2020-03-01, 21:00
Medlem
naturtvåls avatar
Nu kommer vi få veta sanningen om barn kan smitta andra med coronavirus, tydligen har finska myndigher ingen till de svenska myndigheters svamlande och önsketänkande...

"Tre nya fall i Finland har bekräftats. De nya fallen har kopplingar till personer som tidigare konstaterats smittade, rapporterar Svenska Yle. Totalt är sex personer smittade i Finland.

En av de smittade är ett barn som har gått i skolan och även deltagit i fotbollsträning. Barnet har haft kontakt med 130 personer som nu är i karantän. Det rör sig om fyra skolklasser, ett antal lärare och fotbollslaget."

Källa: https://www.sn.se/nyheter/varlden/antalet-virussmittade-okar-i-norden-sm5354361.aspx
Citera
2020-03-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är inget konstigt att det drabbar olika åldrar olika mycket.

Världens mest dödliga pandemi Spanska sjukan (som inte kom från Spanien, Spanien var bara de enda som vågade gå ut med att något var på gång) dödade främst unga vuxna, gärna de med bäst hälsa.

Orsaken var troligtvis att immunförsvaret gick bananas. Även svininfluensan (som tillhör samma virus) hade den effekten.

Så för att svara på din fråga så kanske det är samma variabel som påverkar nu, immunförsvaret?
Ja, Corona blir allvarligare när immunförsvaret löper amok. Sen slutar dock likheterna med Spanskan.
Citera
2020-03-01, 21:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tror att orsaken är att virus varianten i Italien har muterat och blivit mera smittsam och farlig. .
En eventuell mutation, får vi inte snabbt höra om den!? Inom några dagar åtminstone? Nu för tiden borde det gå fort att sekvensera viruset och jag föreställer mig att många forskargrupper studerar viruset, dess spridning och eventuella mutationer.
Citera
2020-03-01, 21:02
Medlem
Varför beter sig folkhälsomyndigheten som ett gäng tomtar? Kan dom inte bara göra sitt jobb
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är inget konstigt att det drabbar olika åldrar olika mycket.

Världens mest dödliga pandemi Spanska sjukan (som inte kom från Spanien, Spanien var bara de enda som vågade gå ut med att något var på gång) dödade främst unga vuxna, gärna de med bäst hälsa.

Orsaken var troligtvis att immunförsvaret gick bananas. Även svininfluensan (som tillhör samma virus) hade den effekten.

Så för att svara på din fråga så kanske det är samma variabel som påverkar nu, immunförsvaret?

Spanien var inte med i första världskriget, det var huvudorsaken att de kunde rapportera öppet om influensan.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
NEW: MotoGP organizers say the Grand Prix of Qatar has been canceled due to coronavirus.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Man blir mållös. I sista minut så ändrar de riktlinjerna till att kommunerna får bestämma själva.
Det inger verkligen förtoende. Snacka om att visa att de själva har noll koll eller tydlighet.

Instämmer, helt otroligt..........

Mindre kul scenario att som orolig förälder få beskedet från sin kommun att barnet ska till skolan. Och så har man en vän man pratar med i en annan kommun som fick besked att barnet skulle vara hemma...

Exakt, det blir ju helt bissart detta!

Man tar ju inga riktiga beslut överhuvudtaget.
Citera
2020-03-01, 21:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är en hypotes där man hittat viss sannolikhet. Jag önskar att en biolog bevisar och förklarar varför det här viruset är så unikt i det avseendet.

Kommer säkert efter att det hela blåst över.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet är bara att barn sällan umgås med andra barn utom i skolan och skolan i alla påverkade länder/regioner är stängda. Det är svårt att då hitta sådana entydiga fall.

Fast det är långt ifrån alla drabbade länder som stängt sina skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Läs på?
Jodå. Jag läser på. En hel del.
Jag ska på en mässa i Odense i tjänsten på tisdag där människor från hela Europa deltar. Många tusen. Den är såklart inte inställd.
Jag har lyssnat på radiosporten idag. Fotbollen från England var såklart inför fulla läktare.
Europa hanterar ca 30 000 flyg per dygn. Som om alla människor i dem screenas.
Det skriks här om förbud om plan från Iran och vår handlingsförlamning. Har resten av Europa gjort det? Har något enda land förbjudit det? Som om Sverige är det land med störst flygtrafik. Ha!
Det är ju lätt att kolla och då kan man konstatera att i t.ex. Frankfurt väntas tre plan från Teheran nästa vecka (mån, ons och lör mini undrar). Så jag antar att Merkel är lika handlingsförlamad som Löfven då. Och kolla, på Heathrow också, Boris har nollkoll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Många kineser som jobbar i modeindustrin
Precis. Dels är det väl en del kineser som jobbar med tillverkning i Italien och så kanske representanter från italienska företag som åker till Kina för att träffa leverantörer. En del är antagligen stationerade i Kina eller åker fram och tillbaka regelbundet.
EDIT: Om man går på sina förutfattade meningar ... Är det kinesiska, antagligen underbetalda gästarbetare, så lever de kanske trångt i delade bostäder. Är det italienare så sprids det kanske snabbt via kindpussande.
Senast redigerad av TigerKid2 2020-03-01 kl. 21:07.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
"Det finns inga uppgifter om att barn kan smitta andra" tolkar FHM som "barn kan inte smitta andra".
Någon har missat den grundläggande kursen i logik. Inte för att det spelar så stor roll i det stora hela.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Tror du missar poängen. Din källa säger att 150 600 personer dör dagligen. Du skrev att 150 600 000 personer dör dagligen. Det är ganska slarvigt.

jag skrev 150 600. Det visade sig vara 151 600 personer som dör varje dag. Kanske råkade få med en extra nolla tack vare automatiskt ändring i telefonen. Det är fortfarande mer folk som dör varje dag än vad som har dött i covid-19 right? Vet inte hur många som dött enligt stats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in