2020-03-01, 17:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Finns några svenskar fortfarande kvar i Wuhan?
Finns en svensk hockey-tränare kvar i Wuhan tror jag.
Citera
2020-03-01, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Alla råd från officiellt håll har endast ett syfte - att inte skapa oro i landet och därmed hålla sjukvården flytande så länge som möjligt. Man vill först och främst inte skrämma upp sjukvårdspersonalen. Blir det kaos kommer sjukvården att kollapsa totalt.

ERROR 404,

Det så kallade svenska "Syftet" genererar :

Mer Oro

Mistro

Ett helt folk kommer se Sverige som inkapabelt att agera resolut.

Ev samhällskollaps

Folket kommer kräva regeringens avgång, total omstrukturering av myndigheter.
Citera
2020-03-01, 17:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Då skulle man ha stoppat flygningarna mellan iran och italien mm.
Varför då? De som kommer hade varit smittade ändå. Kan man ta hand om dem här och hindra att smittan sprids vidare så är det väl inte så dumt. Det är inte helt smidigt med massa svenskar som sitter fast i andra länder heller. Förr eller senare måste de dessutom åka hem och de kommer vara lika smittade ändå, men kanske utan att fått vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ett barn på 45 dagar har dött i Sydkorea.

Finns det källa på det?
Citera
Medlem
xmzs avatar
Jag brukar ibland kolla på Flightradar24.com och tycka att det är lite fascinerande och intressant. Tittar man nu, och zoomar ut så man ser alla plan som är i luften samtidigt över hela världen, så ser man snart hur fort det kan gå med smittspridning mellan kontinenterna
Citera
2020-03-01, 17:46
Medlem
SuraStinas avatar
Har ni läst den här artikeln?
Drygt 34% av de smittade på båten utanför Japans kust hade inga symptom trots att de var smittade.
Läskigt...

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025866v1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Har en släkting som arbetar som lärare i grundskolan. Risken att dö av den rapporterade statistiken verkar ju vara hög bland de äldre. Blir att försöka övertala släktingen att sjukskriva sig om barn från högriskområden kommer gå till skolan. Svårt att se varför man ska ta den risken.

Om det är så illa så att det kommer finnas barn i olika åldrar hemkomna från riskområden, bärandes på smittan, i skolan i veckan så spelar man ju Jeopardy med den redan hårt ansatta och bristande lärarkåren där många är äldre.
Blir ju hemskt om vi nästa vecka får läsa om lärare som insjuknar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Fy vad jobbigt det måste vara för föräldrar med yngre barn som bor hemma fortfarande.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på den ångesten att skicka sitt barn till förskolan. Stackars människor.
Då måste man ju verkligen lita på myndigheter, när ens barns liv står på spel.
Jag tycker väldigt synd om föräldrar som måste fatta rätt beslut här.

Inget svårt beslut alls, mina barn blir hemma...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej tyvärr, jag litar inte på Anders Tegnell utan får söka information på annat vis. Björn Olsen, Staffan Sylvan och John Campbell känns mer rimliga att lyssna till.

Men de är ju inte myndighetspersoner heller. Det jag säger är att man ska i såna här lägen lita på virologer och dylika som inte jobbar på politiska organisationer som WHO, Folkhälsomyndigheten, CDC etc.
Citera
2020-03-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ananasskiva
i några europeiska länder får man sjukersättning.

"De franska myndigheterna har rekommenderat alla barn som varit i Kina, de hårdast drabbade regionerna i Italien (Lombardiet och Veneto) eller andra riskområden att stanna hemma från dagis och skola i två veckor. Omkring 2.000 elever har hörsammat uppmaningen, och föräldrar som stannat hemma med barnen har rätt till sjukersättning. (...) Även i Spanien har de som stannar hemma självmant efter resor till riskområden rätt till sjukersättning".

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-forbereder-sig-europa-pa-en-epidemi/
I Sverige får inte ens svårt sjuka och döende människor sjukpenning. Man har sagt att svenskar måste ta prover innan det blir aktuellt med ersättning från Fk.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Om det är så illa så att det kommer finna barn i olika åldrar hemkomna med smittan i skolan så spelar man ju Jeopardy med den redan hårt ansatta och bristande lärarkåren där många är äldre.
Blir ju hemskt om vi nästa vecka får läsa om lärare som insjuknar.

Håller fullständigt med.
Citera
Medlem
Fy vilken läskig dokumentär om det här på svt play.

Finns det något land som INTE är drabbat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in