2020-03-01, 16:58
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Gör inte kineserna uppror på riktigt nu mot den kinesiska regimen så bör USA bomba hela skiten.
Haha om USA bombar Kina så fick vi kanske ett lämmeltåg av kinesiska flyktingar smittade med Covid-19 på väg mot svenska bidrag.
Citera
2020-03-01, 16:59
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Läkare bekräftade fyra fall av coronavirusinfektion hos barn i västra Tyskland. Alla fyra barn är elever på ett dagis i Heinsberg-distriktet, där en av lärarna blev sjuk av Covid-19 lunginflammation orsakad av coronavirus.

https://112.international/society/four-children-infected-with-coronavirus-in-germany-49053.html

Men Men det gick att läsa i Expressen att barn inte kan bli smittade.Ljuger Expressen.
Citera
2020-03-01, 16:59
Medlem
3zas avatar
Who skriver om vad varje land borde fråga sig:
bl.a:
Do we have the right measures at airports and border crossings to test people who are sick?
(Har vi rätt åtgärder på flygplatser och gränsövergångar för att testa sjuka människor?)

länk

Igår kväll kom jag och flera resenärer från norra Italien till Arlanda. Många med hosta. Inte ens passkontroll utfördes. Ingen test av sjuka resenärer vad jag kunde se.

länk
Senast redigerad av 3za 2020-03-01 kl. 17:02. Anledning: Länkarna försvann
Citera
2020-03-01, 17:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Menar du att jag missuppfattat? Jag tror du missuppfattat. Vad du säger här är ju precis vad jag har sagt flera gånger nu. Virus sprids (och överlever) bättre i hög relativ luftfuktighet än i låg relativ luftfuktighet.

Vet inte varför Norrland skulle vara värre än Skåne dock, förutom att det är kallare. Luftfuktigheten är ju densamma.

Nej du missuppfattade väl inte, det var nog den du svarade som hade fått fel för sig.
Jag sa någon, inte du. Jag har inte heller missuppfattat nåt, så nu blev det märkligt?

Jo i teorin blir ju Norrland "värre" då det faktiskt är lika fuktigt OCH kallare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Göran Lambertz hade ju en ganska redig bakgrund med, likväl bommade han fullständigt med Sture Bergwall/Thomas Quick.

Börja analysera vad folk säger istället för vem de är, annars faller du in i en naiv trygghet om att autkoritära individer skall kunna ta hand om dig och din familj.
Ännu en bra insikt. Jag har alltid reagerat mot klyschan "stå för sin åsikt"...som om personen som för fram den är relevant.
En åsikt som inte klarar av att stå för sig själv är en dålig åsikt.

De här experterna må vara aldrig så intelligenta och bra men de kan också vara väldigt selektivt smarta.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det kanske inte finns bevis för det är självklarheter? Kina bevisar att det funkar. Hur förklarar man annars Kinas nedgång på smittade?

Ja, och vad är det för bevis de behöver, för att de ska stänga skolorna? Att ett barn är avlidet? Tre? Sju? 20?

Eller anhöriga till barnen, t.ex. den där mamman som Expressen intervjuade, som var gravid och redan hade/hade haft flera sjukdomar, och kanske inte skulle överleva om hon fick en sjukdom till under graviditeten? Om hennes barn kom hem från skolan och smittade ner henne. Eller den andra sonen hon hade, som bara hade en njure. Eller en familj som umgås med de äldre i familjen... Finns ju även familjer, där man bor tillsammans flera generationer (särskilt bland invandrare)... Och barn som har astma - som är jättevanligt idag - hur ska DE klara det här viruset, som går djupt ner i lungorna..?

Man känner sig maktlös!!! Hade jag haft barn i den åldern att jag kunde bestämma detta, så hade jag hållit dem hemma. Om MÅNGA gör det, så kan samhället inte skicka polis eller socialtanter hem till dem allihopa...
Citera
2020-03-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anar en aning sarkasm med min sarkasmdetektor. Menar du att du litar på Anders "det smittar inte mellan människor" Tegnell?
Nej tyvärr, jag litar inte på Anders Tegnell utan får söka information på annat vis. Björn Olsen, Staffan Sylvan och John Campbell känns mer rimliga att lyssna till.
Citera
2020-03-01, 17:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Extrasändning av ekot 17.00 på p1 angående corona
Tack för tips.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror att anledningen till att man inte vill stänga skolor är att detta skulle innebära att en hiskelig massa föräldrar med barn upp till 12 års ålder skulle stanna hemma från jobbet för vård av barn.
Däremot hade det inte varit lika kostsamt att låta barn som kommit hem från resor i drabbade länder stanna hemma. Sannolikheten är dessutom ganska hög att deras föräldrar ändå inte är på jobbet då många företag låter sina anställda jobba hemifrån eller ha permission under inkubationstiden.

Så kanske det är men det kan man hantera på olika sätt. Skolan är en atombomb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Fy vad jobbigt det måste vara för föräldrar med yngre barn som bor hemma fortfarande.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på den ångesten att skicka sitt barn till förskolan. Stackars människor.
Då måste man ju verkligen lita på myndigheter, när ens barns liv står på spel.
Jag tycker väldigt synd om föräldrar som måste fatta rätt beslut här.

Det är väldigt jobbigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Who skriver om vad varje land borde fråga sig:
bl.a:
Do we have the right measures at airports and border crossings to test people who are sick?
(Har vi rätt åtgärder på flygplatser och gränsövergångar för att testa sjuka människor?)

Igår kväll kom jag och flera resenärer från norra Italien till Arlanda. Många med hosta. Inte ens passkontroll utfördes. Ingen test av sjuka resenärer vad jag kunde se.

Fanns det något erbjudande om att bli testad i Italien?
Citera
2020-03-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Men Men det gick att läsa i Expressen att barn inte kan bli smittade.Ljuger Expressen.

Det jag har läst är att barn kan få ett positivt provresultat men de får Inga symptomer och kan inte smitta andra. I praktiken bli de alltså inte smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in