2020-02-28, 11:30
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Har vi verkligen så många människor i landet som åker fram o tillbaks mellan Iran ? Det är ju inget hett turistland direkt .

Ja det har vi. De flesta afghaner som fått asyl i Sverige kommer från Iran dit de har flyttat först. Dessa personer åker på semester till släkten när de får PUT.
Citera
2020-02-28, 11:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Tittade nyss på expressen och blev lugnad. Det kommer inte bli stor spridning i Sverige liksom, vi är förberedda, ministern som hade pressträff med smittskydd pratade om att ca 50 personer kan bli smittade, inte värre än annan influensa ju.
Litar du verkligen på en socialminister som står och ljuger inför folket?
Citat:
Samtidigt varnar experter för att Sverige inte alls är rustat för ett nationellt utbrott.

– Det är inte så att andra länder går upp i stabsläge, stänger gränser eller har screening på flygplatserna. Det är inte riktigt så, säger Lena Hallengren (S).
https://www.expressen.se/nyheter/socialministern-inte-sa-att-andra-lander-stanger-granser/

Det kan väl inte ha undgått någon normalt funtad människa att flera ländet har stängt sina gränser, massvis har screening på flygplatser, många skolor har stängt igen och städer isolerats.
Citera
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Och detta hade inte hänt om man stoppat resor tidigare, det känns som vi vill ha hit skiten innan vi gör något! 😡

Nu blir det jävligt besvärligt att STOPPA detta!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/coronasmittad-akte-tag-mellan-stockholm-och-goteborg

Det har aldrig gått att stoppa på två månader och absolut inte nu. Sluta drömma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Last artikel. Kan du ge ett kort referat?

Ett par citat.

Citat:
På grund av torsdagens budskap om att ett antal lärare och elever på skolan ska testas för coronaviruset gick kommunen sent under gårdagskvällen ut med ett pressmeddelande.

Citat:
Under torsdagen togs kontakt med smittskyddsläkaren i Umeå som kommer att börja med provtagning under fredagen.
Citera
2020-02-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ringde min vårdcentral nyss och då var det ett inspelat meddelande att man skulle kontakta infektionsavdelningen direkt om man varit i Kina och blivit sjuk. Men jag tycker de borde lägga till Italien och Tyskland kanske?

Sydkorea och Iran.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Last artikel. Kan du ge ett kort referat?

Igår så stod det typ, 2 lärare 3 elever som varit i Italien har symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.

Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.

Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.

Bra skrivet.

Det här är ett stort problem.

Väldigt många uttrycker sig på detta vis som om de med all rätt visst kan sprida ev smitta vidare eftersom friska personer ändå bara blir lite snoriga.

Precis som din syster tillhör jag de som lätt skulle stryka med. Kronisk lungsjuk. Visserligen kommer lungsjukdomen bli min död inom 20 år ändå men det är 20 år jag gärna styr över själv och 20 år jag gärna spenderar med mina barn. Att någon tar sig rätten att smitta mig bara för att de själva fixar detta ser jag som en förolämpning och det är en människosyn som jag tar avstånd ifrån.

Jag har turen att faktiskt vara sjukskriven just nu, dvs jag kan hålla mig hemma. Tyvärr måste ju mina barn gå i skolan och min fru jobba. Och den ångest frugan känner över att behöva åka till jobbet och potentiellt ta med viruset hem är stor nu. Det företag där hon arbetar verkar inte inse allvaret i detta och vägrar införa restriktioner för de som varit ute och rest. Riktigt uselt.
Det är ett företag i storleksordningen 100 000+ internationellt.

Jag väljer att tro att jag klarar mig ifrån detta men fortsätter Sverige att inte agera så kommer jag börja tvivla. Kanske blir barnen "sjuka" och får stanna hemma och frugan får ta ut semestern.

Oavsett vad så bör alla som känner sig det minsta dåliga hålla sig hemma nu, om inte för egen skull så för alla andras.
Citera
2020-02-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Hurra! Som lök på laxen så kommer det nu kanske komma en ny våg av orcher från Mordor till Europa, som det gjorde 2015.

Turkiet släpper fram ny flyktingvåg mot Europa

https://www.friatider.se/turkiet-slapper-fram-ny-flyktingvag-mot-europa

Är detta "the end game" som globalisterna har satt igång? Hur bra kommer det gå att hantera en pandemi samtidigt som det väller in några miljoner kulturberikare?
Haha
För övrigt, hur rullar invandringen på i Sverige? Fortfarande tusentals identitetslösa människor som väller in över gränserna i tusental varje månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns ingen kurva. Det är du som dragit en linje mellan ett antal datapunkter. Diskreta observationer, en per dag. Ingen matematisk formel kan beskriva din graf. Alltså fungerar det inte att extrapolera punkter utanför intervallet.

Do the math.

Du ser väl var punkterna ligger för sjutton? Bara en blind kan hävda att dom planat ut.
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja och jag vill ha mina föräldrar i livet så många år det bara går. Men jag är också realist för vet du vad. Vi kommer alla att dö på ett eller annat sätt. Vi kan naturligtvis förskjuta döden men till vilken kostnad? Tänk på att om de inte dör av corona så kanske de dör av vanlig influensa, av hjärtattack eller cancer eller vad sjutton de nu hittar på.

Jag säger inte att vi inte ska skydda oss mot coronaviruset alls, men att vi inte ska ta till allt för extrema saker som påverkar samhället på ett överdrivet sätt.

1) Det är väldigt stor skillnad på att dö vid 47 eller 87. Om du tycker att 87-åringarna gott kan få trilla av pinn för samhällsekonomins skull så är det en meningsskiljaktighet jag kan tolerera utan att få högt blodtryck, men när du vill offra kroniskt sjuka 47-åringar på ekonomins altar så tar jag mig alltså friheten att bli mycket provocerad.

2) Influensaargumentet har jag redan bemött.

3) Det vi gör just nu, och tydligen har gjort ända sedan epidemin i Kina tog sin början, är att göra ingenting. Krisberedskapsrådet ska ha möte ... på måndag. Krisberedskapschefen på Socialstyrelsen stod i förrgår i teve och sa att de nu skulle börja göra en "fördjupad analys" av läget. (Det kunde bli svårt, det här med upphandlingarna, lät hon också meddela.)

4) Vi har redan för länge sedan tagit till extrema åtgärder som påverkar samhället på ett överdrivet sätt. Vi har offrat en fungerande sjukvårdsapparat och vår katastrofberedskap för jobbskatteavdrag, skrytprojekt och vinster i välfärden. (Eller vad man nu anser har gått före. Att vårdkapaciteten är ett sjukt skämt kan nog de flesta vara överens om, oavsett politisk färg. Om man inte är moderat sjukvårdspolitiker i Stockholm förstås, men då är man per definition sjuk i huvudet.)

Slutsats: Folk gör helt rätt i att vara upprörda och borde i högre grad göra våra styrande uppmärksamma på sitt missnöje. Möjligen skulle risken att förlora sitt levebröd kunna få dem att röra på fläsket. Hellre lite och för sent än ingenting alls.
Citera
2020-02-28, 11:34
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ska listan se ut så här då?

Fall 1. Kinesiska smittad i Wuhan, internerad i Jönköping

Fall 2. Göteborgare smittad i Italien.

Fall 3. Göteborgsbrud smittad av fall 2

Fall 4. Spaderdams brudpolare - oklart var smittan plockades upp.

Fall 5. Göteborgare (man 30 år) smittad i Italien separat från fall 2.

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland

Fall 7. Utländsk kvinna smittad i Iran, internerad i Stockholm.

Korrigering av listan.

Fall 5 är Spaderdams brudpolare, en kvinna som blev smittad i Italien, reste hem till Sverige med flyg till Arlanda (bolag okänd) mån den 24 feb, bodde en natt på hotell i Sthlm och tog sen tåget tis den 25 feb till Gbg. Ambulans väntade på stationen och tog henne direkt till sjukhuset där hon testade positivt.

Fall 4 är en Göteborgsbrud som blev smittad i Gbg av fall 2.

Annars stämmer det.

Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Minns att jag reste till Grekland under svininfluensans första utbrott. Där blev man välkomnad av en värmekamera för att screena alla ankommande turister. Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra något liknande i Sverige, det hade ju verkligen förenklat smittspårningen om vi fångat upp Milano-resenären redan på Arlanda. Sen att man inte fångar alla fall må vara hänt, men man kan ju göra det som går.

Sverige borde absolut screena inkommande från drabbade länder. Då hade ju Göteborgskvinnan kunnat tas åt sidan direkt och inte sitta på ett tåg och smitta flera.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
vad heter det?

Någon frågade om realityserien på TV4 om en kris i Sverige, den gick på SVT för nåt år sen och hette Nedsläckt land. Är tyvärr borttagen men länk är här https://webb-tv.nu/nedslackt-land-svt-play/
Kanske dags för SVT att lägga upp den igen?
Citera
2020-02-28, 11:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Läste om en ambulanspersonal som vägrade åka till en som ringt SOS och sagt att denne blivit smittad av Coronavirus får dom verkligen neka till detta ingår inte det i samhällsuppdraget att vår ambulanspersonal skall hjälpa människor oavsett vad det är?
Personal ska inte behöva utsätta sig får sånt bara för att staten snålar med skydd. I Kina har jag sett att ambulanspersonal kom med helkroppsskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in