2020-03-01, 09:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
En rimlig tolkning är väl att hon blandar ihop två olika observationer. Mannen hon ser springa in på Tunnelgatan är mördaren. Honom ser hon bara ryggen av. Mannen i den bulliga täckjackan är däremot AB.

LP vidhöll länge att skottet kom från långt håll (7-10 m). Hon trodde att AB stod borta vid skyltfönstret och sköt, och sen sprang.
Precis vad jag tror.

Lägger man då till Hovrättens utslag att det på mordplatsen inte var möjligt att med säkerhet lägga märke till detaljer i en persons ansikte så framträder Lisbets senare detaljerade beskrivningar som tvivelaktiga.
Citera
2020-03-01, 09:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mordnatten på Sabb och dagen efter, den förste mars, hävdade Lisbet bestämt att hon inte sett mördarens ansikte. Där vi alla vet att de första förhören är de mest trovärdiga.

I GRK framgår det att det på mordplatsen rådde sådana ljusförhållanden att det inte med säkerhet gick att se detaljer i ett ansikte. Vilket Hovrättens ledamöter konstaterade vid ett besök i samband med rättegången mot CP. Detta förklarar att inget vittne kan beskriva mördarens ansikte i detalj.

Mordnatten berättade hon om två gärningsmän upprepade gånger. Där HH dagen efter direkt hävdade att det var ett missförstånd av Rimborn. Utan att först prata med vare sig honom eller LP. Så vitt vi vet. Efter det upprepade aldrig Lisbet det påståendet.

Det är bl.a. därför det skrivits flera böcker i ämnet LP. Halva ''Huvudet på en påle'' och ''Olof Palmes sista steg.''

Problemet för mig är att hon är svårtolkad. Hur mycket av hennes beteende beror på händelsen och chocken? Hur mycket beror på hennes personlighet? Hur mycket beror på press från omgivningen?Hur mycket var hon styrd av utredningen och av personer som Ulf Dahlsten? Holmers förhör med henne är väldigt dåligt dokumenterat. Vi vet inte vad som avhandlades eftersom det inte bandades. Och det har dessutom framkommit att det finns hemliga förhör från mordnatten. Osv.

Det som blir kvar är enbart spekulationer och resonemang. Precis som i böckerna. Min tro är att hon till stor del beskrev AB som mördaren och i viss mån dessutom var styrd. Precis som när hon pekade ut CP i konfrontationen. Och när Holmer bestämde vad hon sagt eller inte sagt på Sabb.

Jo, precis..Svårtolkad är ordet. Tendensen att vilja kontrollera varje detalj är för mig ett tecken på att hon bestämt sig tidigt, när den första chocken lagt sig, för att köra sin story om händelsen.

Och för att lyckas med det måste alla situationer vara kontrollerade av henne. Därför blev det ingen rekonstruktion t ex.

Sen tror jag som.du att detta skedde i nära samarbete med Dahlsten. Ingen polis hade hennes förtroende.

Dahlsten var in i det sista extremt envis gällande CP. Det var ett bärande fundament i hennes story.

På mig ger detta sammantaget intrycket att det finns en sanning och så finns det LP:s sanning.

Jag är som alla endast intresserad av sanningen.
Citera
2020-03-01, 09:54
Medlem
Citat:
Precis vad jag tror.

Lägger man då till Hovrättens utslag att det på mordplatsen inte var möjligt att med säkerhet lägga märke till detaljer i en persons ansikte så framträder Lisbets senare detaljerade beskrivningar som tvivelaktiga.
Tvivelaktiga, men fullt mänskliga. Det är lätt att börja lägga till saker i minnesbilderna, efter yttre påverkan. Det är därför jag vill fokusera på de allra tidigaste vittnesmålen.

Synd bara att de tidiga förhören är så summariska - å andra sidan kanske de avspeglar precis vad vittnena hade sett, varken mer eller mindre.
Citera
2020-03-01, 09:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Hans snabbhet tyder på att han var explosiv till springsättet. Den typen brukar ha sämre uthållighet så frågan är hur länge han ens orkade springa.

En explosiv löpare är nog generellt bättre även på uthållighet än genomsnittet, då denne trots allt är löpare. Den genomsnittlige 50-åringen är nog varken explosiv eller uthållig. Ditt antagande stämmer om du jämför Usain Bolt med maratoneliten, men Bolt är likväl, trots sin enorma explosivitet, sannolikt betydligt bättre på 5 km löpning än 90 procent av alla människor.
Citera
2020-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Tvivelaktiga, men fullt mänskliga. Det är lätt att börja lägga till saker i minnesbilderna, efter yttre påverkan. Det är därför jag vill fokusera på de allra tidigaste vittnesmålen.

Synd bara att de tidiga förhören är så summariska - å andra sidan kanske de avspeglar precis vad vittnena hade sett, varken mer eller mindre.
Alla kunniga som jag sett och hört hävdar att de första förhören är de mest trovärdiga. Innan man blir påverkad av media och andra. Precis som Rimborn sade.
Citera
2020-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hon såg en man snett bakifrån som sprang in på Tunnelgatan. Hur får du ihop det med AB?
Hon såg nog både AB och en man som sprang in på Tunnelgatan.
Hon säger att hon inte sett förflyttningen från platsen där han stod vid avfasningen, till platsen snett bakom henne varifrån mannen sprang.
Det kan alltså handla om två olika personer.
Hon sökte hjälp och tittade på den första hon såg, men insåg att hon inte får någon hjälp, hon har i det läget inte ens tänkt tanken på att han är gärningsman.
Hon tittar vidare och hittar mannen i beige längre norrut, som rör sig mot platsen, men inte heller han vill hjälpa.
Därefter ser hon en person springa in i gränden.
Hon drar då slutsatsen att han är samma som den första mannen.
Inget är givet, men en rimlig tolkning är att den första mannen är AB, eftersom AB själv berättar om deras ögonkontakt, och att han helt enkelt avböjde hennes begäran.
Hans jacka stämmer också ganska bra med hennes beskrivning.
Citera
2020-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, precis..Svårtolkad är ordet. Tendensen att vilja kontrollera varje detalj är för mig ett tecken på att hon bestämt sig tidigt, när den första chocken lagt sig, för att köra sin story om händelsen.

Och för att lyckas med det måste alla situationer vara kontrollerade av henne. Därför blev det ingen rekonstruktion t ex.

Sen tror jag som.du att detta skedde i nära samarbete med Dahlsten. Ingen polis hade hennes förtroende.

Dahlsten var in i det sista extremt envis gällande CP. Det var ett bärande fundament i hennes story.

På mig ger detta sammantaget intrycket att det finns en sanning och så finns det LP:s sanning.

Jag är som alla endast intresserad av sanningen.
Jag har inte läst Borgnäs senaste. Kommer han fram till något nytt/okänt avseende Lisbet? Eller ligger det i linje med Walls spekulationer?

Förutom att hon kanske var målet för mördaren. Vilket naturligtvis är snömos.
Citera
2020-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Alla kunniga som jag sett och hört hävdar att de första förhören är de mest trovärdiga. Innan man blir påverkad av media och andra. Precis som Rimborn sade.
Absolut, jag håller med. Men många 'privatspanare' tänker inte så. De letar istället fritt i förhören efter uttalanden som ska stödja drras egen teori.
Citera
2020-03-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Aldrig brytt mig eller ägnat tid åt Christer Andersson men vid närmare eftertanke så har jag börjat luta åt att det är han som mördaren. Är det en ensam galning så passar han ju som handen i handsken.
Nej det är en ganska tunn teori i praktiken grundad på enbart att denne var en som hade ett vapen som var 357 och att det var borta. Minns att Ö också hade en 357 som försvunnit t ex.

Så som teorier och inte hypoteser som denna byggs upp får alla varningsklockor att ringa. Absolut motsatsen till hur man skall jobba. Alltid är det i form av "kolla här mystiskt" i lösa kedjor där man inte bevisar ett skit men kräver att bli motbevisad. Ofta är det som här. Inte knuten till Mordplats, ihåligt påstått motiv...

Tyvärr är PU tvungna att hantera påstådda vapenspår som med SE...inte för att de tror ett dugg på det utan för att inte det skall kunna tas upp vid åtal. Där håller de på information för att gm inte skall kunna komma med Raketmadsenförklaringar sedan.

Minns också att Utredningar aldrig informerar vare sig tipsare eller kollegor vad de gör och vilka resultat de har.
Citera
2020-03-01, 10:17
Medlem
Citat:
Fast när det gäller Rimborns tro på två GM tror jag att det kan handla om ett missförstånd. Att LP talade om en hypotes, baserad på tidigare observationer hon hade gjort på Västerlånggatan. Inte om hennes iakttagelser på BP.
Citera
2020-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr är PU tvungna att hantera påstådda vapenspår som med SE...inte för att de tror ett dugg på det utan för att inte det skall kunna tas upp vid åtal. Där håller de på information för att gm inte skall kunna komma med Raketmadsenförklaringar sedan.

Minns också att Utredningar aldrig informerar vare sig tipsare eller kollegor vad de gör och vilka resultat de har.
Ja, jag instämmer. Utredningarna av CA och SE kan mycket väl handla om att en gång för alla avföra dem.
Citera
2020-03-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Mockfjärdsrevolvern skall ha blivit dumpad redan 1983 enl. vissa uppgifter.

Finns flera revolvrar ja, men endast Kungsparksvapnet kan bindas till en i utredningen misstänkt person, vilket gör den unik.

Förstår.

Ja,Mockfjärdsvapnet kan man på goda grunder avfärda såsom varande mordvapnet.

Att KP avfärdat CP såsom varandes GM får naturligtvis stå för honom.KP lär väl få sina servetter varma framåt sommaren kan jag tro.

Optimal situation är naturligtvis om både Sucksdorffrevolvern och Kungsträdgårdsvapnet kan hittas och provskjutas med.Det skulle ge oerhört mycket,oavsett resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in