2020-03-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
HD i förhör innan LW hittats:

19/5 -18: "Eh.. å bara vetskapen av att han ville avsluta det här mycket tidigare gjorde att det kändes mycket lättare, men hade han sagt det ah men då hade det kunna vart ord bara.. men eftersom hon också sa det, att han ville avsluta det här, eh.. så.. eh.. å det hon skriver då det framkommer ...ah men.. där.. ah.. det bara kän.. hon är inte frisk. Hon är inte frisk, jag förstår att han vill ta sig från det men att det inte gick. Eh.."

HD återkommer hela tiden till att LW inte "är frisk". Och här ovan, att det "inte gick" att ta sig från det.
- Försöker hon övertyga sig själv att SD hade hotats av en "sjuk" LW som ett sätt att rättfärdiga mordet?

"F: Har du känslan av att dom träffades under den tiden också eller om du tänker tillbaka på
det nu, om dom fortsatte o träffas eller?
V: Ehh.. ja.. jag tror det och jag har fått det bekräftat att dom har fortsatt o träffas. Mm. F: På vilket sätt har du fått det bekräftat?
V: Av Stefan.
F:Okej. Du har frågat och han har..
V:Näe han berätta det.
"

Hon har alltså inte berättat om brevet från LW i februari. D.v.s om hon känner till det och har läst det.

V:Ah jag kan inte komma på att det har varit nått mer efter det.. för då.. jag har gått hos en samtalsterapeut och det här är ju nått som vi har pratat mycket om under åren och hon sa bara det att.. vet du vad, så länge du håller på o skriva så kommer hon o fortsätta för det här.. jag har inte träffat henne som hon säger, men jag bedömer utifrån det säger.. det här är en sjuk människa. Det här är en riktigt sjuk människa som du har träffat på, eh.. så svara inte..
F:Näe.
V:hon kommer inte o sluta förens du ger dig
"

Samtalsterapeuten har uppenbarligen misslyckats med att inta ett objektivt förhållningssätt i samtalet med sin klient.

29/5 -18: "F: Mm. Så du frågar inte då.. när hon försvinner.. va han själv har gjort? V:Näe.. det gör jag inte
F: Du gör inte det?
V:Näe.
F: Va kommer det sig, får jag fråga det?
V: Ja de får ju fråga.. därför att jag.. såg inget samband.. jag förstod inte varför han skulle veta nånting om varför hon försvinner. Jag såg.. jag såg inte att han skulle va delaktig i de på nått sätt.. ehh o dels så visste inte jag då eh hur rel.. det att dom hade haft en fortsatt relation.. eh.. som han.. har sagt efteråt sen.
F: När berätta han det för dig då? Att han har fortsatt relation med Lena? Som du berätta nu.
V: På vägen till USA.
F: Va säger han då?
V: Han säger bara att.. eh.. jag vill att du ska veta att Lena o jag har fortsatt eh.. att setts, efter eh.. vi har flyttat isär.
F: A va berättar han mer då?
V: Eh.. jag väljer att inte vilja veta mer. Jag vill inte veta vad dom har för relation. Jag har gått igenom det.. eh.. jag har sörjt det, jag har varit arg, jag har varit ledsen tidigare.. eh.. om han nu väljer att göra det efter vi har separerat.. eh.. ja.. då vill inte jag veta det. Jag vill inte veta. Det gör så ont, så jag vill inte veta vad dom har för relation.
"

Visst visste hon hur relationen hade sett ut, det hade ju LW berättat för henne.

Hanna hade egna erfarenheter av att trakasseras a v Lena både på event, när hon cyklade till jobbet, och inte minst brevledes. Lena försökte tvinga henne att ha kontakt med henne mot hennes vilja. Det går tydligt att utläsa i Hannas digitala kommunikation och utbyte med Lena. Lena accepterar inte att bli avvisad av henne på event exp. Hanna upplever sig också underförstått hotad av Lena.

Ja, H avslöjade i ett brev till H i slutet av februari 2018 om att S och L fortsatt otrohetsaffären bakom hennes rygg. Detta nämner inte H till polisen, utan menar oriktigt att hon fick veta det första gången av S som berättade om saken i USA. Den saken har jag tidigare i tråden redan tagit upp. Att H ljuger, eller undanhåller info, till farbror blå.

H är inte vidare ledsen att L är död, och jag klandrar henne inte, skulle inte heller jag vara i hennes skor. Skillnaden är väl att jag inte förlåtit min make, till skillnad från henne. Hon upplever skuld över att hon inte varit fungerande mentalt under flertalet år och har förståelse för att han snedtrippade och svek henne då. Hon är generös, eller en aning eventuellt mer nyanserad än vad jag hade varit.i hennes skor.

S har nu efter skilsmässan och den misslyckade resan till USA börjat få sämre ekonomi, ogillar att sköta markservicen ensam etc börjat ladda hårt för en återförening med H.

I aktbilaga 165 del 2, scrolla ner till 21, heter det från Stefan till Hanna: " Jag älskar dig. Det finns ingen mer som du i hela världen". Hon svarar honom att han finns i hennes hjärta och att hon älskar honom. Och avslutar med kram. Detta är tre veckor innan Lenas död.

Säkert var de överens medvetet eller omedvetet om att den återföreningen aldrig kommer bli av om inte Lena utraderad från jordens yta. S klarar inte av att sluta ligga med henne från och till. Men han är ointresserad av ett seriöst engagemang.

24/4-18, 3 veckor innan Lenas död, skriver H till S: " Min älskade. Sluta gräv och sluta ge hintar om det som nu inte finns. Bygg upp dig och visa dina fina sidor. Bli inte den negativa som jag varit i alltför många år. Jag tänker se till att bli stark i mig själv. Jag hoppas att du under den tiden också gör det och inte blir en bitter surgubbe. Jag hoppas och tror att "min "S" med all kärlek och omtanke som finns i dig kommer fram igen. Den som får mitt hjärta att slå lite fortare. Den som jag vill dela mitt liv med längre fram."

Stefans svar är att han vill bjuda hem henne och kramas eftersom han blir varm i hjärtat.

3 maj, 2 veckor innan Lenas död älskar de varandra i sms. 5 maj finns S i Hs tankar i större utsträckning än vanligt. Hon vill krama S. Och samma datum älskar S sin exfru.

De är en för många i ekvationen, en måste bort. Om han inte avlägsnar L, kommer hon ha ett överläge och övertag mot honom som är ett pågående hot. L kommer aldrig backa ut lugnt och lydigt. Eller frivilligt. Hon har redan visat all bitterhet övertydligt, eftersom han svek L, och ville leva vidare med sin fru.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-01 kl. 14:18.
Citera
2020-03-01, 14:00
Medlem
Aktbil 149 K Sid 501. Förhör med K Fre*dlund. Ang inkommande samtal till H*annas avd där hon jobbar. Ett falskt samtal från en Emelie, som kom in, som frågade en hel del om H*nna. Påstod sig komma från socialtjänsten. Obehagligt.

Emelie sa då att Socialtjänsten fått in en orosanmälan gällande Hannas barn. Emelie ville därför veta hur Hanna mådde nu mot i början av sommaren. Kerstin svarade att Hanna nog var som vanligt. Emelie säger att hon har fått uppgifter på att det har försvunnit handskar, nålar och läkedemedel från avdelning 92 på USO och att Hanna skulle vara inblandad i det. Kerstin frågade vilka läkemedel det handlade om och fick till svar att det var, stecolid, tramadol och oxynorm. Kerstin svarade att de har kontroller på avdelningen och att det inte saknades något.

/---/

När Emelie frågade om hur det hade gått med Hannas barns kaninhoppning tyckte Kerstin att samtalet kändes väldigt konstigt och bad om att få ringa tillbaka till Emelie via kommunens växel. När Kerstin ringde till kommunens växel fick hon till svar att det inte fanns någon med det namnet som arbetade där.
Citera
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Uppdämt raseri.

Jo, fler slag än vad som krävdes måste ha utdelats av någon anledning. Jag funderar på om vart och ett av de ca 17 slagen representerade någon (av GM upplevd) form av oförrätt eller liknande? Slagen kanske inte är slumpmässiga till antalet? Hur många år hade t.ex. SD och LW känt varandra?
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det någon typ av info i förundersökningen om hennes moln-konto/konton?
Jag har inte läst så mycket där, nästan bara när det har varit hänvisningar från tråden.

Det finns ju rätt många olika moln-tjänster.
Har polisen koll på dessa?
Läste om det. Vill minnas att UW var behjälplig med lösenord till hennes molntjänser med en balansakt intill det olagliga vilket han var överdrivet mån om att framhålla han inte trampade över.
Citera
2020-03-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Örebro kommun är inte intresserad av att lämna ut info.
Antagligen har de ingen koll och vill inte medge detta.
Det har diskuterats tidigare i tråden och begärd info (allmänna handlingar, om jag minns rätt) har inte lämnats ut av kommunen.
Kanske har SD kompisar som skyddar honom där också?
OT: det där verkar vara typiskt för kommuner. Och om man till sist får ut uppgifter och frågar vem som är ansvarig för beslutet, säger alla tjänstemän att politikerna fattat det ( sant) och politikerna att de fattade det för att tjänstemännen rekommenderade det ( säkert också sant) men allt grundas på att Pelles bror fick höra på kafferasten att.... eller att Lisa är kompis med datorförsäljarens svärmor.

ONT: men åklagaren borde haft större chans att få ut info. Och hinna begära ny eftersom de först bara lämnade en oformbar lumpsum.
Citera
2020-03-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Kan den som loggade in på LW:s mail tidig morgon efter mordet ha velat kontrollera/säkerställa att en eventuell inspelning inte automatiskt kopplats till Google drive? SD kan t.ex. haft inloggningsuppgifter till mailen och därigenom också tillgång till driven till vilken han eventuellt misstänkte att alla LW:s enheter var anslutna, tänker jag.

Inte hunnit läsa alla 14 000 sidor men visst hade UW tillgång till LWs mail via ngn gemensam familjeportal? Han tipsade iaf polisen om detta. Jag förstod dock inte allt, om jag tolkat rätt så hade fd svägerska tillgång men sen ska UW ha haft administratörsrättigheter. Det är det enda jag har läst, hittills, som pekar på att någon haft tillgång. UW ska även ha haft ngt som hade med LWs simkort att göra. Här sviker mitt minne och jag orkar inte leta just nu.
Citera
2020-03-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag håller med, det är märkligt att man inte är mer intresserad.
Om det skulle visa sig att djurhåret kommer från katt, kanin, marsvin eller hund
så borde det ju vara av intresse för utredarna.

I Bodenfallet hittade man djurhår på offret, när det inte gick att matcha med
den hund som den misstänkta hade ägt så blev det ointressant, så
kan det gå till.

Ja, du. Det kanske var djurhår från rådjur eller grävling och från platsen. Reagerade bara på att det fanns i LWs hand och att man förde upp det på listan men sen inget mer.
Citera
2020-03-01, 14:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
SD "skiter i Lenas barn". Vem är förvånad? !

Ur FUB aktbilaga 150, förhör med geochachevän B*rnt P*rsson, sid 531.

B*rnt med sambo L*na H*dlund och Stefan stöter på varandra i samband med FTF-jakt.

"B*rnt frågade hur han mådde och Stefan sa att det var "sådär". L*na H*dlund frågade Stefan om han visste hur Lena dött, Stefan sa då "Lena fick ingen snabb död". B*rnt frågade hur fan Stefan visste det och fick då till svar, "hon fick en utdragen död". Stefan sa sedan att han inte fått några restriktioner från polisen och att han därför kunde berätta det. Bernt tolkade det som att Stefan fått uppgifterna i samband med förhör. Stefan sa också, "Lenas barn orkar jag inte ens tänka på, föresten så skiter jag i dem". Bernt blev illa berörd av det han sa om barnen och tyckte det lät konstigt att polisen skulle ha lämnat de uppgifterna till Stefan. Han funderade på hur Stefan kunde känna till hur Lena dött. Samtalet varade i 2-3 minuter. B*rnt uppfattade det som att Stefan var nervös inför att träffa honom. L*na H*dlund överhörde samtalet.

Andra tillfället de träffades var den 1/9 kl. 23:02 då B*rnt och L*na H*dlund var i Nora och loggade FTF på cachen "Bro i Nora 4". Stefan kom ensam till platsen samtidigt som de loggade. I samband med förhör tittar B*rnt på cachen och noterar att Stefan aldrig loggat cachen trots att B*rnt med säkerhet vet att det var där de träffades. Då de träffades sa Stefan, "vill du höra om Lena?". B*rnt frågade vad han menade och Stefan sa då, "hon fick en brutal död" samt att hon blivit utsatt för "grovt våld". B*rnt frågade hur Stefan kunde veta det och sa att Stefan bara kunde veta det om det var han som var mördaren.

531
Förhör med Persson, B*rnt; 2018-09-19 13:02 diarienr: 5000-K574218-18
Stefan sa då, "möjligtvis mördaren" eller något liknande. Stefan sa aldrig att han mördat Lena. B*rnt frågade sen om Stefan menade att det var ett rasistdåd kopplat till att Lena var asiat. Stefan sa då att Lena var "duktig på att lägga näsan i blöt". Han utvecklade inte vad han menade med det. B*rnt förstår inte anledningen till varför Stefan berättade det för honom. Han sa igen att han inte hade några restriktioner från polisen. B*rnt ifrågasatte om det verkligen stämde att polisen gett Stefan de uppgifterna. Stefan sa då att han visste att det var så som han sagt. B*rnt uppfattade Stefan som oberörd av det han berättade."

Mycket graverande. Du missade ta med när de träffades (i första stycket) det var den 11/7

ÅK gick inte officiellt ut med att LW dött att ”grovt våld mot kroppen” förrän de 14/11.

Är det någon som återigen läst i förhören något där det förekommer att polisen delat denna specifika information till Stefan? Hur troligt är det att SD fått veta detta redan innan 11/7?

Citat (även fetat i ditt inlägg):

”Stefan sa då "Lena fick ingen snabb död". B*rnt frågade hur fan Stefan visste det och fick då till svar, "hon fick en utdragen död". (uttalat den 11/7)

”hon fick en brutal död" samt att hon blivit utsatt för "grovt våld" (uttalat den 1/9)
Citera
2020-03-01, 14:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hanna hade egna erfarenheter av att trakasseras a v Lena både på event, när hon cyklade till jobbet, och inte minst brevledes. Lena försökte tvinga henne att ha kontakt med henne mot hennes vilja. Det går tydligt att utläsa i Hannas digitala kommunikation och utbyte med Lena. accepterar inte att bli avvisad av henne på event exp. Hanna upplever sig också underförstått hotad av Lena.

Ja, H avslöjade i ett brev till H i slutet av februari 2018 om att S och L fortsatt otrohetsaffären bakom hennes rygg. Detta nämner inte H till polisen, utan menar oriktigt att hon fick veta det första gången av S som berättade om saken i USA. Den saken har jag tidigare i tråden redan tagit upp. Att H ljuger, eller undanhåller info, till farbror blå.

H är inte vidare ledsen att L är död, och jag klandrar henne inte, skulle inte heller jag vara i hennes skor. Skillnaden är väl att jag inte förlåtit min make, till skillnad från henne. Hon upplever skuld över att hon inte varit fungerande mentalt under flertalet år och har förståelse för att han snedtrippade och svek henne då. Hon är generös, eller en aning eventuellt mer nyanserad än vad jag hade varit.i hennes skor.

S har nu efter skilsmässan och den misslyckade resan till USA börjat få sämre ekonomi, ogillar att sköta markservicen ensam etc börjat ladda hårt för en återförening med H.

I aktbilaga 165 del 2, scrolla ner till 21, heter det från Stefan till Hanna: " Jag älskar dig. Det finns ingen mer som du i hela världen". Hon svarar honom att han finns i hennes hjärta och att hon älskar honom. Och avslutar med kram. Detta är tre veckor innan Lenas död.

Säkert var de överens medvetet eller omedvetet om att den återföreningen aldrig kommer bli av om inte Lena utraderad från jordens yta. S klarar inte av att sluta ligga med henne från och till. Men han är ointresserad av ett seriöst engagemang.

24/4-18, 3 veckor innan Lenas död, skriver H till S: " Min älskade. Sluta gräv och sluta ge hintar om det som nu inte finns. Bygg upp dig och visa dina fina sidor. Bli inte den negativa som jag varit i alltför många år. Jag tänker se till att bli stark i mig själv. Jag hoppas att du under den tiden också gör det och inte blir en bitter surgubbe. Jag hoppas och tror att "min "S" med all kärlek och omtanke som finns i dig kommer fram igen. Den som får mitt hjärta att slå lite fortare. Den som jag vill dela mitt liv med längre fram."

Stefans svar är att han vill bjuda hem henne och kramas eftersom han blir varm i hjärtat.

3 maj, 2 veckor innan Lenas död älskar de varandra i sms. 5 maj finns S i Hs tankar i större utsträckning än vanligt. Hon vill krama S. Och samma datum älskar S sin exfru.

De är en för många i ekvationen, en måste bort. Om han inte avlägsnar L, kommer hon ha ett överläge och övertag mot honom som är ett pågående hot. L kommer aldrig backa ut lugnt och lydigt. Eller frivilligt. Hon har redan visat all bitterhet övertydligt, eftersom han svek L, och ville leva vidare med sin fru.

Tack, Mirandamirage.
Du är knivskarp och objektiv i dina analyser.
Så många, var för sig, svårförklariga och tokiga händelser får plötsligt mening i verkliga människors liv.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-01 kl. 14:17.
Citera
2020-03-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
SD "skiter i Lenas barn". Vem är förvånad? !

Ur FUB aktbilaga 150, förhör med geochachevän B*rnt P*rsson, sid 531.

B*rnt med sambo L*na H*dlund och Stefan stöter på varandra i samband med FTF-jakt.

"B*rnt frågade hur han mådde och Stefan sa att det var "sådär". L*na H*dlund frågade Stefan om han visste hur Lena dött, Stefan sa då "Lena fick ingen snabb död". B*rnt frågade hur fan Stefan visste det och fick då till svar, "hon fick en utdragen död". Stefan sa sedan att han inte fått några restriktioner från polisen och att han därför kunde berätta det. Bernt tolkade det som att Stefan fått uppgifterna i samband med förhör. Stefan sa också, "Lenas barn orkar jag inte ens tänka på, föresten så skiter jag i dem". Bernt blev illa berörd av det han sa om barnen och tyckte det lät konstigt att polisen skulle ha lämnat de uppgifterna till Stefan. Han funderade på hur Stefan kunde känna till hur Lena dött. Samtalet varade i 2-3 minuter. B*rnt uppfattade det som att Stefan var nervös inför att träffa honom. L*na H*dlund överhörde samtalet.

Andra tillfället de träffades var den 1/9 kl. 23:02 då B*rnt och L*na H*dlund var i Nora och loggade FTF på cachen "Bro i Nora 4". Stefan kom ensam till platsen samtidigt som de loggade. I samband med förhör tittar B*rnt på cachen och noterar att Stefan aldrig loggat cachen trots att B*rnt med säkerhet vet att det var där de träffades. Då de träffades sa Stefan, "vill du höra om Lena?". B*rnt frågade vad han menade och Stefan sa då, "hon fick en brutal död" samt att hon blivit utsatt för "grovt våld". B*rnt frågade hur Stefan kunde veta det och sa att Stefan bara kunde veta det om det var han som var mördaren.

531
Förhör med Persson, B*rnt; 2018-09-19 13:02 diarienr: 5000-K574218-18
Stefan sa då, "möjligtvis mördaren" eller något liknande. Stefan sa aldrig att han mördat Lena. B*rnt frågade sen om Stefan menade att det var ett rasistdåd kopplat till att Lena var asiat. Stefan sa då att Lena var "duktig på att lägga näsan i blöt". Han utvecklade inte vad han menade med det. B*rnt förstår inte anledningen till varför Stefan berättade det för honom. Han sa igen att han inte hade några restriktioner från polisen. B*rnt ifrågasatte om det verkligen stämde att polisen gett Stefan de uppgifterna. Stefan sa då att han visste att det var så som han sagt. B*rnt uppfattade Stefan som oberörd av det han berättade."

Obehagligt och märkligt beteende. Försökte han provocera fram ngn reaktion ur B*rnt? Det kanske ingår i hans sorts personlighet att framstå som extremt otrevlig ibland? Eller gör stressen att han vill åka dit?
Citera
2020-03-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han ville väl vara säker på att hon var död. Ingen ska vittna mot honom. Sen har han säkert byggt upp en ilska och hat mot henne. Se bara hur iskall och jävlig han var mot dotter T. Han är inte klok nånstans. SD har inte en frisk känsla nånstans. Han styr och resten av hans omgivning är hans marionetter.
Haha...apropå marionetter. Jerry ondgör sig till SD i sms angående att folk på flashback tror att han är en duperad marionett i Stefans händer.
Citera
2020-03-01, 14:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Om LW tog med sig den nyaste av sina mobiltelefoner tror jag inte att det valet var baserat på stundens ingivelse. Jag gissar att den mobilen hade mest outnyttjat lagringsutrymme och valdes för att den erbjöd garanterad plats för längre eller kortare inspelningar. Enligt mina spekulationer spelade LW in hela mordförloppet. Det är riktigt illa att enheten inte hittats.

En mycket trolig teori som förklarar valet av mobil, den kan jag köpa.

För mig hade det naturliga valet av mobil blivit en privat just för att kunna bli nådd om någon skulle vilja få tag på mig, minstingen var ju hemma men han kanske var van med att ringa till olika mobiler när han ville få tag på mamma.

Men som du skrev, utrymmesskäl kan ha fällt avgörande vid val av mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in