2020-03-01, 13:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Jag ifrågasätter starkt att han gjorde något av detta. Jag tror att Engström är den man som sprang förbi LJ och passerade YN med sin lilla handledsväska i handen.
De flesta tror att han ljuger om det. Men vad får dig att inte tro att han bara ville vara ett märkvärdigt vittne? Och hur kunde SE lämna ett så bra signalement av LJ om han bara kastade en snabb blick från trappkrönet? LJ var synlig från mordplatsen. Det spelar ingen roll om ingen annan såg LJ. Han var synlig från mordplatsen.
Citera
2020-03-01, 13:29
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Menar att det låter lite som att hon pratat med GM innan och riktar sig till honom. En okänd man bakom som hon inte sett och tror vara ca tio meter bakom vänder hon sig nog inte om och säger så till. Men jag vet inte, hon kan lika gärna ha sagt det till OP. Jag drar inga stora växlar på just den saken.

Jag skulle inte heller dra några växlar av det. Skulle jag bli angripen av okänd person skulle jag mycket väl kunna utropa "vafan gör du?!" Jag behöver ingen tidigare relation till personen för att säga något sånt.

Blir ens partner angripen blir man väl lika förvånad oavsett om angriparen är känd eller okänd. Det måste väl vara en överraskning för LP i vilket fall, om hon nu inte var med på kuppen.
Citera
2020-03-01, 13:30
Medlem
Många frågor uppstår:

Ensam gärningsman eller konspiration?
Varför agerade Lisbet Palme som hon gjorde?
Varken LP eller SE var med på någon rekonstruktion av mordet.
Ville inte LP eller blev hon tillsagd att inte vara med?
SE ville vara med på en rekonstruktion men fick inte.
Vad hade personer med walkietalkie för agenda och vilka var personerna ?
Var det slumpen som gjorde att Ulf H jobbade på larmcentralen på mordkvällen och tog emot larmsamtal från mordplatsen?
Var det slumpen som gjorde att polisman F och piketen 3230 ville parkera om sin bil nära mordplatsen både geografiskt och tidsmässigt?
Var det slumpen att Östling lämnade sjukhuset 28 feb 1986 på morgonen?
Förekom det en kort kontakt mellan OP och gm?
Var det slumpen som gjorde att OP gick utan livvakter sent en fredagkväll en löningshelg?
Stod gm och väntade på paret Palme i Dekorimahörnet eller hade gm följt efter från bion elller ?
Osv
Citera
2020-03-01, 13:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Du menar att han kan ha blivit osynlig. Det är ju i såfall sensationellt.

Rimligen borde han blivit sedd av andra vittnen efter mordet, som de andra blev. Och de hade, kan vi fastslå, inte clowndräkt.

Faktum är att alla nära BP vid mordtillfället kan fastställas var de är utifrån uppgifter, från första förhör. Utom en. Och han har, till råga på allt, liknande kläder som GM.

Jag säger INTE att SE är gärningsman, jag försöker bara förstå varför han är unikt svårförklarlig. Hittills har ingen lyckats förklara det.

Ok, vittnet Per Vallin, var finns han i vittnenas utsagor? Om vi bortser från hans syster
Citera
2020-03-01, 14:01
Medlem
Citat:
Det är ett antagande på uppgifter som inte ens är bekräftade.
Ja, att han faktiskt sköt mot Tv:n när Palme visades är så vitt vi vet bara ett rykte.
Att skottet gick av när han gjorde vapenvård är hans egna påstående.
Citera
2020-03-01, 14:09
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag har inget mer att komma med än det som redan lyfts fram gällande SE. Men för mig utifrån det som framkommit finns det ingen tvekan—SE kommer att presenteras som GM och jag har inga invändningar mot det.

Vad är din kommentar om detta:
https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/
Citera
2020-03-01, 14:10
Medlem
Jag skriver igen,
Jag undrar hur rent mjöl i påsen Socialdemokraterna har själva?

Vilka hade fått reda på att makarna P skulle gå på bio, var det några P:s kansli och vid sista fikastunden som hade hört att P ev. skulle gå ut denna kväll?

Fanns det folk på S kansliet på Sveavägen under mordkvällen, eller kanske någon i S-Medlem fick ett
telefonsamtal hem framåt 21-22 tiden och då plötsligt var tvungen göra något jobb ( läs bevakningsjobb) och rappotera hur makarna P tog sig hem på kvällen.

För säg inte att det var slumpen med SE som jobat över kom ut på exakt rätt tid med pistol i bögslungan

Nej detta var organiserat sedan länge och några samtal till rätt personer , sen var drevet igång...
Citera
2020-03-01, 14:10
Medlem
erlgs avatar
Citat:
De flesta tror att han ljuger om det. Men vad får dig att inte tro att han bara ville vara ett märkvärdigt vittne? Och hur kunde SE lämna ett så bra signalement av LJ om han bara kastade en snabb blick från trappkrönet? LJ var synlig från mordplatsen. Det spelar ingen roll om ingen annan såg LJ. Han var synlig från mordplatsen.

Han är lite för angelägen att presentera sin version, från utstämplingstid och framåt, och något vittne är han inte. Det är en osannolik slump att vittnet YN ser en springande man klädd som Engström med en likadan väska i handen sekunderna efter att Engström blir spårlöst försvumnen. Därmed inte sagt att han är gärningsmannen, han kan ha haft andra skäl att springa från platsen. I så fall var det nog en uppriktig önskan att inte bli förväxlad med gärningsmannen.
Citera
2020-03-01, 14:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Vad är din kommentar om detta:
https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/

Men sluta dra upp det där. I ett förhör från april 1986 blir han tillfrågad om SE. Då har han inte sett honom.

LL blandar ihop minnen
Citera
2020-03-01, 14:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Läs!

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html

Ja, har läst den, många gånger, och det är motstridiga uppgifter som bestrids av SE själv (han säger att det tog honom 20-30 sek från stämpling till Götababanken). Varför skulle SE ljuga om det - det ger honom ju sämre läge?

Något mer att komma med? Vore sedan skönt om vi hade trevligare ton. Ingen vet något säkert i denna härva, och det blir inte bättre av dålig attityd.

Läs gärna denna innan nästa inlägg
http://4.bp.blogspot.com/-okA6K74_HPI/VVPsKxypmOI/AAAAAAAATeg/jT-HJtoFtmY/s1600/Stig%2BEngstr%C3%B6m%2Bf%C3%B6rsta%2Bf%C3%B6rh%C3% B6ren%2Bredigerade%2B10.png
Citera
2020-03-01, 14:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det blir naturligtvis bara spekulationer, förhoppningsvis kan KP redogörelse bringa klarhet.

Funderat mycket på det som rör AH och vad den där "militären" påstås ha sagt, något i stil med att vi måste se till så att det är lugnt i landet.

Det för ju tankarna till hemligtjänster, typ SÄPO, SAPO, IB och liknande, och jag måste även med stor risk för att smutskastas som Mollvik i den här tråden, även nämna det psykologiska försvaret.

Någon form av hemligtjänst inom totalförsvaret vore ju rimligt.

Ja, jag kan inte alla de där avdelningarna som pysslar med underrättelser i den svenska statsapparaten. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att en sådan person som militären ens tar sig tid att prata med ett vanligt mordplatsvittne om att hon ska vara tyst.

Vad var det de var så bekymrade över? Vad hade hon sett?
Citera
2020-03-01, 14:17
Medlem
Hans Holmer åkte zickzack över Sveavägen med Dahlgren när mordet skedde. Uppenbart ute i just det ärrendet Mop. Han hann även med att besöka de Ciainflugna radiokommunikatörerna till wt-männen i mälarhöjden?. Detta ligger som en våt filt. När en eker spretar Engström så låter man Navet vara Holmer. Att ni är så infernalist urbota korkade så ni inte ser detta.
Det kan alltså inte va ett slumpmord Holmer visste innan det hände att något skulle hända. Alltså visste Holmer att Palme skulle gå dit innan det var Fredagkväll.
Ett möte var alltså inplanerat innan biobesöket hade bestämts
Då fattar man att Palme var avlyssnad eller var medveten själv om vad som skulle hända.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-03-01 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in