2020-03-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Många i tråden som börjat titta på Sydafrika spåret igen senaste tiden märker jag. Ett intressant spår som görs ännu intressantare om man försöker följa upp vart apartheid regimens gamla torpeder tagit vägen genom åren. Många av dem hamnade i västra Australien av någon anledning tydligen har jag hört. Har för mig det finns kopplingar till MC-gäng. Vill definitivt inte bekräfta något. Bara saker jag läst på diverse mer eller mindre trovärdiga "foliehatts" sajter och youtube videor.

En annan grej är ju att DK flyttade till just Perth i västra Australien.

Håller det inte som en omöjlighet att Palme mördades av apartheid regimen. Motivbilden fanns definitivt där. Men man undrar ju i så fall precis som om det hade varit en inhemsk konspiration av högerextrema inom polis och militär hur fan de tänkte liksom. Skyll er själva är vad jag anser om det hela. Palme fick sista skrattet bortom graven i och med att apartheid brakade ihop inte så många år efter mordet på Sveavägen. Och jag skrattar ihop med Palme i det fallet. Bra att apartheid skiten föll till slut. Mycket med Palme som jag annars ogillar, men om Sydafrika hade han helt rätt.

Tror inte det var Sydafrika dock. Tror mer på inhemska aktörer.

Ännu mera pappersfigurer utan koppling till mordplatsen. Nej helt 100% är det inte någon seriös lösning.
Citera
2020-03-01, 10:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Han skulle hunnit vara så långt ner som Apelbegsgatan/Kungsgatan vid tiden som skotten föll. Missat t-banan, funderat på vad han ska göra och beslutat sig för att gå tillbaka Skandia för att ringa sin hustru och säga att han blir sen. När han närmar sig Tunnelgatan ser han uppståndelsen och dröjer sig kvar och tittar för att sedan gå in till Skandia och där ljuga ihop en spektakulär historia om hans insatser vid mordplatsen. Vi den här tiden är det såpass mycket folk där att man inte tagit någon större notis om honom.

Han vittnar ju om LJ i gränden.
Citera
2020-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherofpearl
Med risk för att kasta in en brandfackla I debatten: kan vi verkligen vara säkra på att polisen provskjutit alla 357 Magnumrevolvrar i Sverige? Jag känner till case där individer övertagit eller ärvt revolvrar av typen 357 Magnum men som varit felregistrerade hos polismyndigheten som 38 special.
En individ ifråga skickade till och med självmant in fotobevis på sin revolver som klart och tydligt visade på en S&W 357 Magnum snarare än en 38 Special. Först då ändrade sig ”licenstanterna” och ändrade uppgifterna i vapenregistret. Någon provskjutning har jag dock inte hört talas om. Just saying….
Nej. En bråkdel av alla vapen har alls provskjutits. Uteslutits en mängd vapen på felaktiga grunder. T ex tjänstevapen. Huvudsakligen har vapen i Sthlm testats med många undantag
Citera
2020-03-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Tycker också CA.s personlighet stämmer så mycket bättre än SE.s Detta utifrån vad som framkommit i tråden och media.

Att spekulera oprofessionellt kring personlighet hos personer man inte ens träffat är nog ingen metodik som kan vara framgångsrik.
Citera
2020-03-01, 10:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej. En bråkdel av alla vapen har alls provskjutits. Uteslutits en mängd vapen på felaktiga grunder. T ex tjänstevapen. Huvudsakligen har vapen i Sthlm testats med många undantag
Vilka hade revolvrar som tjänstevapen?
Citera
2020-03-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
De säger snarare att de gått tillbaka till de tidiga vittnesförhören och skapat sig en ny bild av exakt vad som hände på BP.
Så det kan nog visst vara SE det handlar om. Men säkert vet vi inte förrän senare i vår.

Tyvärr missförstår du grovt. PU gör inte som privatspanarna att försöka tolka saker utan de analyserar precis så som de gjort som sett att skottordningen är fel. Därmed vet vi att de sannolikt avfärdat vissa påstådda iakttagelser som inte stämmer med helheten. Därmed har de uteslutit mängder av "teorier" inte skapat nya. Dessutom har de i kombination med detta gjort ett omtag med den tekniska analysen på förekommen anledning vilket fått dem att se det hela i nytt ljus .
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, den är svår, jag håller med.

Men om man ska ranka osannolikheter tror jag det är större osannolikhet att han blir osynlig i 20 minuter än att han bär på en pistol.

Det håller inte jag med om. Det skulle inte förvåna mig om det fanns fler personer på plats som inte blivit iakttagna av vittnen. När skotten tystnat och Palme ligger på marken lär många ha tunnelseende mot just den platsen. Man skulle kunna passera i clown-dräkt minuten efter mordet utan att någon lägger märke till det.
Citera
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Fast när det gäller Rimborns tro på två GM tror jag att det kan handla om ett missförstånd. Att LP talade om en hypotes, baserad på tidigare observationer hon hade gjort på Västerlånggatan. Inte om hennes iakttagelser på BP.
Det som talar emot din teori är att det är ett antal personer som vittnar om samma sak.

Welander åkte själv till Sabb och hörde vad hon hade att säga. Alltså högsta befäl i Holmers frånvaro. Utan att komma fram till någonting annat än Rimborn. Rikslarmet stod kvar efter hans besök.

Delar av regeringen besökte Sabb och hörde vad hon hade att säga. Bland annat IC och UD. Som efterföljdes av ett regeringssammanträde på natten som till slut hamnade i ÖBs dagbok. Där det stod att det pratades pratade om 2 gärningsmän. Så många högt uppsatta som samtidigt missförstår är ologiskt. Rentav otroligt.

Observera att Ulf Dahlsten stod vid Lisbets sida redan från början. Och vet vad hon sade på mordnatten.
Citera
2020-03-01, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Det fanns ett gäng inom försvaret. Dock inte allt för vanliga.
Citera
2020-03-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Intressant att folk endast pratar om SE och CA och rangordnar dessa som mest potentiella mördare.

Krister Petersson är nog glad över att se alla klåpare tjata om dessa personer som sannolikt inte har ett skit med mordet att göra. Ni bör istället sätta i perspektiv hur mycket utredningsmaterial utredarna har till förfogande medan vi bara har tillgång till runt 3 % av materialet som bara är gammal skåpmat i form av diverse vittnesförhör.

Ni borde inse hur meningslöst det är att snacka om SE och CA som tänkbara mördare när det finns betydligt hetare kandidater som vi inte kan ha det minsta aning om på grund av sekretess.

Som vanligt görs allt för att inte tala om oklarheter kring övervakningen av OP över tid och oklarheter kring vissa knarkspanare och säpopersoner som dessutom vilselett PU i 25+år.
Citera
2020-03-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ja, jag instämmer. Utredningarna av CA och SE kan mycket väl handla om att en gång för alla avföra dem.

Tror ni verkligen det, på riktigt? Ni tror alltså att palmeutredarna lägger ned en massa tid på SE-spåret för att kunna avföra honom som gärningsman!? Idioti! Varför ska det vara så svårt att acceptera SE som den person som mördade Olof Palme? Boboslacke m.fl. är väldigt pålästa kring spår som de själva tror på. Men tyvärr så får man ibland backa och erkänna att man har haft fel. Allt tyder på att SE höll i mordvapnet men om det fanns medhjälpare återstår att se.
Citera
2020-03-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Polisman H använde en revolver i tjänsten verkar det som.

SOU 1999:88 sid. 352 Polisspåret
Citat:
Under denna rubrik redovisas uppslag, som kan sägas ha viss anknytning till diskussionen om polisspåret.

Polisman H.

I april 1988 inkom uppgift från en polis som arbetat vid VD 1 1980-81. Denne hade sett polisman H bära revolver i ett arm￾hålshölster. I det uppslag där tipset redovisas finns ingen utredningsåtgärd dokumenterad.

Det hänvisas till ett annat uppslag, som gäller polisman E. I det ärendet är polisman H hörd, dock endast om sin roll i samband med upptäckten av vattenläckan.

Det hänvisas vidare till ännu ett uppslag, som gäller provskjutning.
Det framgår där att polisman H hade licens bl.a. för en Smith & Wesson .357 Magnum.
Provskjutning av polisman H:s vapen begärdes i augusti 1993, till synes som ett led i provskjutningen av alla sådana vapen.

I samband med provskjutningen hölls förhör enligt fastställt formulär angående vapnet m.m. Därav framgick att polisman H någon enstaka gång hade använt ammunition av typen Winchester .357 Metal Piercing. Patronerna, 3-4 st, hade han fått av polisman A.

Han uppgav också vad han gjort på mordkvällen; han hade varit hemma med sin
sambo.

I ett utlåtande från februari 1994 uttalade SKL att det inte iakttagits några överensstämmelser mellan provkulorna och mordkulorna, varvid det dock anmärktes att jämförelsen inte var meningsfull, eftersom PU vid provskjutningen inte använt rätt ammunition, dvs. sådan som
förekom vid mordet. Två år efter detta besked, i mars 1996, kallades polisman H till ny provskjutning. En sådan genomfördes, nu med rätt kulor. I ett utlåtande från maj 1996 konstaterade SKL att inga överensstämmelser kunde iakttas.
Källa: https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-01 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in