2020-03-01, 19:12
Medlem
Sharm0tas avatar
”Til sammen 19 personer har testet positivt på koronavirus i Norge.”
Citat:
17:11: 4 new cases in Norway.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-03-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Nu när alla 6 smittade är utskrivna och sitter i karantän hemma, hur kan man säkerställa att viruset inte sprids? Räcker ju tex att en smittad hostar på handen och sen trycker på hissknappen?

Om du blev satt i hemmakarantän, skulle du springa runt och smitta ned din omgivning eller hålla dig inne?
Citera
2020-03-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fyra dagisbarn i Tyskland positiva för coronavirus.

https://amp.welt.de/vermischtes/article206136215/Coronavirus-in-Deutschland-129-Personen-sind-nachweislich-infiziert.html?__twitter_impression=true

Fake news. Barn smittar inte enligt Folkhälsomyndigheten
Citera
2020-03-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Om du blev satt i hemmakarantän, skulle du springa runt och smitta ned din omgivning eller hålla dig inne?

Jag skulle naturligtvis hålla mig inne, eftersom jag är uppdaterad på hur snabbt viruset sprider sig. Men alla andra människor där ute kanske inte vet lika mycket som vi flashbackare vet? Och jag litar ju knappast på att FHM går ut med rätt och tydlig information till smittade.
Citera
Bannlyst
Sverige,

Var är :

Handspriten.

Stängningen av inkommande smittade genom flyg/mm.

Maskerna.

Isoleringen av redan smittade?

Karantän hemma? W-The-fucking-Fuck. Seriously?

Folk går ner till affärn, nån granne hälsar på.

Och hur fn ska ni ta tillbaks all skit ni har låtit "experter" sitta och säga i morgonsofforna/nyheter?
Citera
Medlem
Dags att våra medier gör sitt jobb. Börja med Italiensmittan. Kolla flygtrafik, svenska företag i Norditalien (många), charterturism. Matcha med vilka från åker dit och tillbaka. Än så länge verkar det vara individuella/affärsresande som drabbats. Borde inte vara så svårt att spåra och göra en karta. Men jag tror inte de vågar.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är inte uppdaterad de senaste dagarna. Jag tänkte resa från Japan till Vietnam, men problemet uppstod när jag skulle mellanlanda i Sydkorea. Jag hade två dagar innan avresa fått reda på att jag ska sättas i karantän i Vietnam pga att jag mellanlandar i Sydkorea. Men när jag skulle byta flyg fick jag efter flera timmar reda på att flyget var inställt. Det var nämligen bara jag och en annan som dök upp.

Jag fick ta nästa flyg 24h senare. Dock ändrade Vietnam reglerna under tiden hela två gånger. Först var det bara Ho Chi Minh och Hanoi som portade alla som reser från Sydkorea. En kort stund senare blev det resten av landet. Jag hann inte ens ändra resan och landa på en annan ort i Vietnam. Nu undersöker jag om jag kan resa till Kambodja istället och ta den vägen till Vietnam. Om Kambodja har liknande karantänregler som Vietnam, så lär jag hamna i karantän i Kambodja istället.

Jag förbereder mig för andra natten på flygplatsen i Seoul. Just nu har jag varit på flygplatsen i 33,5h.

Sydkorea är idag det land som har flest nya insjuknade på hela planeten, alltså även fler än i Kina.

För mig låter det som att du skall vilket flyg som helst, vart som helst, ut ur landet. I annat fall kanske du riskerar att bli fast där?

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig! Uppdatera när du kan och har lust.
Senast redigerad av LeeVan 2020-03-01 kl. 19:18.
Citera
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ett par citat.

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Många andra länder har begränsat flyg från högriskområden men inte Sverige.
Schweiz har till exempel förbjudit alla event och samlingar med mer än 1000 personer.

Att agera proaktivt är något jag personligen föredrar i dessa lägen. Då den eventuella nedsidan kan vara enorm.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Precis så. Ett land med låtsasdemokrati som styrs utifrån ett levande dokument kallat värdegrund kan aldrig någonsin klara av en riktig kris, såvida inte krisen handlar om att en professor använt n-ordet. Ett sådant land sitter ständigt bajsnödigt och funderar på vad alla andra tänker, vilket i praktiken översätts till utredningar på utredningar för att skjuta beslut mot framtiden och slippa ta ansvar.
Hear, hear!
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Har bekanta som flyger inatt till Milano 1 vecka.

Snåla jävlar har inget avbokningsskydd.. Hjälper inte att de är 65 + med.

Idioter
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .caz

"Folkhälsomyndigheten" aka Seppuku.
Citera
2020-03-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz

Nej de blir varken smittade eller smittar andra. Tyskarna måste fått en dålig batch test kits.
Citera
2020-03-01, 19:15
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Spanska sjukan var ju riktigt ruggi. Friska människor med bra immunförsvar dog som flugor men gamla och barn repade dig efter ett tag. Hemskt.

Saken här är väl snarare att få av oss som lever idag faktiskt upplevt något i denna klass.

nej och det är ju det som gör en så orolig när det gäller corona ,typ samma tidsperiod också ,men för hundra år sen ,visst var det väl 1918 det höll på ,eller ?

Tänk att de gamla klarade sig då !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in