2020-03-01, 05:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK! Har du några länkar?

Du har väl egna källor eftersom du skrev att det har muterat flera gånger redan?
Citera
2020-03-01, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
More Iranian officials infected with coronavirus
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2020/03/01/More-Iranian-officials-infected-with-coronavirus-.html

Det är nog nästan första gången i den moderna historien när ledarskiktet i ett land slås ut av sjukdom. Det ryktas att även påven är smittad. Det är inte många som kan känna sig säkra, inte våra egna politiker heller, även om de kanske är garanterade vård. Jag skulle inte vilja sitta i riksdagen idag, med alla de människorna och en massa möten hit och dit.
Citera
2020-03-01, 05:39
Medlem
messiasibids avatar
Det är lite intressant att gå in på twitter och söka med hashtagen #Costco vilket är en stor butik.

Endel amerikanare börjar helt klart bunkra upp ser man. Rejält med folk i butikerna.
Citera
2020-03-01, 05:42
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är nog nästan första gången i den moderna historien när ledarskiktet i ett land slås ut av sjukdom. Det ryktas att även påven är smittad. Det är inte många som kan känna sig säkra, inte våra egna politiker heller, även om de kanske är garanterade vård. Jag skulle inte vilja sitta i riksdagen idag, med alla de människorna och en massa möten hit och dit.

Tänk om Trump får det. Undrar om han säger "no reason to panic" då med?
Citera
2020-03-01, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Mycket sevärd video. Tack!

Alltså nästan så man blir glad att Sverige inte är så totalitärt i alla fall. Den psykiska terrorn måste vara/varit enorm bland de som sitter hemma inlåsta med sjuka familjemedlemmar och vet att om de inte lyder får de bara skit.
Citera
2020-03-01, 05:44
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Varför detta enorma hat mot Tegnell? Vad har han gjort rörande Corona som fått dig att tappa besinningen på det här snorkiga och pinsamma sättet?

Statsepidemiolog Anders Tegnell på folkhälsomyndigheten har vad jag kunnat se informerat förnuftigt om coronaviruset. Att han talat om låg risk för smittspridning trots ökningen av nya coronafall stämmer.

Kritik är fullt berättigad; två exempel:

- Är det förnuftigt att påtala att barn klarar sig bra om dom smittas och därför kan gå i skolan (ignorerar vuxna)?

- Är det förnuftigt att säga att vi klarar mässlingen varje år, så då kan vi hantera Covid 19?
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-01 kl. 05:56.
Citera
2020-03-01, 05:46
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker också om mina föräldrar och är orolig för dom. Det hindrar inte att jag ändå tar detta virus med en nypa salt. Blir dom sjuka så blir dom, oavsett om det är Corona eller en vanlig flunsa.
Skillnaden mellan corona och den vanliga säsongsinfluensan är att dödligheten är 10 gånger högre för corona. Förutom att dödligheten är högre så finns det ingen resistans bland befolkningen för corona, till skillnad från influensa.

Det innebär alltså att många, många fler kommer bli smittade i en epidemi. Halva Sveriges befolkning kam bli smittad och då skulle drygt en miljon svenskar behöva intensivvård. Hur tror du svenska vården skulle hantera det?
Citera
2020-03-01, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså nästan så man blir glad att Sverige inte är så totalitärt i alla fall. Den psykiska terrorn måste vara/varit enorm bland de som sitter hemma inlåsta med sjuka familjemedlemmar och vet att om de inte lyder får de bara skit.
Naturligtvis ska vi vara glada att vi lever i en sekulär demokrati. Jag hatar alla diktaturer och teokratier!
Ok, hoppas jag kan hålla mig från mer OT i tråden . . .
Citera
2020-03-01, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Skillnaden mellan corona och den vanliga säsongsinfluensan är att dödligheten är 10 gånger högre för corona. Förutom att dödligheten är högre så finns det ingen resistans bland befolkningen för corona, till skillnad från influensa.

Det innebär alltså att många, många fler kommer bli smittade i en epidemi. Halva Sveriges befolkning kam bli smittad och då skulle drygt en miljon svenskar behöva intensivvård. Hur tror du svenska vården skulle hantera det?

Alla lär ju inte bli smittade samtidigt.
Citera
2020-03-01, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tänk om Trump får det. Undrar om han säger "no reason to panic" då med?

Ja inte omöjligt. Han träffar nog en hel del människor och talar inför folkmassor. Det är verkligen en absurd tid just nu. när allt nästan rullar på som vanligt, men man vet att om en till två månader kommer ingenting att vara som vanligt. De flesta människor är fortfarande helt omedvetna om vad som händer och vilka konsekvenser det kommer att få. Det är så svårt att liksom ta in trots att det bara är enkel matematik.
En som däremot kommer att klara sig är Putin och en annan Kim Jong Un. De sitter säkert. Ryssland och Nordkorea har stängt gränserna.
Citera
2020-03-01, 05:53
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alla lär ju inte bli smittade samtidigt.
Det har jag inte sagt men faktum kvarstår att jävligt många kan bli smittade samtidigt, vilket inte kan hända med säsongsinfluensan. Det finns ingen resistans bland befolkningen och heller inget vaccin som det gör mot influensan.

Detta är de största skillnaderna och anledningarna till att who och länders regeringar klassar detta som samhällsfarlig smitta.
Citera
2020-03-01, 05:54
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

När första personen i riksdagen blir smittad..... Då vaknar de upp...
Så jag "hoppas" att det sker snabbt. Resten av sverige kan bero på det.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in