2020-03-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det senaste utlåtandet från WHO att barn inte sprider det till vuxna. Står ingenting om att barn inte kan få det

Öh? En fotboll, ett paraply eller en jävla krukväxt kan sprida viruset till vuxna människor. Viruset överlever i flera dygn, eller kanske t.o.m. flera veckor, på många ytor.
Citera
2020-03-01, 10:57
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
God morgon, efter att ha hoppat lite bland 100 tals nya inlägg och andra ögat på Vasaloppet kan jag enväldigt konstatera att inget hänt bland skribenterna som vill analysera och kontrollera Viruset.

Vi har de arga strutsarna som grävt ned sig med mobilen och popkorn inlindade i skyddande plast för att inte avslöja skitlukten från hålorna men dagarna tar ut sin rätt och det luktar mögelfegskit lång väg som deras ända vapen.

Sen har vi grävlingarna som gräver och gräver för att visa data till allmän beskådning.

Sist men inte minst kommer fåglarna som har längre sikt och kan titta både bakåt och ana vad som kommer vid horisonten. När så mycket damm virvlas upp i luften är det bara en sommarvind som kommer? De ruskar på sina huvuden och anar ugglor i mossen och muttrar om att ta betäckning för aldrig tidigare har de sett så mörka moln över dammet.

Kraxet om varning från höjden stiger medan skitlukten från strutsarna i hålen blir bittrare och bittrare så att inte ens en heltäckande mask hjälper.

Allt detta medan Vasaloppet körs i full styrka genom den värsta snöstormen i mannaminne. Kan viruset matcha den styrkan ligger vi illa till. Vi får se ...

Denna grävling ger sig inte förrän jag har grävt en tunnel ända till Kina.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-01 kl. 10:59. Anledning: Stavning
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Undrar hur det känns att vara omdömeslös och resa till osäkra områden och sedan smitta personer vilket vidare leder till döden för en del eller kanske j:ligt många...
Det var dock inte bara den smittades fel:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Skall försöka förklara så du förstår. Det har enligt de senaste siffrorna dött 17 personer i sydkorea.
30 personer har tillfrisknat. om du lägger i hop alla avslutade fall = 17+30=47 fall
om du delar antal döda 17 med alla avslutade fall 47. 17/47 så får du 36.17%
Det är den nuvarande CFR. Case Fatality Rate. Kallad dödlighet eller letalitet på svenska
Du hittar publicerad statistik på : https://www.worldometers.info/coronavirus/ om du skulle önska verifiera källan.

Jag hoppas att jag har förklarat det tydligt nog att du kan förstå.
Om inte rekommenderar jag att du tar fram lågstadie böckerna och repeterar + och /
Bra att du länkar till källor, bättre om du gör det i dina spekulationersinlägg där du klagar på att folk inte länkar till källor.

Du ignorerar de 3,479 som är sjuka som inte har dött. Vilka man naturligtvis måste ta med för att få en korrekt siffra av hur många sjuka som dött av viruset. Då landar vi på 0,05%.
Även med ditt eget statistiktrollande så är Kina på 6,4%, inte 9,1%+. Där valde du istället en intervju med en random läkare som källa och påstår att det är Kinas officiella siffror.

Jag hoppas du sitter i någon pytteliten kubikel i något skitland och får lön för skräpet du postar. Sitter du på fritiden och postar sådana snedknullade inlägg bör du söka hjälp.
Citera
2020-03-01, 10:58
Medlem
Citat:
Om du fattade det enkla Konceptet att det räknas på avslutade fall. Du kan inte uttala dig om något som inte hänt.

Så då tycker du det.är lämpligt att sprida desinformation istället? Såna som dig borde inte få gå lösa.
Citera
2020-03-01, 10:59
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Du kan inte använda dödsfall per dag som ett tillförlitligt mått på CFR eftersom folk som blir sjuka idag inte dör idag utan efter några veckor.

Statistiken över tid säger 29 dödsfall av 1128 drabbade vilket ger 2,6%.

Nej, därför att du inte vet vad som kommer hända de övriga icke avslutade fallen.
Det sättet att räkna så förutsätter du att de kommer alla att överleva.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det sjönk ju förmodligen mest pga Kinas extrema åtgärder dock. Svårt att se många andra länder klara av något sådant när det väl slår till hårt.
Jag misstänker att du inte förstår mitt resonemang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Denne man är om möjligt ännu värre än vår egen Anders Tegnell. Tedros Adhanom Ghebreyesus, Etiopier och chef för WHO. Han vägrar kategoriskt att rekommendera några åtgärder men säger samtidigt att chansen att stoppa viruset minskar. Jag tror till stor del AT får sina order från denne man.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att WHO låter denna pandemi drabba med full kraft. Han vet att hans eget land Etiopien inte kan drabbas och tycker säkert bara det är bra att de rika länderna får en rejäl smäll. Man kan kalla det ett passivt folkmord.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tedros_Adhanom

WHO-negern får givetvis sälv order någonstans uppifrån. Dessa tjänstemän är anställda ansikten utåt. Lite som nyhetsuppläsare i TV. De bestämner knappast själva vad de ska säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Därför att det är varmt. Denna typ av sjukdomar drabbar inte tropikerna. Det är i kalla länder som vi har influensa och förkylningar. I Tropikerna finns andra som malaria, gula febern och rabies.

Helt fel! Singapore ligger 30 mil norr om ekvatorn. De har ganska stora problem med Corona.
Citera
2020-03-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
Här kan vi följa COVID-19 utveckling uppdateras var 5 minut.
Just nu ca 25 000 som smittas varje vecka och ca 1000 dödsfall per vecka enligt diagrammet.
Mycket bra hemsida där man ser land efter land hur många som smittas/dör
https://www.worldometers.info/coronavirus/

1000 dödsfall per vecka? Hur i hela friden räknar du?
Citera
2020-03-01, 11:00
Bannlyst
Dr John kör live nu https://www.youtube.com/watch?v=AAwYFEcvvOc

rekommenderas starkt
Citera
2020-03-01, 11:01
Medlem
Citat:
Nej, därför att du inte vet vad som kommer hända de övriga icke avslutade fallen.
Det sättet att räkna så förutsätter du att de kommer alla att överleva.

Det är ju semantik, vi fattar poängen. Kan ni vänligen sluta tjata om sånt här. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in