2020-03-01, 14:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo för vissa biter inget på deras fantasi.

Som sagt. Motstridiga uppgifter. Läs denna först.

http://4.bp.blogspot.com/-okA6K74_HPI/VVPsKxypmOI/AAAAAAAATeg/jT-HJtoFtmY/s1600/Stig%2BEngstr%C3%B6m%2Bf%C3%B6rsta%2Bf%C3%B6rh%C3% B6ren%2Bredigerade%2B10.png

Fantasi?
Senast redigerad av argusmaximus 2020-03-01 kl. 14:22.
Citera
2020-03-01, 14:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har inte läst Borgnäs senaste. Kommer han fram till något nytt/okänt avseende Lisbet? Eller ligger det i linje med Walls spekulationer?

Förutom att hon kanske var målet för mördaren. Vilket naturligtvis är snömos.

Nej, inget nytt som jag sett. Det handlar om att ifrågasätta om LP verkligen berättade "the truth, the whole truth and nothing but the truth"? Borgnäs tycker sig se tecken på att hon dolde något väsentligt.
Citera
2020-03-01, 14:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
På vilket sätt är den relevant för MOP?
Jan Bergman har också skrivit Sekreterarklubben som har en direkt anknytning till O.of Palme.

Edit: Tredjerikets tillgångar (Hitlers guld som han stulit) hamnade väl i Paraguay och dyker upp hos Mossad Fonsecas advokatkontor för återinvestering i Europa via offshoreländer?

Tex genom berättelsen om att staybehind var nazi-inspirirad från början det är en faktor att väga in när vi bedömer om CGÖ var SB osv. Väldigt mycket som är relaterat, och mycket helt nytt som har implikationer på MOP, de ger os en bild av världen som är delvis ny, och de speglar in på MOP.

Boken beskriver just i detalj hur ett offsorebolag bildats med enorm rikedom (antar att du menar panama inte paraguay)
Citera
2020-03-01, 14:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag skulle inte heller dra några växlar av det. Skulle jag bli angripen av okänd person skulle jag mycket väl kunna utropa "vafan gör du?!" Jag behöver ingen tidigare relation till personen för att säga något sånt.

Blir ens partner angripen blir man väl lika förvånad oavsett om angriparen är känd eller okänd. Det måste väl vara en överraskning för LP i vilket fall, om hon nu inte var med på kuppen.
Beror på situationen. Hon visste inte vem personen var, inte ens var han befann sig, det fanns alltså ingen att rikta sig mot. Det är det jag menar, det låter som att hon riktade sig mot någon specifik person. Men denna specifika person kan som sagt mycket väl ha varit hennes man. Dvs "Vad gör du?" när han plötsligt föll omkull.
Citera
2020-03-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det blir naturligtvis bara spekulationer, förhoppningsvis kan KP redogörelse bringa klarhet.

Funderat mycket på det som rör AH och vad den där "militären" påstås ha sagt, något i stil med att vi måste se till så att det är lugnt i landet.

Det för ju tankarna till hemligtjänster, typ SÄPO, SAPO, IB och liknande, och jag måste även med stor risk för att smutskastas som Mollvik i den här tråden, även nämna det psykologiska försvaret.

Någon form av hemligtjänst inom totalförsvaret vore ju rimligt.

Ur Anna Hages bok
Han lutar sig tillbaka lite. Förklarar med sin lugna, låga röst att han inte kan berätta så mycket mer för mig. Men att det inte är han, personligen, som håller reda på mig och vad jag gör, vilka jag möter och vilka jag pratar med.
”Det är så klart vårt uppdrag.”
Andlöst undrar jag: Har koll på mig? Hur?
”Lyssnar ni av mig?”
”Som sagt ja, vi vet vad du som vittne gör och det är ett av sätten att se till att allt är i sin ordning.” Han lutar sig fram över bordet. Tvekar lite, sedan säger han. ”Vi måste se till att det är lugnt i landet.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag har inget mer att komma med än det som redan lyfts fram gällande SE. Men för mig utifrån det som framkommit finns det ingen tvekan—SE kommer att presenteras som GM och jag har inga invändningar mot det.

Hehe, "det som lyfts fram".
Vad har lyfts fram?
Alla förklaringsmodeller kring SE har smulats sönder här. Engström är en clickbait och filters Cp skadade spår som leder in i en återvändsgränd.
SE KOMMER INTE ATT PRESENTERAS SOM GM.
CIRKULERA!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Påläst på allt?? Nä du.
Ledsen att du blev avklädd när du påstod att du i symbios med PU skulle avslöja att det var Svarten. Jo jag har varit med och överlevt de flesta båge teoretiker och teorierna under 30 år. Ni som fantiserar och hittar på är lite tomma burkar som skramlar.

Så här är det. Olika mer eller mindre befängda scenarion har ältats i 30 talet år. Ett "avsnitt" som är praktiskt taget ogenpmlyst återstår och det har alla tokteoretiker som gemensam fiende. Med näbbar klor, invektiv och trams bekämpas det hysteriskt. Tyvärr lyckas det inte särskilt väl. Nuvarande PU låter sig inte förvillas.
Citera
2020-03-01, 14:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tack för ett upplysande inlägg. Jag ska läsa Borgnäs bok, inte gjort det!

Det går att fatta att LP var rädd att kvällstidningsjournalisterna skulle slita dagboken i stycken med tänderna och publicera fett skvaller. Det kan ha varit en orsak.
Polisläckor till medierna är inte så ovanliga. Här kan man spekulera om att tidningarna erbjöd stora summor för skvaller om Palme.
Men ändå. Om det stämmer att ingen fått se dagböckerna förrän Palme gick bort. Har de blivit förstörda? Har sönerna läst dem?
De kanske inte innehåller några ledtrådar alls men det borde ha varit en självklarhet att låta spaningsledningen läsa dem.

Har bilden av LP att hon var en sluten person, dels ur överklassen så att hon ville hålla sig på sin kant, och dels en tillknäppt personlighet i sig. Verkar inte ha varit en särskilt livlig och nyfiken person om man säger så. Jag har lätt att föreställa mig att hon knappt såg sig om alls när hon var ute och gick med Palme. Så att hon inte gjort några iakttagelser behöver inte vara skumt - OM det nu inte stämmer att GM, eller en annan person, pratade med paret strax före mordet. Det borde hon ju komma ihåg.
Obegripligt om hon inte skulle minnas det. Eller blev hon så traumatiserad att hon tappade närminnet?
Eller stämmer det inte att någon pratade med paret?

Sammantaget låter det rimligt att LP:s död kan ha bidragit till att utredningen tog ny fart. Vissa pusselbitar kan ha hittats i de efterlämnade dokumenten.

Ja, vi vet ju inte. Men LP:s död kan ha bidragit på något sätt. Jag kan inte komma till annat än att hennes story är just hennes story.

Det är en sak att vittnen inte minns allt eller missförstår eller trasslar till det.

Men här ser jag en mer prydligt regisserad historia som i stort sett utestänger oss andra från insyn. Och hennes övriga agerande förstärker bilden.

Exempelvis är hennes sent uppkomna minne av GM:s ansikte också underligt. Det behöver inte, som vi är många som menar, att hon såg AB.

Det kan också vara så att hon såg GM:s ansikte men medvetet beskrev det som ett annat ansikte. Av rädsla för att själv råka illa ut. Vi ska minnas att även hon besköts av GM.

Utpekandet av den oskyldige CP kan då vara en del i denna dimridå. Man brukar säga att hon vilseleddes av polis och åklagare med informationen om att den misstänkte var alkoholist.

Tänk om det var tvärtom. Att hon redan i förväg bestämt sig för att peka ut fel person.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Han är lite för angelägen att presentera sin version, från utstämplingstid och framåt, och något vittne är han inte. Det är en osannolik slump att vittnet YN ser en springande man klädd som Engström med en likadan väska i handen sekunderna efter att Engström blir spårlöst försvumnen. Därmed inte sagt att han är gärningsmannen, han kan ha haft andra skäl att springa från platsen. I så fall var det nog en uppriktig önskan att inte bli förväxlad med gärningsmannen.
Mannen på David Bagares gata stämmer illa tidsmässigt med LJ. Om mannen på David Bagares gata var mannen som sprang upp för trappan, måste LJ ha sprungit efter nästan direkt.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Beror på situationen. Hon visste inte vem personen var, inte ens var han befann sig, det fanns alltså ingen att rikta sig mot. Det är det jag menar, det låter som att hon riktade sig mot någon specifik person. Men denna specifika person kan som sagt mycket väl ha varit hennes man. Dvs "Vad gör du?" när han plötsligt föll omkull.

Ja, det går att analysera allt och inget av dessa ord. Hade hon sagt ett namn vore det annorlunda. "Nej snälla sluta Lasse!" Nu har vi ingenting.
Citera
2020-03-01, 14:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, det går att analysera allt och inget av dessa ord. Hade hon sagt ett namn vore det annorlunda. "Nej snälla sluta Lasse!" Nu har vi ingenting.
Ja, man kan SE det på olika sätt.
Citera
2020-03-01, 14:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Ja, att han faktiskt sköt mot Tv:n när Palme visades är så vitt vi vet bara ett rykte.
Att skottet gick av när han gjorde vapenvård är hans egna påstående.
Då kan man lägga din första mening åt sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in