2020-03-01, 14:29
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Men det är väl du som väljer att tro på en anonym person? Samhället i övrigt är troligen mer balanserat, så diagnosen du ställer gäller väl dig?

Den värld som finns i denna tråd är naturligtvis dessa personers verklighet, men därmed inte sagt att det på något sätt är representativt för någon sorts allmän situation.

Enligt en undersökning på Aftonbladet så visade det att ca 70% eller vad det var inte litar på svenska myndigheter så jag är nog inte ensam.
Citera
2020-03-01, 14:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Förbered oss på det värsta och hoppas på det bästa. Om det visar sig att vi hade fel och reaktionen var överdriven så kan vi alla vara glada. Det blir visserligen en ekonomisk förlust, men det är något som går att återhämta sig från. Fungerar tyvärr inte åt andra hållet om vi låtsas som att det regnar och det visar sig att folk börjar dö och blir svårt sjuka.

Jag tror absolut inte att detta är ett dödsvirus, men inte ens att några få procent av befolkningen dör är acceptabelt enligt mig. Vi har/hade chansen att skrida till handling och försöka stoppa viruset.

Absolut inte. Det är inget mördarvirus men denna flathet som svenska myndigheter har. Den är oacceptabel. Fan stoppa flyg till och från t.ex Iran. Jävla naiva myndigheter som vanligt.
Citera
2020-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Självklart skall skolorna hållas stängda. Åtminstone i några veckor tills vi vet mer.

Skolor och universitet bör gå över till distansundervisning tills vidare. Helt självklart.
Citera
2020-03-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Turkiet som inte har ett enda fall har beslutat att flyg från och till Iran, Italien och några länder till kommer förbjudas.

Men i naiva Sverige får man inte ta känsliga beslut.

Fredsskadade pissland.

Det är ju inte bara det utan man vägrar dessutom att uppmana folk att undvika aktiviteter ute bland folk som inte är nödvändiga. Livet kan flyta på som innan med undantaget att man försöker hålla sig hemma i lite större utsträckning. En alldeles ypperlig och harmlös metod för att undvika smitto- och spridningsrisker. Men nej då, devisen är "kör på". "Detta är inte värre än en influensa". "Riskerna är närmast obefintliga" Osv.

I den här tråden finns några extremt aktiva users som tar det ett steg längre och bokstavligen idiotförklarar de som vill vara försiktiga och som försöker garderas sig och kika lite på vad de kan göra.

Inte utan att jag blir nyfiken på deras syften.... Man lägger liksom inte ner så mkt tid på att stämpla oroliga själar som dårar om man inte har en agenda.

I den osäkerhet som nu råder så är det synnerligen klokt att hoppa över biobesök, bibblan och andra aktiviteter där mkt folk samlas. Kostar inget alls men kan skydda både en själv och andra. Om ett par veckor så kan man pejla läget och åter röra sig i offentligheten om allt är lugn.
Citera
2020-03-01, 14:32
Medlem
Citat:
Men snälla det är fakta att ni, bland annat du, är skitnödiga dramatiker som vill förstora det överdrivet mycket. Samma skit med svininfluensan. Vad hände? Ingenting nämnvärt.

Fan sluta överdriva.

Det här är betydligt mer smittbart än svininfluensa. Stor skillnad. Ett barn på 45 dagar dog i Sydkorea i går.
Citera
2020-03-01, 14:33
Medlem
Fast hur tänker folk som reser till iran och italien nu? Men sedan finns det inte varningar om att åka dit åtminstone? Fyfan vad värdelöst att dom inte stoppar flygen fram och tillbaka dit..
Citera
2020-03-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Min "gissning" var ett svar på de många "gissningar" om 80 % smittade och 1,6 miljoner avlidna i Sverige som fortfarande rullar på i tråden.

Dö skall vi alla göra, frågan är bara när och på vilket sätt.

Nu räknar alla helt baserat på egna siffror!
Statistiken som redan är släppt från kina indikerar på runt 2%.
Kan vara 1% om alla får rätt vård. Kan vara 4% om många inte får vård och blir lämnade åt sitt eget öde.

Så säg runt 2% som de redan gått ut med i dödlighet.

Om alla i Sverige står på samma åker och blir smittade samtidigt ja då lär ju 400.000 svenskar dö inom någon månad.
Fast nu är det bara 2% som dör och det blir utspritt under några år..
har vi tur kommer även ett vaccin och förhoppningsvis innan 10% av jordens befolkning är smittad.
Citera
2020-03-01, 14:34
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Herregud vad de underdriver situationen.

Tror ni ärligt talat att Kina hade begärt massiva karantäner för vanlig influensa?

Vad tror du skulle hända med sjukvården om sjuksköterskorna inte gick till jobbet? Klart de underdriver situationen. Vad ska de göra? Få sjukvården att kollapsa redan nu?
Citera
2020-03-01, 14:35
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Behöver inte bli en så stor förlust, bara att konsumera maten man köper

Råkade nog citera dig. När det gäller maten så absolut. Bara äta upp, gör man i vilket fall som helst.

Tänker mer på det stora hela. Rak och tydlig information till allmänheten om hur vi bör förbereda oss, t.ex med ett VMA,Viktigt meddelande till allmänheten
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/vma-sa-varnas-allmanheten
Stäng skolorna, ställ in evenemang, screening av alla flyg och stoppa flyg från länder med stor spridning.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Har varit och handlat på ett apotek, såväl som ett ICA nära och en ICA Maxi, de senaste dagarna. Har inte märkt att det var slut på varor någonstans, till och med handsprit var det gott om. Det enda som saknades på Maxi var Knorrs grekiska vitlöksås, det var nog inte slut på grund av viruset.

Jag är inte särskillt fokuserad på panik och oro just nu. Har dock fyllt på med rätt mycket konserver. Skadar ju inte att ha lite hemma så att säga.

Generellt märker jag knappt av coronaviruset i min vardag, typ ingen i bekantskapskretsen pratar om det. Ser också bekanta på Instagram som reser som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast hur tänker folk som reser till iran och italien nu? Men sedan finns det inte varningar om att åka dit åtminstone? Fyfan vad värdelöst att dom inte stoppar flygen fram och tillbaka dit..
Det finns väl varningar om att inte åka till Iran åtminstone.
Citera
2020-03-01, 14:37
Medlem
Citat:
Men snälla det är fakta att ni, bland annat du, är skitnödiga dramatiker som vill förstora det överdrivet mycket. Samma skit med svininfluensan. Vad hände? Ingenting nämnvärt.

Fan sluta överdriva.

För det första dog någonstans mellan 150 000 och 575 000 i svininfluensan (källa wikipedia). För det andra kände jag åtminstone en av dem, en ung och tidigare frisk person, så jag skulle säga att ganska mycket hände. För det tredje avtog smittspridningen för att det snabbt kom ett vaccin. Här är vi inte i närheten av ett vaccin, oavsett vad fejkade uppgifter i sociala medier påstår. Anledningen är att det inte finns något grundvaccin att modifiera som det gjorde med svininfluensan - här måste man börja från scratch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in