Citat:
Ursprungligen postat av
severustheemperor
Skall försöka förklara så du förstår. Det har enligt de senaste siffrorna dött 17 personer i sydkorea.
30 personer har tillfrisknat. om du lägger i hop alla avslutade fall = 17+30=47 fall
om du delar antal döda 17 med alla avslutade fall 47. 17/47 så får du 36.17%
Det är den nuvarande CFR. Case Fatality Rate. Kallad dödlighet eller letalitet på svenska
Du hittar publicerad statistik på :
https://www.worldometers.info/coronavirus/ om du skulle önska verifiera källan.
Jag hoppas att jag har förklarat det tydligt nog att du kan förstå.
Om inte rekommenderar jag att du tar fram lågstadie böckerna och repeterar + och /
Bra att du länkar till källor, bättre om du gör det i dina spekulationersinlägg där du klagar på att folk inte länkar till källor.
Du ignorerar de 3,479 som är sjuka som inte har dött. Vilka man naturligtvis måste ta med för att få en korrekt siffra av hur många sjuka som dött av viruset. Då landar vi på 0,05%.
Även med ditt eget statistiktrollande så är Kina på 6,4%, inte 9,1%+. Där valde du istället en intervju med en random läkare som källa och påstår att det är Kinas officiella siffror.
Jag hoppas du sitter i någon pytteliten kubikel i något skitland och får lön för skräpet du postar. Sitter du på fritiden och postar sådana snedknullade inlägg bör du söka hjälp.