2020-03-01, 10:35
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.washingtonpost.com/world/2020/03/01/coronavirus-live-updates/

Lite från USA.

Tydligen har en del av medlemmarna i den Sydkoreanska kristna sekten varit i Wuhan i januari. Jag har läst tidigare att de varit i Israel också.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-03-01 kl. 10:45. Anledning: Redigering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hhheee
I värsta fall, upp till 28 dagar. Det är optimalt förhållande nu. I -20 grader kan det överleva i två år, först vid över 30 grader trivs det sämre.

Tvätta kläder på minst 60, helst mer, och torktumla länge på hög värme. Ett par droppar klorin i vittvätt. Kan även användas i sprayflaska för desinficering.

https://www.google.no/amp/s/www.medicalnewstoday.com/amp/articles/coronaviruses-how-long-can-they-survive-on-surfaces

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200221-sitrep-32-covid-19.pdf?sfvrsn=4802d089_2

Jag tror inte det är någon större ide att göra något särskilt med tvätten. Om ett virus mot all förmodan skulle överleva en vanlig tvätt med torktumling och sitta kvar på kläderna så är du nog ändå redan smittad. Du har ju haft kläderna på dig och du har tagit i kläderna med händerna.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Av 79 kända avslutade fall i Italien har 37% dött enligt Worldometer. Hur kan det vara så högt tro?
Det var likadant i Hubei. Initialt var kvoten döda/friskförklarade mycket hög men sjönk efterhand. Inte så konstigt... man dör i peaken (eller tidigare) av sin sjukdomsfas och det tar tid att bli friskförklarad. Smittade kvinnan i linköping verkar inte vara friskförklarad än - drygt 4 veckor efter att hon rapporterades sjuk - eventuellt är hon fortfarande inlagd på sjukhus.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-01 kl. 10:49.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är det inte märkligt att USAs främsta fiender i krig(Iran) och handelskrig (Kina) drabbats hårdast.

Medan Israel är helt förskonat och USA har bara ett bekräftat dödsfall.

Just saying.
Fast nu drabbas USA kanske värre än Kina.

Ett äldreboende med massor av intagna och personal drabbas stenhårt.
Citat:
Two confirmed cases of the 2019 novel coronavirus were reported at a longterm care facility in Kirkland,

The facility, Life Care, has 108 residents and 180

As of Saturday evening, there were 69 cases in the U.S., including 22 picked up in the American health system and dozens more who had been repatriated from Wuhan, China or the Diamond Princess cruise ship in Japan.

https://www.thedailybeast.com/officials-investigate-coronavirus-outbreak-at-nursing-home-in-kirkland-washington?ref=home
Citera
2020-03-01, 10:36
Medlem
Snarkarens avatar
Nu när Norge upptäckt ytterligare 2 läkare som har smittan, borde man väl ändå börja göra någon form av daglig test (varje dag, tills det klingar av) av alla (i hela världen).
Citera
2020-03-01, 10:38
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Lärde du dig inget om svininfluensan?
Vaccin på gång igen med andra ord.

Är ju säkert jätteenkelt att skapa ett vaccin mot ett coronavirus. Därför har vi så många fungerande vaccin efter 18 år med forskning på sarsviruset.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Vilken idiot, och han ska vi tillåta att komma tillbaka ? neka honom inträde i Sverige eller 14 dagars karantän.
www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/han-aker-till-italien-trots-coronavarningen
Karantän vore rimligt, han vet ju vad han ger sig i kast med och verkar inte ha några problem med det.
Citera
Medlem
Varför man undanhåller tror jag beror på ekonomi och att man vill dölja nåt, vare sig det handlar om att undanröja bevis eller brist på vårdplatser och skyddsutrustning. Sen vill man behålla sitt ansikte ut mot världen..inte vara sämre än nån annan.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Låter så märkligt att barn inte kan smittas? Hur går det till? Finns det andra sjukdomar som inte barn smittas av?

Inte vad jag vet i alla fall. Jag tror tyvärr att FHM desperat försöker hålla kvar barnen i förvar på dagis och skolor, och mammorna i produktionen på kolschoserna. Det är hela tiden andra hänsyn som är viktigare för dem, än att begränsa och utrota själva sjukdomen.

Därför måste vi tänka själva. Mina barn är nu vuxna respektive i det närmaste vuxna, och de bestämmer själva. Men hade jag haft barn som var barn fortfarande, så hade jag hållit dem hemma. Oavsett vilka konsekvenserna skulle bli sedan. Och blir det många som håller barnen hemma, så kan samhället inte göra någonting. Det är dags för lite civil olydnad nu, om vi ska överleva det här!
Citera
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Nej. Läs inlägget igen. Det här är något annorlunda än enkla variabler som ålder.
Vi kan hamna i ett mycket långvarigt tillstånd där en del av befolkningen helt enkelt kommer dö av eftersom de inte kan byta ut sin genupsättning. Vi repeterar:

SARS-CoV-2 har skapat ett evolutionärt tryck. Människor med genmutation i FUT2 har mycket troligt hamnat i en ny miljö (en värld där SARS-CoV-2 finns) som är direkt skadlig för dem.

Var kan man läsa om detta annat än på detta forum? Gärna en länk till något pålitligt. Typ artikel
Citera
2020-03-01, 10:39
Medlem
santos_devilles avatar
Har Norge redan gått om Sverige i corona fall? Har för mig att Norge hade noll för bara någon dag sedan.
Citera
2020-03-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De får i alla fall inte feber och verkar kunna hantera Coronaviruset bra. Inget barn under 9 år har dött av viruset. Utmärkt om det nu är konstaterat att barn inte sprider smittan vidare. Alltså har Sverige gjort rätt och Japan och UK fel när de stängt skolor.

Går ju flest barn över 9 år i skolan här i Sverige och de kan alltså smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in