2020-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har bagdad bob sagt det eller?

Neh, det är WHO tillsammans meed drabbade länder som börjat få svar på sina undersökningar/rapporter nu.
Citera
2020-03-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Åker man skidor kommer man ifrån eller nyligen varit i de delar där smittan sprids med stor sannolikhet.
Och man har med stor sannolikhet förberett sig i Sverige eller Norge under ett par veckor.
Citera
2020-03-01, 10:08
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Håller med, tror jag får ta bort misstänkta sen, det speglar verkligheten dåligt också eftersom det bara är vissa regioner som rapporterar misstänkta. Gjorde en liten uppdatering där jag gjort misstänkta orangea och bekräftade fall röda.

https://www.coronakartan.se/

Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Hej, tror jag har hittat en bugg:
när man väl har klickat på Tidslinje och hamnat på den sidan, så finns det ingen knapp att komma tillbaka till kartan...

Tack! Tanken är att du klickar på "Coronakartan" för att komma tillbaka till startsidan, men kanske inte tillräckligt tydligt för alla. Får lägga tillbaka en tillbaka-knapp.
Citera
2020-03-01, 10:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
Jag tycker det är både skrämmande och märkligt hur Sverige hanterar själva hotet från inresande.

Igår landade jag på Arlanda efter en längre flygresa som inkluderade 4 flygplatser i olika länder.

1. Liten ”utomhus flygplats” i Thailand.
- Temperatur screening på alla både i arrival & departure
- Frågor vid incheck
- Stora informations skyltar på flertalet platser

2. Singapore (enorm flyplats)
- ”Active screening” i alla vingar mot alla terminaler. Man mäter alltså direkt mot folkströmmarna som kommer gående mot Transit/Arrival. Vid utslag blir man tagen åt sidan och kontrollerad med separat utrustning. Detta hände mig då jag bar på ett barn som var nyvaket och vi säkert var lite ”varmare” än normalt. Dock efter nogare kontroll gick vi vidare. Jag spenderade 6 timmar på flygplatsen och blev screenad kanske 10 gånger plus en extra kontroll vid boarding.

3. Moskva
- Myndighetspersonal kommer ombord på alla inkommande flyg och screenar alla ombord samt pratar om deras karantänregler INNAN någon får lämna flygplanet.
- Active Screening i Transit
- Extra kontroll vid boarding

4. Stockholm Arlanda
- En skylt vid bagageutlämningen med råd att ringa 1177 vid symptom efter resa

Jag är förvånad över denna naiva slapphet från Sveriges sida. Otroligt.

Och ändå är det långt många fler konstaterade fall i Singapore och Thailand?
Citera
2020-03-01, 10:11
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Men är inte ålder en viktigare faktor än så länge?

Nej. Läs inlägget igen. Det här är något annorlunda än enkla variabler som ålder.
Vi kan hamna i ett mycket långvarigt tillstånd där en del av befolkningen helt enkelt kommer dö av eftersom de inte kan byta ut sin genupsättning. Vi repeterar:

SARS-CoV-2 har skapat ett evolutionärt tryck. Människor med genmutation i FUT2 har mycket troligt hamnat i en ny miljö (en värld där SARS-CoV-2 finns) som är direkt skadlig för dem.
Citera
2020-03-01, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vissa har svårt att tänka logiskt, samt minnet sviktar av någon anledning så fort det blåses av.
Men var lugn, företagen går på högvarv samt om 10 år (igen) kommer farsot som är ännu värre.

https://medcitynews.com/2020/02/here-are-the-leading-companies-enlisting-in-the-fight-against-coronavirus/?rf=1

Tro mig, jag höjde knappt på ögonbrynen under svininfluensan och gick inte på vaccinbluffen heller. Enkelt att förutspå att den situationen skulle lösa sig själv. Nu är det dock en väldigt annorlunda situation vi är i.

Men det är lugnt, jag förstår att det för vissa kan vara svårt att sortera och skilja på liknande saker. Det blir enklare att bara ta för givet att allt blir på samma sätt varje gång en liknande sak sker, då slipper man tänka så mycket själv.

Måste dock varna dig att din inställning kan vara rätt farligt, för tillslut så kan faktiskt vargen komma på riktigt, tro det eller ej!
Senast redigerad av Utspilld 2020-03-01 kl. 10:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vi är väl alla barn till våra föräldrar

Nä, nu slänger jag ut ungarna och låser dörrn

Vad är det du inte förstår?
Citera
Medlem
Finns faktiskt vissa immunologer/folkhälsovetare som anser att reserestriktioner och temperaturkontroller etc. är ineffektiva och onödiga åtgärder och att man bör fokusera på saker som att förbereda skyddsmaterial och sjukvård istället. Kan ändå förstå den approachen, särskilt då många experter verkar anse att det mer eller mindre är omöjligt att stoppa smittspridning ändå.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
I rad 4-6 i inlägget jag citerar dig. Precis som jag skrev.
Fan är du helt blåst?

Du fick källorna ditt lilla troll
Citera
2020-03-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Kan det bero på att människorna som bor där har drabbats negativt av den dåliga luften, dvs lungorna kan ha andas in sämre luft under flera års tid?

Om detta hade varit på 80 eller 90 talet undra hur Sverige hade reagerat då, utan 1,5 miljoner människor som har en förankring utanför Europa.

På 1980-talet eller tidigare hade nog gränserna stängts omgående och karantän införts. Då fanns det ett totalförsvar och hela samhället var anpassat för det totala kriget. Då fanns det matlager för minst ett år åt hela befolkningen, skyddsmasker åt hela befolkningen, enorma lager med drivmedel och allehanda utrustning för att köra försvaret med 800 000 (åtta hundra tusen!) man i uniform och ett helt civilsamhälle tiil stor del utanför det vanliga samhällets infrastruktur och resurser. Idag är allt det borta. Det är ett folkförräderi av historiskt unik omfattning som de styrande i Sverige har ägnat sig åt de senaste decennierna.

Det är dessutom inte 1,5 miljoner människor som har bakgrund eller anknytning till länder utanför Europa. Det är snarare 3 - 4 miljoner såna människor i Sverige idag. Etniska svenskar kommer bli mindre än 50 procent av befolkningen om ca 10 år. Absolut max 15 år.
Citera
2020-03-01, 10:14
Medlem
Angående "otydligeheten" som det frågades om i konspiration forat innan den gick i papperskorgen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQPooB/krisexpert-otydligheten-skapar-panik

Inkompetens inte konspiration visar det sig
Citera
2020-03-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Singapore har helt annan möjlighet att skydda sig än Sverige.
Intelligent och disciplinerad befolkning, högre IQ än Sverige.
Människor har lättare att förstå komplicerad information och agera därefter.

Kan du elaborera förståelse av komplicerad information?
Att den muterar, håller i sig länge, samt att det är myt att redan sjuka samt äldre har sämre möjlighet att kurera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in