2020-03-01, 15:01
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Har varit och handlat på ett apotek, såväl som ett ICA nära och en ICA Maxi, de senaste dagarna. Har inte märkt att det var slut på varor någonstans, till och med handsprit var det gott om. Det enda som saknades på Maxi var Knorrs grekiska vitlöksås, det var nog inte slut på grund av viruset.

Jag är inte särskillt fokuserad på panik och oro just nu. Har dock fyllt på med rätt mycket konserver. Skadar ju inte att ha lite hemma så att säga.

Generellt märker jag knappt av coronaviruset i min vardag, typ ingen i bekantskapskretsen pratar om det. Ser också bekanta på Instagram som reser som vanligt.

Det är ju för att myndigheterna inte går ut med hur allvarligt detta är och struntar i att agera för att rädda ekonomin. Därför tar inte heller den stora massan detta på allvar och fortsätter med sina liv som att ingenting har hänt. Sen har vi inte i dagsläget någon stor spridning, i alla fall inte någon spridning som vi känner till eller får reda på. Om viruset börjar spridas bland allmänheten och fler testas så kommer även den stora massan att vakna. Regeringen och folkhälsomyndigheten verkar vilja ta detta den hårda vägen istället och chansa på att de lyckas hålla nere antalet smittade, samtidigt som de försöker lugna ner krisen. Vilket enligt många oberoende experter och studier inte kommer att gå.

Bättre att ta i med hårdhandskarna och lägga fram alla korten på bordet nu på en gång.
Citera
2020-03-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I den här tråden finns några extremt aktiva users som tar det ett steg längre och bokstavligen idiotförklarar de som vill vara försiktiga och som försöker garderas sig och kika lite på vad de kan göra.

Inte utan att jag blir nyfiken på deras syften.... Man lägger liksom inte ner så mkt tid på att stämpla oroliga själar som dårar om man inte har en agenda.

Du har rätt, men å andra sidan kan man säga exakt samma sak om den klick användare som maler på om domedagen och idiotförklarar alla som inte är riktiga lika oroliga för utvecklingen.
Att det ser ut som det gör i den här tråden är snarare en följd av att samhället numera domineras av ett svart/vitt tänkande där den som skriker högst vinner. Man kan också se det som en konflikt mellan de som gärna vill fortsätta tro att myndigheterna fortfarande är en självklar auktoritetsfigur och de som föraktar allt som stavas officiell information.
Till slut ska man ha i åtanke att varje gång något stort sker i världen så tenderar diskussionstrådarna att dra till sig diverse individer som lägger ner ohälsosamt mycket tid på att käfta in absurdum om både det ena och det andra.
Citera
2020-03-01, 15:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag är inte uppdaterad de senaste dagarna. Jag tänkte resa från Japan till Vietnam, men problemet uppstod när jag skulle mellanlanda i Sydkorea. Jag hade två dagar innan avresa fått reda på att jag ska sättas i karantän i Vietnam pga att jag mellanlandar i Sydkorea. Men när jag skulle byta flyg fick jag efter flera timmar reda på att flyget var inställt. Det var nämligen bara jag och en annan som dök upp.

Jag fick ta nästa flyg 24h senare. Dock ändrade Vietnam reglerna under tiden hela två gånger. Först var det bara Ho Chi Minh och Hanoi som portade alla som reser från Sydkorea. En kort stund senare blev det resten av landet. Jag hann inte ens ändra resan och landa på en annan ort i Vietnam. Nu undersöker jag om jag kan resa till Kambodja istället och ta den vägen till Vietnam. Om Kambodja har liknande karantänregler som Vietnam, så lär jag hamna i karantän i Kambodja istället.

Jag förbereder mig för andra natten på flygplatsen i Seoul. Just nu har jag varit på flygplatsen i 33,5h.
Citera
2020-03-01, 15:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, tydligen inte med tanke på vad skrev i ditt inlägg. Men låt gå - du har jättebra koll på det.

Absolut, jag vet att ett fall inte går att dra några som helst slutsatser från. Speciellt när man inte har någon som helst information om vad det fallet egentligen handlade om. Jag vet att det dör spädbarn hela tiden i världen och har gjort så alltid långt innan någon hade en aning om SARS-CoV-2. Således är sannolikheten att spädbarnet dog med anledning av andra komplikationer där ett virus (vilket som helst) bidrog som tungan på vågen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-01 kl. 15:11.
Citera
2020-03-01, 15:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
De har inget samvete. De kommer att konstatera att ”de bara följde riktlinjerna”.

Japp. Men hur svårt ska det vara egentligen? Smittan kommer från utsides. Stoppa jävla planen från smittade områden och sätt folk som varit där i karantän. Hur dumma är dessa svenska experter som är i befäl egentligen?
Citera
2020-03-01, 15:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har samlats en hel del andra som bryter mot alarmisternas budskap härinne och jag lämnar en tråd när jag vill, precis som vem som helst kan göra. Påminner om tråden som går under epitet "vetenskap"...
Varför svarar du aldrig på frågorna jag ställer? Du bara gaggar vidare som att det är helt omöjligt att nå fram till dig. Varför? Att inte kunna ta in influenser utifrån är den totala motsatsen till vetenskap, så nu kan du sluta rida den käpphästen, tack.
Citera
2020-03-01, 15:06
Medlem
Ändå bra att ingen testats positivt idag, det kan ju bli så att vi har tur
Citera
2020-03-01, 15:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha Ali på Twitter är enligt dig en sanningskälla. Han är helt vriden.
Känner du till honom? Vad gör att du avfärdar det han skriver eller för den skull beskriver honom som helt vriden?
Citera
2020-03-01, 15:07
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Ändå bra att ingen testats positivt idag, det kan ju bli så att vi har tur

Vänta tills imorgon.
Citera
2020-03-01, 15:08
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.

Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.

1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser

2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.

3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding

4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa

Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.

Bra inlägg som visar skillnaden i Sveriges approach.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför svarar du aldrig på frågorna jag ställer? Du bara gaggar vidare som att det är helt omöjligt att nå fram till dig. Varför? Att inte kunna ta in influenser utifrån är den totala motsatsen till vetenskap, så nu kan du sluta rida den käpphästen, tack.

Du vill att jag ska lämna tråden, så vilka svar jag än ger kommer de att studsa. "Att ta in influenser utifrån" vad är det? Kan vara vad som helst.
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Ta lite bilder.

Det finns inte mycket att ta bilder på. Det intressanta är nog att 99% av alla bär mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in