2020-03-01, 12:27
Medlem
janne3196s avatar
Hej

Jag tänker skaffa ett hemmagym och tänkte kolla med Flashback om vad ni tycker om mina planer på ett hemmagym.
Jag har satt ihop en lista på utrustningen jag tänkt mig i hemmagymmet. Finns i slutet av inlägget.
Mycket tacksam för synpunkter, tips och råd.

Målet är att få till ett hemmagym som är mycket mångsidigt, att man kan göra många olika sorts övningar och träna så mycket som möjligt.
Samtidigt är det en balans mot tillgängligt utrymme, i mitt fall så är det lite tajt med utrymme så vissa möjligheter kommer saknas i gymmet.

Jag tänker att "Kärnan" i hemmagymmet är träning med skivstång: 50mm skivstång + skivstångsställning.
Har man det kan man ju träna mycket: Knäböj, bänkpress, militärpress, stångrodd ...
Kompletteras med curlstång och hantlar.

Frågor, synpunkter:
- Vad är bra butiker för gymutrustning? Jag har främst kollat på gymkompaniet.se och gorillasports.se ... Några andra bra butiker?

- På grund av utrymme önskar jag en skivstång lite kortare än det normala 220cm, och jag hittade en på 200cm som verkar rätt bra utifrån specifikationen. Är det någon som har erfarenhet av insportline.eu och utrustningen de säljer?

- Skulle gärna vilja ha möjlighet till kabeldragsövningar, tyvärr har jag inte hittat någon bra utrustning så det får avstås.

- Jag undrar om gymgolv/matta är så viktigt...? I rummet så är det linoleumgolv eller något liknande. Förmodligen bra vid marklyft, men annars tror jag inte matta är kritiskt för att skydda mot slitage.

- Något i listan nedan som ni saknar?

Utrustning:

Återigen, mycket tacksam för synpunkter, tips och råd.
Citera
2020-03-01, 13:03
Medlem
Cabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Hej

Jag tänker skaffa ett hemmagym och tänkte kolla med Flashback om vad ni tycker om mina planer på ett hemmagym.
Jag har satt ihop en lista på utrustningen jag tänkt mig i hemmagymmet. Finns i slutet av inlägget.

Målet är att få till ett hemmagym som är mycket mångsidigt, att man kan göra många olika sorts övningar och träna så mycket som möjligt.
Samtidigt är det en balans mot tillgängligt utrymme, i mitt fall så är det lite tajt med utrymme så vissa möjligheter kommer saknas i gymmet.

Jag tänker att "Kärnan" i hemmagymmet är träning med skivstång: 50mm skivstång + skivstångsställning.
Har man det kan man ju träna mycket: Knäböj, bänkpress, militärpress, stångrodd ...

Frågor, synpunkter:
- Vad är bra butiker för gymutrustning? Jag har främst kollat på gymkompaniet.se och gorillasports.se ... Några andra bra butiker?

- På grund av utrymme önskar jag en skivstång lite kortare än det normala 220cm, och jag hittade en på 200cm som verkar rätt bra utifrån specifikationen. Är det någon som har erfarenhet av insportline.eu och utrustningen de säljer?

- Skulle gärna vilja ha möjlighet till kabeldragsövningar, tyvärr har jag inte hittat någon bra utrustning så det får avstås.

- Jag undrar om gymgolv/matta är så viktigt...? I rummet så är det linoleumgolv eller något liknande. Förmodligen bra vid marklyft, men annars tror jag inte matta är kritiskt för att skydda mot slitage.

Utrustning:

Mattan skyddar ju ffa stången om du vill släppa vikter. Allt beror ju på hur man vill träna, men jag skulle nog gärna lagt till en eller några kettlebell och en slamball på x kg beroende på hur stark du är.

Förslag: kettlebell 24 kg och slamball på 20. Vips kan du få in lite kondition med. Obegränsat mycket roligt. Bygg en boxjumplåda så kan du göra massa med den utöver att hoppa.

Köp in två gummiband på Rusta så kan du förvandla stången till en earthquake bar.
Citera
2020-03-01, 13:07
Medlem
Riktig kabeldrag har jag inget förslag på men en del power cage har insats för lats och rodd.

Jag håller med om att stång är bäst att utgå ifrån
Citera
2020-03-01, 13:15
Medlem
https://traningsprodukter.se/
https://www.nordicfighter.com/
Citera
2020-03-01, 13:27
Medlem
kalkryggars avatar
Köp viktskivor med gummi runt istället. Skönare att hantera och mycket mer skonsamt för golv (speciellt med tanke på att du inte ska ha något gymgolv).

Har du gummi runt viktskivorna så är dom också skönare att göra övningar med. Alltså övningar som du gör med själva viktskivan.
Citera
2020-03-01, 13:53
Medlem
Grippers
Latsdrags + rodd tillägg till Powerrack
5+ olika handtag till ovan
Foam roller
Yoga matta
Viktbälte
Hantelställ för 1-10kgs vikter
Hantelställ för 10 par större hantlar
Spegel som täcker ena väggen
Sterio med surround
Hyllor för skor, kläder, böcker,sterion osv
Korta band i olika styrkor
Längre band i olika styrkor med handtag ytterst att hålla i
Viktställ skivor 1.25kg till 20kg

Lite sådant vi köpt till vårt gym
Citera
2020-03-01, 13:55
Avslutad
Alltid fint med stång i taket.
Rätt nice att använda kroppen som vikt

Om du förstår vad jag menar
Citera
2020-03-01, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Grippers
Latsdrags + rodd tillägg till Powerrack
5+ olika handtag till ovan
Foam roller
Yoga matta
Viktbälte
Hantelställ för 1-10kgs vikter
Hantelställ för 10 par större hantlar
Spegel som täcker ena väggen
Sterio med surround
Hyllor för skor, kläder, böcker,sterion osv
Korta band i olika styrkor
Längre band i olika styrkor med handtag ytterst att hålla i
Viktställ skivor 1.25kg till 20kg

Lite sådant vi köpt till vårt gym

Haha stereo "med surround"
Den gillar jag.

Viktigt med bioupplevelse på gymmet.

Ren gisning är att mr ts ska lyssna på musik och då skulle jag nog lägga peng på enbart stereoljud dvs två högtalare och en stereoförstärkare
Citera
2020-03-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Haha stereo "med surround"
Den gillar jag.

Viktigt med bioupplevelse på gymmet.

Ren gisning är att mr ts ska lyssna på musik och då skulle jag nog lägga peng på enbart stereoljud dvs två högtalare och en stereoförstärkare

Aa, vi köpte ett 4 högtalare system som ger riktigt nice ljud. Sitter och stretchar nu och har på AOR rock som jag gillar.
Citera
2020-03-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Hej

Frågor, synpunkter:

Utrustning:

Ironmaster superbench med eller utan pro tror jag är en lite dyrare bänk som man kan ha diverse tillägg, t ex vissa simplare kabelmaskiner man kan använda sina 50mm-viktskivor och behöver inte köpa ett viktmagasin.
https://www.youtube.com/watch?v=4v9hdcP3ZIM&t=215s
Själv sneglade jag lite på den när jag byggde ihop mitt egna "hemmagym" men tog bara en billigare bänk då jag inte kommer lägga pengarna på alla tillägg än på ett tag.
Finns andra tillverkare också.

Hantlar så köpte jag lite otympliga hantlar som kallas lite olika hos olika butiker:
Olympiska hantlar
Laddningsbara hantlar
Lastbara hantlar
Men alla är tjockare (för 50mm-vikter) ofta lite längre också, där man kan använda 50mm-viktskivor, så köper man många små (diameter) 10kg-vikter eller 5kg så kan man ladda på rätt mycket vikt till hantelpress och samtidigt använda dem till skivstången.

Sen om skivstången så köpte jag en som är 220cm lång med lång lastyta vilket är bra ifall man vill ladda på med många småvikter som är smidigt om man t ex vill köra dropsets.
I övrigt så skulle jag säga att bara 2-3 par 20kg-bumpers räcker i kombination med många mindre 10r och 5r för de allra flesta.
Citera
2020-03-01, 19:55
Medlem
Varför inte bara gå och hämta en gratis sprängsten på 100 kilo?
Lyft den varje dag så kommer du bli stor o stark.
Den tar inte så stor plats heller.
Citera
2020-03-01, 23:30
Medlem
Lite kommentarer:

- racket du länkar till har på tok för korta säkerhetsarmar. Tro mig, om du failar en knäböj vill du ha marginal. Det finns rack från recoil, rogue och master för samma pengar som har rejäla säkerhetsarmar. Den jag har kommer med chinsräcke i toppen samt vikt och skivstångshållare. stabil rackare med 55cm safety bars. https://m.traningsmaskiner.com/sv/articles/2.450.56308/master-fitness-master-halfrack-xt8

- som nämnts, gummivikter är sjukt mycket behagligare och tystare än rått järn Vill du komplettera med bumpers är Master bumpers billiga, och dom håller.

- frakt är dyrt om du köper stång utrikes. Gymgkompaniet Har en Recoilstång för 2600 som kommer hålla livet ut. Edit: såg nu att du ville ha kortare stång. Då är utbudet mindre.

- en bra bänk skall vara bred! Minst 30cm anser jag för att ligga stabilt. Ställbart är ofta lite ”rickiga”. Hur det är med bänken du länkade till vet jag inte, men den är för smal anser jag.

Jag har dessutom dessa fast i 40-kilosvariant:

https://www.gymgrossisten.com/bowflex-selecttech-552i?gclid=Cj0KCQiA1-3yBRCmARIsAN7B4H1PFt-tPPP42VoVF4GydBAUedeHcPLCV6cT1GPaTx_QXg -8pcDJNg0aAtT6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Spar en del utrymme. Lite klumpiga, men fungerar till allt.
Senast redigerad av ziggemannen 2020-03-01 kl. 23:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in