2020-03-01, 09:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Är alla Italienare sjuka?
Åker man skidor kommer man ifrån eller nyligen varit i de delar där smittan sprids med stor sannolikhet.
Citera
2020-03-01, 09:57
Medlem
Vedträs avatar
...
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Lärde du dig inget om svininfluensan?
Vaccin på gång igen med andra ord.

Jag tror den gick mig spårlöst förbi faktiskt. Så när som att jag minns en massa som vaccinerade sig och fick "sömnsjuka". Den här gången finns det tecken på att det är på allvar.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jävlar!!!
Jag såg en kines på Ica igår, bör jag vara orolig?
Självklar ska du vara orolig. Du var ju på ICA.

varsågod
Citera
2020-03-01, 09:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Med symtomen att göra? Barn är alltså symtomfria?

De får i alla fall inte feber och verkar kunna hantera Coronaviruset bra. Inget barn under 9 år har dött av viruset. Utmärkt om det nu är konstaterat att barn inte sprider smittan vidare. Alltså har Sverige gjort rätt och Japan och UK fel när de stängt skolor.
Citera
2020-03-01, 09:58
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Bra inlägg. Även värt att notera att milda fall, allvarliga fall korrelerar med secretors, non-secretors i en population.

Vad är secretors?
Citera
2020-03-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Men hur kan det vara möjligt? Barn är ju värsta sortens smittspridare annars.
Enl John Campbell så tar dom med sig smittan hem och smittar föräldrar. Men jag kan ha feltolkat.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men en bråkdel av dessa 20 procent behöver respirarorplats och absolut inte alla av dessa 20 procent behöver t.ex syrgas. I Sverige befinner sig dock samtliga av de smittade som man lyckats smittspåra på sjukhus. Ingen av dessa har skrivits ut, trots att det inte behövts avancerad sjukvård till någon av dem.

Märkligt att UK har så få respiratorplatser, vi har i alla fall minst 50 stycken. Kanske beror detta på att vi tagit den vanliga säsongsinfluensan på större allvar än UK.

Kul att du skriver "samtliga" istället för det faktiska antalet 13 stycken, nästan så att man skulle kunna tro att du skulle vilja mörka vad som diskuteras. Du har kul humor annars.

Vad har du för källa på att Sverige har "minst 50 stycken"? Då det bara fanns 16 stycken när jag bodde i Sverige menar jag, hittar inga källor som styrker det du påstår.

Citat:
Förmodligen beror detta på att man vill vara säkra på att samtliga är helt virusfria, så att ingen symtomfri superspridare vandrar runt i samhället.

ja, det är precis så man resonerar och det är därför de inte testar personer som kommer från hotpots med symtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast allmän feberscreening har inte visat sig vara effektivt. Men man borde screena vissa utvalda fligher typ från Teheran.

Fast du är dum i huvet eller?

Om det så bara lyckas fånga in 1 smittad person så är det en oerhörd framgång fattar du inte det?
Citera
2020-03-01, 10:02
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nej, har inte sett den videon. Grupp via fejan. Kan dock inte styrka ryktet på något sätt så ta det med en nypa salt..

https://m.facebook.com/groups/474295433255656?view=permalink&id=491378764880656& anchor_composer=false
Citera
2020-03-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Singapore - the adult on the world scene? Lyssnade på deras hälsominister. Vid ca 6:25 börjar han redovisa vad som är känt om viruset. Våra myndigheter och politiker skulle kunna lära sig av hans kommunikation om hur man på ett sakligt sätt berättar om viruset så att lyssnarna vet efteråt vad de själva ska hålla koll på och göra. Ingen infantilisering av publiken utan han behandlar lyssnarna som vuxna människor. Tonen är från en vuxen till en annan.

Lärorikt

https://www.channelnewsasia.com/news/parliament/videos/february/ministerial-statement-gan-kim-yong-on-singapore-s-response-as-12385552

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Han är mycket förtroendeingivande.
Singapore var tidigt med i matchen och har fortfarande 0 dödsfall.

Observera att detta sändes 3 februari, för nästan en månad sedan.
Citera
2020-03-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Fast du är dum i huvet eller?

Om det så bara lyckas fånga in 1 smittad person så är det en oerhörd framgång fattar du inte det?

Det kostar väl för mycket, eller så har vi inte ens utrustning för det. Det kan inte komma som en överraskning att Sverige alltid reagerar reaktivt och är senfärdigare än dom flesta. Vi får lita mycket på turen och människors goda omdömen. Tyvärr finns det många människor med dåligt omdöme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in