatsen.

Stackare, hoppas verkligen du kan ta dig därifrån på något sätt.
Citera
2020-03-01, 19:37
Moderator
v50s avatar
SVT Agenda som sänds 21.15 i SVT 2 ikväll kommer handla om Coronaviruset
Citat:
Corona-viruset sprider sig över Europa. Har Sverige den beredskap som krävs om vi skulle få en omfattande smittspridning? I studion Johanna Sandwall från Socialstyrelsen och Karin Tegmark Wisell från Folkhälsomyndigheten. Så beter vi oss i krissituationer - intervju med Misse Wester, professor i krishantering. ​

https://www.svtplay.se/kanaler
Citera
2020-03-01, 19:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Sekvensering av genomet på nya fallet i Washington state, visar på att de redan antagligen har stor spridning som man inte upptäckt, ända sedan 6 veckor tillbaka.

Han som rapporterar fynden i twittertråden är virolog.

https://twitter.com/trvrb/status/1233970271318503426.

Lite kort, fallet man kollat, härstammar med största sannolikhet till samma stam som fallet i samma county den 19e januari. Detta betyder alltså att viruset spritts vidare helt oupptäckt och utan skyddsåtgärder i Washington state (kan även ha spridits vidare i andra delstater, folk rör på sig) ända sedan mitten på januari.

För de som vägrar tro att vi antagligen redan har stor spridning av viruset på många platser, men inte märkt det än pga avsaknad av testning....

Viruset har spritts brett sen december men det är först i januari som det sprids mycket utanför kina. Men det är sannolikt ett flertal som.spritt till italien etc redan under jul
Citera
2020-03-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag tycker att det är dåligt rapporterat från Italien, är dom nya smittade mest från isolerade städer eller har andra delar av Italien också fått utbrott?

Det är rimligen dåligt rapporterat från alla länder, då man vill skapa lugn. Men Italien är ju lite speciellt med så många drabbade.

Vem vet hur lång tid det tar från det man är smittad tills man får symptom?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Jag försöker ta mig ut från Sydkorea så snabbt som möjligt. Jag har varit på flygplatsen i nästan 38h nu. Jag är personligen inte rädd för coronaviruset. Får jag det så får jag det. Men får jag det så vill jag inte vara kvar i Sydkorea. Det landet är för dyrt för mig. Jag skulle egentligen bara ha stannat 6h 45 min på flygplatsen.

Det varnades väldigt tidigt att inte flyga för det fanns risk att man kunde fastna i ett land. Men innan jag pekar finger, var du naiv typiskt svensk tänk att det är lugnt eller var du tvungen att resa ?
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Va en sväng på Bauhaus idag för köpa munskydd, allt va slut och nästa vecka sa dom att de är uppköpt också. Svensson har väl insett faran, eller så är de vårt kära landsting som köpt upp allt?
Citera
Medlem
Citat:
Vad gör du i Sydkorea nu liksom?
Citera
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Källa på att folkhälsomyndigheten mörkar?
Jag har pratat med 1177 idag och individen som svarade sa allt detta.
Ring själv vetja.
Citera
Medlem
Vad tror vi krismötet med regering och alla myndigheter inblandade kommer komma fram till för kommande åtgärder?

Någon som har en analys?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in