2020-03-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vi kommer tillbaka. Det har vi alltid gjort. Vi har inte något annat val. Men det kommer att slå hårt om vi får så många döda. På ett sätt som vi inte är vana vid.

Om det blir en riktig katastrof så kan det innebära att världen förändras i en ny riktning. Jag tror att det är något som behövs. Men frågan är vilken riktning?

Mer isolation naturligtvis och det finns mycket positivt som kan komma av det. Folk inser att det finns stora problem med det resande och förflyttningar vi nu gör.

Dels skadar det miljön och dels sprider vi smittor. Strömmarna av människor gör dessutom att samhörigheten i samhällen försvinner med kallare samhällsklimat och högre kriminalitet till följd.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Vi har inget, absolut inget ledarskap i det här landet:
Citat:
Folkhälsomyndighetens besked var tydligt:

Friska barn ska gå i skolan, även om de har besökt coronasmittans högriskområden.

Men efter flera skolors förvirring förtydligar nu myndigheten sina riktlinjer – kommunerna bestämmer själva.
https://www.expressen.se/nyheter/kommuner-far-bestamma-sjalva-om-elever-ska-stanna-hemma/

Men gör lite som ni vill hör ni!

Om 12 timmar öppnar skolorna och innan dess ska kommunerna ha beslutat hur de ska göra i just deras kommun OCH kommunicera det till föräldrarna.

Det är skandal hur illa detta är hanterat.
Citera
Medlem
HGs avatar
Leif Dotevall säger följande lugnande budskap i Aftonbladet:

"Enligt honom är ingen av de smittade i Västra Götalandsregionen barn.

– Ingen av de smittade är barn . Och det är en av de viktigaste poängerna vi vill betona i dag: erfarenheten från Kina är att det är ytterst få barn och ungdomar som blir sjuka. Den här sjukdomen tycks inte drabba barn och unga och det är ett mildrande budskap till oroliga barnfamiljer."

Min fråga är dock - vad händer när barnen ändå smittar de vuxna? Vilka skall ta hand om barnen när föräldrarna är väldigt sjuka? Vad händer barnen om en eller båda föräldrarna hamnar på sjukhus eller avlider? Jag tycker att det inte finns någon samhällsplanering för framtiden och COVID-19.
Citera
2020-03-01, 20:22
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Läs på?
Jodå. Jag läser på. En hel del.
Jag ska på en mässa i Odense i tjänsten på tisdag där människor från hela Europa deltar. Många tusen. Den är såklart inte inställd.
Jag har lyssnat på radiosporten idag. Fotbollen från England var såklart inför fulla läktare.
Europa hanterar ca 30 000 flyg per dygn. Som om alla människor i dem screenas.
Det skriks här om förbud om plan från Iran och vår handlingsförlamning. Har resten av Europa gjort det? Har något enda land förbjudit det? Som om Sverige är det land med störst flygtrafik. Ha!

Så bra. Varför visste du då inte de saker jag radade upp? Inga kommentarer på det? Louvren stängd. Geneves motormässa inställd. Teknikmässor i Tyskland inställda. Paris halvmara inställd. Matcher i Italien inställda. Det är dit vi INTE vill komma. Därav, varför inte möjligen ha karantän för människor som kommer från Iran, Italien och SYdkorea? Vad är det stora problemet med det i din värld? Anser du att Volvo, Ericsson, SR/SVT, TV4 och snart sett alla större företag i Sverige infört den policyn felaktigt? Varför isf?

Såklart inte alla screenas, det görs ju av dem från Kina, Iran, Italien och Sydkorea. Tvivelaktig att det hjälper. Men att testa dem tycker jag låter tämligen rimligt. Eller?

Jag har inte sagt ett ord om förbud eller stängda gränser eller whatever. Det får du ta med de som vill ha det. Jag svarar inte för alla här.
Citera
Medlem
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/ Bra info om smittspridning. Sprids främst kring droppar inom några meter och inte luftburet i lika stor grad som man kanske var rädd för. Goda nyheter. Det innebär att om du sköter handhygien och håller dig borta från tunnelbanan och dylikt så är chanserna att klara sig från smittan relativt goda utan infekterade personer i din närhet som familj etc. Offentliga toaletter är nog att avstå från också då det hittats virusceller i avföring men jag har inte sett 100%-ig info kring detta ännu.
Senast redigerad av CurbinDill 2020-03-01 kl. 20:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
https://www.expressen.se/nyheter/kravet-mote-med-myndigheter-nu1/

Ytterst intressant.

Tycker detta sammanfattar hela skiten. Företag som kan förlora vinst vill vara försiktiga men svenska staten skickar barn rätt in i skolan. Helt snurrigt.
Ja det är upp till privata initiativ och enskildas förnuft och ansvar stt gemensamt försöka bromsa detta nu. Myndigheterna kan vi ignorera och lämna därhän i fortsättningen de har visat färg och var deras lojalitet ligger. Och det är inte hos svenska folket. Ju förr alla accepterar detta och förhåller sig till detta faktum desto bättre.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Stänga skolorna och undervisa över internet. Självklart för de flesta som vill förhindra en smittspridning. Jag vet inte vad vi har för nytta av Folkhälsomyndigheten när de gör detta till en politisk och ekonomisk fråga.

Hur ska du aktivera barnen som behöver röra på sig och göra av med energi? Hälsan kommer skadas mer av vara inlåsta i två veckor..
Citera
2020-03-01, 20:23
Medlem
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/ Bra info om smittspridning. Sprids främst kring droppar inom några meter och inte luftburet i lika stor grad som man kanske var rädd för. Goda nyheter. Det innebär att om du sköter handhygien och håller dig borta från tunnelbanan och dylikt så är chanserna att klara sig från smittan relativt goda. Offentliga toaletter är nog att avstå från också då de hittats virusceller i avföring men jag har inte sett 100%-ig info kring detta ännu.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är väl visserligen ingen liten åtgärd, men ja. Stoppa Air Iran från att flyga in 2 000 människor/vecka i Sverige. Stäng gränsen för den som inte är svensk medborgare och sätt övriga i karantän.

Extremt tydlig information till de som kommer återvända från Italien som f n exporterar smitta på löpande band. Karantän för de som återvänder.

Avråd från resor till Iran + Italien (varför har det senare inte gjorts?)

Tydligt ledarskap - tala till svenskarna som de vore vuxna istället för att jollra mantrat "vår beredskap är god" (ett illa valt uttryck som den äldre delen av befolkningen förknippar med en bluff). I Danmark höll motsvarigheten till Tegnell ett tv-sänt möte med landets smittskyddsläkare. Var tydlig med att vi inte har en smittspridning på en farlig nivå, just nu MEN att situationen kan vända och att man förväntar sig att medborgarna har mat hemma för att klara en egenkarantän på två veckor.

En mindre osynlig statsminister hade också varit önskvärt men då det är Löfven är det väl lika bra att han håller sig borta.

Storskalig karantän blir aktuell bara om vi lyckas med att begränsa smittspridningen, men att detta misslyckats utomlands.

Tycker dock att man bör feberscreena vissa utvalda fligher, t.ex från Teheran. De senaste fallen har visat att detta kan ha viss effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är väl visserligen ingen liten åtgärd, men ja. Stoppa Air Iran från att flyga in 2 000 människor/vecka i Sverige. Stäng gränsen för den som inte är svensk medborgare och sätt övriga i karantän.

Extremt tydlig information till de som kommer återvända från Italien som f n exporterar smitta på löpande band. Karantän för de som återvänder.

Avråd från resor till Iran + Italien (varför har det senare inte gjorts?)

Tydligt ledarskap - tala till svenskarna som de vore vuxna istället för att jollra mantrat "vår beredskap är god" (ett illa valt uttryck som den äldre delen av befolkningen förknippar med en bluff). I Danmark höll motsvarigheten till Tegnell ett tv-sänt möte med landets smittskyddsläkare. Var tydlig med att vi inte har en smittspridning på en farlig nivå, just nu MEN att situationen kan vända och att man förväntar sig att medborgarna har mat hemma för att klara en egenkarantän på två veckor.

En mindre osynlig statsminister hade också varit önskvärt men då det är Löfven är det väl lika bra att han håller sig borta.

Har vi ens någon stadsminister ?
Har jag missat något, ärligt talat så vann väl ingen för två år sedan?
Citera
2020-03-01, 20:25
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Var det inte Folkhälsomyndigheten som i en artikel i Aftonbladet idag sa att barn inte blir smittade.

Stäng alla dagis och skolor i två veckor med hemkarantän istället för att alla barn och ungdomar skall mötas i morgon måndag och smitta varandra. Ungarna kommer att ha det bra och spela dataspel och njuta av lite extra sportlov. Naturligtvis kommer detta att påverka föräldrarnas möjlighet till arbete men detta måste bara göras. I slutändan kommer vi ändå att få stänga dagis och skolor när smittan har gått bortom all kontroll.

Läste att även 8 barn i Italien är bekräftat smittade...
Citera
2020-03-01, 20:25
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Källa på det där?

CDC i USA har detta på sin informationssida: "Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads."

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in