2020-02-29, 20:38
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Skitbra hundar definitivt, men inte en hund som en förstagångsägare skall försöka sig på om han/hon inte har både tid, energi och tillräcklig påläsning innan.
(Vilket är vad Trådstarten frågar om)

Nej, det tycker inte jag heller. Jag reagerade bara på vad du skrev om att mallar inte används som tjänstehundar. Har själv en blandis med mycket Malle i, och han är en handfull trots all möjlig träning genom åren.
Citera
2020-02-29, 20:39
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
..eller så är det helt enkelt så att Schäfern numera inte behövs lika mycket längre då ändrade hotbilder och uppdrag gör att poliser och militärer numera kan fokusera sina kennlar på mer specialinriktade hundar istället för en allround-hund? Nuförtiden så ser man både pudlar och spaniels på flygplatser.

I vilket fall som helst så är vall-skyddsraser inga bra jyckar för en förstahundsägare.
Fast skydd/ipo ser ju likadant ut som tidigare, det tänkte du inte på.

Lägg till att andelen schäfrar med kassa leder/höfter/rygg är stor i kullarna. Malinois har inte det problemet på samma sätt. Schäfern har avlats sönder av utställningstomtar.
Citera
2020-02-29, 20:51
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Fast skydd/ipo ser ju likadant ut som tidigare, det tänkte du inte på.

Lägg till att andelen schäfrar med kassa leder/höfter/rygg är stor i kullarna. Malinois har inte det problemet på samma sätt. Schäfern har avlats sönder.
Jo Schäfern börjar tyvärr att bli rätt sönderavlad även fast det har skett en viss tillfriskning (B.l.a genom försiktig avel med den närsläktade Malinoisen och Tervuerensen), och att uppdragen mer eller mindre är det samma som förut håller jag till viss del med om, men du får inte glömma att många av de saker som Schäfern förut skulle kunna sköta per rasautomatik numera sköts enklare via tekniska lösningar. Därför så är Schäferns välavrundade egenskaper helt enkelt inte lika attraktiva längre.

Nu är inte jag någon "Champion of the Schäfers" om du hade fått för det en sådan sak, utan är mer intresserad att ge TS råd (Som han/hon efterfrågade angående sin första hund) och där är både Schäfrar, Malinoiser och Tervuerenser inte helt optimala om man inte vet vad man pysslar med! Inga av dessa raser är ju några Chihuahuor direkt!
Citera
2020-02-29, 21:07
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Nej, det tycker inte jag heller. Jag reagerade bara på vad du skrev om att mallar inte används som tjänstehundar. Har själv en blandis med mycket Malle i, och han är en handfull trots all möjlig träning genom åren.
Ok. Jovisst används Mallisar friskt som tjänstehundar (Och fler blir dom) så det var ingenting som jag motsade. Däremot så motsade jag påståendet att Schäfrar skulle vara lättretade och psykiskt instabila, någonting som verkligen inte är bra rasegenskaper för en tjänstehund (En tjänstehund som dessutom har varit förstavalet när det gäller tjänstehundar sedan artonhundratalet)

Mallar är sjukt sköna, men kan som du säger vara en riktig handfull haha
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-02-29 kl. 21:10.
Citera
2020-02-29, 21:11
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Nu är inte jag någon "Champion of the Schäfers" om du hade fått för det en sådan sak, utan är mer intresserad att ge TS råd (Som han/hon efterfrågade angående sin första hund) och där är både Schäfrar, Malinoiser och Tervuerenser inte helt optimala om man inte vet vad man pysslar med! Inga av dessa raser är ju några Chihuahuor direkt!
Vilket jag skrev i mitt första inlägg i tråden:
Citat:
Om erfarenheten är obefintlig så leta efter en annan ras.

Belgare är trevliga hundar men väldigt krävande. Det du antagligen ser som motion ser en sån hund som lättare uppvärmning.

Och vill tillägga att följande du skrev har ingen större verklighetsförankring:
Citat:
Eh nej! Schäfern är (I allmänhet) väldigt stabil i psyket! Det finns ju en anledning till att schäfrar och inte malinoiser är vad polismakter och militärer över hela världen använder som tjänstehundar.
Dom vill ha en hund som är stabil, tuff, lättlärd och älskar att jobba utan att bli distraherad.
Malinois är inte ostabila, i sådana fall hade de aldrig använts till polis/militär/skydds-verksamhet.

Malinois är stabil, tuff, lättlärd och älskar att jobba utan att bli distraherad, men verkligen ingen ras för den oerfarne.
Citera
2020-02-29, 21:31
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Vilket jag skrev i mitt första inlägg i tråden:

Och vill tillägga att följande du skrev har ingen större verklighetsförankring:

Malinois är inte ostabila, i sådana fall hade de aldrig använts till polis/militär/skydds-verksamhet.

Malinois är stabil, tuff, lättlärd och älskar att jobba utan att bli distraherad, men verkligen ingen ras för den oerfarne.
Ok fine. Jag borde kanske ha skrivit "Främst" istället för "För" för (Många "för" nu haha, men sådan är svenskan ibland) jag tror nog att du hajade vad jag menade ändå har jag en känsla av. Malanoisen är definitivt inte ostabil men kan vara mer lättdistraherad än Schäfern som från vallhundsstadiet mer eller mindre har blivit hårdavlad till att fokusera helt på vad chefen säger. Mallen är mer självständig i psyket.

Huvudsaken dock (Iaf enligt trådstarten) är att TS inte köper mer hund än vad han/hon klarar av.
Har TS rätt förutsättningar så visst, men ingen av dom raser som vi har diskuterat om här är några vidare bra val för en som aldrig har haft en hund tidigare.
Citera
2020-02-29, 21:45
Medlem
Bra tips att kolla in den här filmen innan du köper en Malinois

https://youtu.be/8HLcFZNje_w
Citera
2020-03-01, 01:12
Medlem
xposures avatar
Extremt trevliga hundar.
Du kommer aldrig att bli så älskad av någon som av din hund och den kommer verkligen att visa det också.

Men det är också till priset av att du får en hund som alltid ska ha uppmärksamhet och lek.
Är du en soffpotatis alternativt har lite fritid så är detta inte en hund för er.
Kan nog inte tänka mig en bättre hundras rent allmänt, men du ska ha tiden också.
Den kräver extremt mycket stimulans för att må bra.
Citera
2020-03-01, 16:05
Medlem
Äppelkäcks avatar
Välj en annan ras!

Malinois, den korthåriga varianten av belgisk vallhund, är ingen nybörjarhund. Den är ett mkt högtempererat energiknippe som kräver massor av både mental och fysisk aktivering för att kunna hållas i möblerade rum.

Vill ni ha en överaktiv hund som måste ha något att göra de flesta av dygnets vakna timmar? En hund som inte kopplar av utan ständigt vill veta vad som händer? En hund som bör få springa av sig lös eller vid t.ex cykel några timmar dagligen i ur och skur? En hund som måste tränas särskilt för att kunna slappna av och vara inaktiv? En hund som utöver fysisk motion också behöver lika mycket hjärngympa och en fast, vänlig och fr.a konsekvent behandling för att inte bli a restless wreck som tuggar sönder väggar och springer runt med prylar i tid och otid.

Jag tittade på youtubefilmen som nån la in i tråden - där ser man en slarvig, ganska stressad hund. Några klipp nedanför låg en annan film ”Do You want a malinois?” som visar en annan malle, en mycket typisk sån som inte kan sitta lugnt bredvid den som pratar utan hela tiden måste greja med något. Precis så har jag upplevt de flesta ”sällskapsmallar” jag har träffat, skulle ni vilja ha en sån omkring er när ni ska äta, se på tv, prata i telefon eller ha gäster? Själv blev jag trött bara av att se den i några sekunder och orkade bara se en tredjedel av filmen. Prattjejen gjorde inte ett skit för att den skulle hålla sig lugn heller - hon visste väl att det inte gick.

En malle som har lyckan att få en kunnig och påläst ägare med gott om tid för hunden blir ofta en mkt trevlig hund om den får en vettig uppgift. Mallar är oftast betydligt bättre mentalt än sina nära släktingar tervueren och groenendael som mest avlats på utseendet och fortfarande brukar vara veka nervvrak (även om det finns enstaka bra såna också).
Citera
2020-03-01, 16:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Jag och min partner funderar på att skaffa hund. Vi har haft katt, men nu när han fick somna in börja vi fundera på hund. Den hundras vi funderat på är malinois eller tervueren. Dom verkar lättlärda och vi är mycket fysiskt aktiva, så motion blir inga problem.

Någon som har erfarenhet av rasen?
Jag avråder starkt från Malle eller Terv som första hund.
Citera
2020-03-03, 19:30
Medlem
Hjälper inte springa/cykla promenera med en malle de behöver mycket mental stimulans. De blir lätt övertaggade och en hund som inte får rätt stimulans ser till att roa sig själv i hemmet= söndertuggade möbler , skällande mm.

Råder er söka upp nån brukshundsklubb och gå kolla nån träning där de finns malle eller vilken jäkla brukshund som helst. De VILL och ska jobba.
Citera
2020-03-03, 19:37
Bannlyst
Det finns lättare raser som första hund.

Just Malinois kräver enorm mental stimulans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in