Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, LP:s agerande i denna utredning är en av de stora gåtorna som sysselsatt journalister och privatspanare i 34 år. Borgnäs nya bok handlar i princip endast om det.
Jag är inte jurist men det verkar alltså som att LP var i sin fulla rätt att behålla dagboken för sig själv. Eller så visades hon överdriven hänsyn även i denna fråga.
Det som är lite anmärkningsvärt är att hon inte någon gång ville agera spontant inför polisen - inga bandspelare vid förhör, inget deltagande i rekonstruktioner, ingen fick titta på hennes spontana reaktion vid konfrontationen med CP mm.
Hon verkade väldigt rädd för att "göra bort sig" eller "säga bort sig", dvs trassla in sig i spontana resonemang som hon inte hade kontroll över.
Förhörsprotokollen med LP är sammanfattningar av vad hon sagt. Jag antar att mycket på hennes begäran inte skrevs ner och att det som skrevs ner var noga granskat av LP innan det fick diarieföras i utredningsmaterialet.
En orsak till det här beteendet - hävdade hon själv - var att hon inte litade på polisens förmåga att belägga information med sekretess.
En annan, mer mänsklig orsak, kan ha varit att hon med all rätt kände att hon befann sig i en mycket utsatt position och att hon gjorde allt för att skydda både sig själv och sin familj.
Hursomhelst så finns det då en del frågetecken som hade kunnat rätats ut om hon hade varit mer samarbetsvillig. Hennes uppgift att hon varken såg eller hörde någonting mellan Grand och Dekorima låter inte sann.
Vem går på stan utan att märka någonting av omgivningen? Hon beskrev det som att hon avskärmade sig när hon och maken var ute på stan men ändå?
Det är ju nånstans här det kan finnas saker att undra över. Och då exempelvis vad som skedde under den sista sträckan fram till mordplatsen där både Delsborn och Björkman tyckte sig uppfatta en kontakt mellan paret Palme och GM. Vad det nu var för slags kontakt.
Tack för ett upplysande inlägg. Jag ska läsa Borgnäs bok, inte gjort det!