2020-03-02, 00:32
Medlem
MikeHanlons avatar
Är det någon här i tråden, som är insatt i Svensk sjukvård, som kan svara på hur många ECMO-maskiner Sveriges sjukhus har idag? I exakta tal eller ungefärliga siffror.
Citera
2020-03-02, 00:32
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Ja, i princip är det så. Om en minister från regeringen påverkar en myndighets självbestämmande för mycket kan denne fällas för ministerstyre. Vem som helst i riksdagen kan göra en KU-anmälan om denne anser att en minister utövat för stor påverkan på en myndighet.

Men det är väl regeringen som tillsätter högsta chef på myndigheterna? Så indirekt har de ansvaret. Eller
Citera
2020-03-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Själv följer jag arkitekten Le Corbusier som under en våg av spanska sjukan i Paris ha stängde in sig på ett hotellrum med ett stort förråd av cigarrer och cognac. Han överlevde.

I mitt fall är det dock inte cigarrer och cognac som jag tröstar mig med i min lägenhet utan internet och grönt thé. Lite tråkigare men känns hälsosammare.

Imponerande att överleva i två år på endast cigarrer och cognac. En riktig karl helt enkelt! 😉
Citera
2020-03-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Tänkte mer att SVT ska vara neutrala. Att man vinklat den till Kinas nackdel upprör inte mig för Kina är ju ett skitland.

Det tror jag säkert med. Jag blev bara förvånad eftersom det kom in flera inlägg som berättade att det KAN finnas tvivel kring filmernas äkthet och möter senare av samma film i ett dokumentär gjord av SVT. Jag håller egentligen med dig, offentliga sektorer har säkert kontroller för filmer som spelats in av allmänheten och är därför verifierade/äkta på något sätt.

Det skulle jag också gjort.
SVT har köpt in en doku från Australien. SVT har bara lagt på svenk text o cencurerat bort alla svordomar.
Citera
2020-03-02, 00:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Är det någon här i tråden, som är insatt i Svensk sjukvård, som kan svara på hur många ECMO-maskiner Sveriges sjukhus har idag? I exakta tal eller ungefärliga siffror.
Sett i tråden allt mellan 17 st och drygt 50 st. Har personligen inte sökt själv.
Citera
2020-03-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Tänkte mer att SVT ska vara neutrala. Att man vinklat den till Kinas nackdel upprör inte mig för Kina är ju ett skitland.
Nja, det ska de väl lyckligtvis inte, inte neutrala? Det hade varit väldigt illa. Och det hade nog inte ens varit möjligt.

Det hade ju inneburit att de inte fick nämna information som kan uppfattas som negativ eller positiv.

De hade inte fått nämna nästan några nyheter, eller någonting alls.

Däremot ska SVT vara opartiska. Och därmed får SVT prata om nyheter även om en del kan tycka att nyheten kan uppfattas som någonting negativt.

Men rätta mig om jag har fel. Men jag uppfattar ordet neutral som frånvaro av någonting positivt eller negativt. Och det tycker jag inte låter bra. Opartiskhet däremot uppfattar jag som att man inte tar någons parti bara bara för att det är den parten

Citat:
Det tror jag säkert med. Jag blev bara förvånad eftersom det kom in flera inlägg som berättade att det KAN finnas tvivel kring filmernas äkthet och möter senare av samma film i ett dokumentär gjord av SVT. Jag håller egentligen med dig, offentliga sektorer har säkert kontroller för filmer som spelats in av allmänheten och är därför verifierade/äkta på något sätt.

Det skulle jag också gjort.
Jag är nog på din sida med, du gjorde rätt som nämnde det eftersom det kan få någon att gräva vid intresse

Egentligen var nog mitt syfte mest att få folk att tänka till rent allmänt om källkritik. Ibland känner jag en del litar mer på anonyma användare på nätet än publika personer i verkligheten, så jag ville mest understryka att man borde utgå utifrån att dokumentären är korrekt
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-02 kl. 00:42.
Citera
2020-03-02, 00:36
Medlem
Sinnerstens avatar
Tegnell är tydlig och klargör:

Viruset sprids inte nämnvärt i Kollektivtrafik

Är det säkert att åka kollektivtrafik?

– Viruset sprids inte nämnvärt i kollektivtrafiken. Det har spridits i miljöer där personer är i närheten av varandra under en längre tid, mötesrum, kyrkor, akutmottagningar. I Sverige här har vi ingen spridning alls i kollektivtrafiken.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/viruset-sprids-inte-namnvart-i-kollektivtrafiken/

Han är galen.
Citera
2020-03-02, 00:37
Medlem
ljugerbaras avatar
Taxichauffören som körde mig till Arlanda konstaterade att han inte plockar upp folk på flygplatsen sedan flera veckor pga viruset. Nyheterna rapporterar om ambulanspersonal som vägrade åka på larm innan vi ens hade en handfull fall i landet. En massa overifierade uppgifter i tråden om vissa yrkesgrupper som inte kommer arbeta om viruset får fäste här, vilka som bäst sprider misstro för samhället och som sämst vittnar om annalkande samhällskollaps.

Finns det något staten skulle kunna göra för att vinna förtroende hos skeptikerna och säkerställa att alla agerar för samhällets bästa? Även vid tvångskarantän skulle vi behöva åkare, städare, vårdpersonal, el- och vattendrift, polis, brandkår, rörmokare, kollektivtrafiksanställda etc. ute i samhället. Vi pappersvändare kan sköta det mesta hemifrån, men i övrigt är det mest frisörer och nagelsalonger som skulle kunna stänga ned helt utan att det skulle ge problematiska följder för samhället. Om alla agerar egoistiskt och panikartat kommer vi alla fara illa oavsett hur dödligt viruset visar sig vara.
Citera
2020-03-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tegnell är tydlig och klargör:

Viruset sprids inte nämnvärt i Kollektivtrafik

Är det säkert att åka kollektivtrafik?

– Viruset sprids inte nämnvärt i kollektivtrafiken. Det har spridits i miljöer där personer är i närheten av varandra under en längre tid, mötesrum, kyrkor, akutmottagningar. I Sverige här har vi ingen spridning alls i kollektivtrafiken.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/viruset-sprids-inte-namnvart-i-kollektivtrafiken/
Tegnell är en psykopat och lögnare. Kolla upp hans historik, han har sagt så jävla många saker före Coronaskandalen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Som sagt, Mongoliet: 500 mil gräns mot Kina, noll Corona-fall. Heja Sverige.

Detta sysslar Mongolerna med nuförtiden. IKEA skulle kunna köpa Mongoliet. Folkmängden är några hundra tusen fler än Stockholm med närliggande områden. Att Mongoliet har klarat sig har nog inte så mycket att göra med deras utmärkta krishantering eller handlingskraftiga politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Noll rapporterade är inte samma sak som faktiskt smittade.

This this and 100% this.
Citera
2020-03-02, 00:39
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Tegnell är en psykopat och lögnare. Kolla upp hans historik, han har sagt så jävla många saker före Coronaskandalen.

Tack, ska kolla.

Jag får också Psykopatvibb av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in