2020-03-01, 15:50
Medlem
Standard.s avatar
Undra om jag har något fel däruppe? Har inte sålt av något utan istället lagt in några extra tusenlappar denna månad. Har tänkt göra detsamma kommande månader likaså.
Citera
2020-03-01, 15:53
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När de får över en viss andel av företaget (85% tror jag) så finns det väl regler om budplikt och då tvingas de ge ett bud till övriga aktieägare. Kan inte reglerna kring budplikt men det är säkert fördelaktigt för resterande ägare.

Jag är ju inte heller något proffs direkt så det finns säkert andra som vet mer...
Ja det verkar ju som att de i så fall måste lägga ett ganska högt bud för att folk ska vilja sälja sina aktier. Mao rätt fördelaktigt för oss som har aktier i bolaget.
Citera
2020-03-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Herregud. Att folk fortfarande inte kan släppa illusionen om att "jag har inte förlorat en enda krona om jag inte sålt något". Inte nog med att det är en villfarelse, det är dessutom en farlig sådan. Om du frågar dig själv huruvida du är rikare eller fattigare än igår, så är det enda rimliga att jämföra dina totala tillgångar i DETTA ögonblick med dina tillgångar igår. Och därmed konstatera om du förlorat något eller ej. Vad ska du annars ha för utgångspunkt för att avgöra om du förlorat något? Framtiden, som du inte känner till?

Med detta vill jag inte alls hävda att man bör sälja i panik i situationer som idag. Bara påpeka hur meningslöst ett sådant uttalande är.
Jag har inte sålt något, alltså har jag inte förlorat..
Nu ska det KÖPAS mer oavsett vad någon förståsigpåare pladdrar..
För upp ska vi igen..
Citera
2020-03-01, 15:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Börsen kan gå ner ytterligare 30% utan vidare. Det senaste årets uppgång har varit helt omotiverad sett till bolagens oförändrade vinstnivåer. Att det inte finns något placeringsalternativ till aktier innebär inte att ICA-aktiens otroliga uppgång är motiverad.

Personligen tror jag på en rejäl utförslöpa. Vi kommer se en temporär uppgång då småsparare köper tillbaka aktierna de sålde efter förra fallet, sedan kommer en stark nedgång till mer normala nivåer och multiplar.
Jag vet inte hur vinsterna ser ut i sverige men i usa sa har de stigit. Multiplarna ligger redan pa normala nivaer. Shiller pe pa samma niva som januari 2017 och vanligt pe pa samma niva som sommaren 2015.
Citera
2020-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Köpa upp rottneros? Jag har sett rros som min säkraste aktie med stabil kurs och bra utdelning. En amatörfråga men vad händer med aktierna om ägaren vill köpa ut företaget från börsen?

Du får betalt för dina aktier med det bud som uppköparen ställer ut. Det är frivilligt att gå med på budet, men om uppköparen får ihop så den har mer än 90% av aktierna kan aktierna lösas in med tvång (mot att man får den kurs budet ligger på) och aktien avnoteras från börsen.

Det är därför ett aktieinnehav på 10% eller mer kallas för en corner-position, eftersom man då kan hindra uppköp och avnotering.
Citera
2020-03-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Precis Förra året gav ju Rottneros 1.50/aktie i utdelning dessutom

Även om börsen stigit rejält förra året och det finns fallhöjd nu så tror jag vissa aktier kommer att klara sig bättre än andra. Jag sitter mestadels på aktier med bra P/E och hög direkt avkastning och är därför inte särskilt orolig.

Jag hade varit orolig om jag satt på exempelvis Tesla som väl enbart värderas på möjligheten att de kommer tjäna massor pengar i framtiden (hur det skulle gå till med den horribla konkurrensen i bilbranschen) men som sagt vissa företag motiverar ju sin kurs med vinster här och nu

Jag har en stor post SSAB också där utdelningen kommer om en månad eller två

När det gäller Rottneros dock tror jag inte företaget kommer att finnas på börsen särskilt länge till. De har ju en huvudägare numera som det ryktas vill köpa ut företaget från börsen. Arctic Paper är också konstigt värderad. Den gick ju upp med nästan 47% från September till nu (och har rasat tillbaka lite) men med P/E strax över 3 lär den ju gå upp igen inom en snar framtid Värderingen på Rottneros och Arctic är så skum att det nog är det närmaste arbitage man kommer just nu

Hehe så allt på börsen är inte kris och elände just nu Det finns alltid vinster (eller förluster att göra) om man är beredd att chansa lite

Just ja... Arctic paper... nu minns jag.

Har för mig att det är ett virrigt bolag med stora skulder... mycket tjafs där.
Citera
2020-03-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flambeaudespines
En speltorksprodukt som inte ska hållas över en natt/helg då risken är stor att den knockas vid en rekyl på rekylen. Men jag hoppas du kan sälja av med vinst.

Självklart så har jag sålt. Ligger aldrig kvar över natten på dom.
Citera
2020-03-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vem? Tja, jag t.ex. Vet även många andra som gör det. Varför? Av säkerhetsskäl givetvis.

Är det du och gubbarna på det lokala bruket i orten?
Citera
2020-03-01, 17:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil
Många som tjatar om att inte sälja trots att de är medvetna om att det troligtvis fortsätter neråt. Jag tror också att börsen kommer hämta sig igen, men ser inte varför jag ska följa med ner på botten och då har jag en sprhorisont på minst 10 år.
Detta är ingen oförsiktig tweet från Trump som fått börsen att reagera. Corona är ett verkligt problem och vi har nog bara sett början. Bättre att sälja av sitt innehav och sedan gå in igen när allt lugnat sig. Vad är ett par tusen i courtage mot ett par hundratusen i förlust?

En fråga du bör ställa dig är varför börsen inte redan har fallit ännu mer om folk är medvetna om att det troligtvis kommer falla mer.
Citera
2020-03-01, 17:51
Medlem
Sådär. Nu har jag också sålt allt. Det tog ett tag att bli av med alla fonder. Skönt att vara utanför. Nu kan de som är kvar driva det ner i botten bäst de vill.
Citera
2020-03-01, 17:57
Medlem
Värsta veckan sedan finanskrisen 2008..vad händer med Volvo om ett fall upptäcks inne på fabriken? Har Volvo råd med 2 veckor leveransstopp?
Citera
2020-03-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En fråga du bör ställa dig är varför börsen inte redan har fallit ännu mer om folk är medvetna om att det troligtvis kommer falla mer.
Kom en helg i mellan 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in