2020-03-01, 05:05
Medlem
midvintermorkers avatar
Här kommer lite siffror på CFR (Summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention):

2.3% (1023 of 44 672 confirmed cases)

14.8% in patients aged ≥80 years (208 of 1408)

8.0% in patients aged 70-79 years (312 of 3918)

49.0% in critical cases (1023 of 2087)

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130

Detta är uppenbarligen en sjukdom som, precis som influensan, drabbar den äldre populationen hårdast. Problemet är att sjukdomen är väldigt smittsam. Detta gör att absoluttalen av döda kommer att vara hög (2,3% av några miljoner smittade ger 100000-tals döda). En annan aspekt är att viruset muterar betydligt snabbare än influensan. Risken är att det blir mycket dödligare på sikt. Frågan är om det senare inte redan har skett. Det skulle kunna förklara de stora skillnaderna i rapporterad dödlighet.
Senast redigerad av midvintermorker 2020-03-01 kl. 05:22.
Citera
2020-03-01, 05:06
Medlem
ceciliastenbocks avatar
https://kathmandupost.com/national/2020/02/29/hundreds-of-young-healthy-nepalis-die-sudden-deaths-in-foreign-lands-no-one-knows-what-s-killing-the m

Next on the agenda
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Rätt tungt om påven dör i det här...
Som man sa när digerdöden härjade. Sjukdomar gör inte skillnad på rik och fattig.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Sundströms har kontrakt med MSB/Försvaret.

Det skall även sägas att de är mer eller mindre ensam på marknaden i Sverige, visst säljs det en del 3M med men samtliga större byggnads o ssneringsföretsg samt vården kör Sundströms. För det är bäst.

Har själv två friskluftsdräkt hemma med fläktbälte osv. Som jag sparat. Eller rättare sagt två masker och bälte. Dräkterna är "engångs" och har två ksrtonger. Undrar vad man kan sälja skiten för på blocket nu.

Foliehattar, preppers och många på detta forum verkar inte ha råd med grejerna så det finns på
lager överallt. I hela europa. Än så länge. När alla med pengar vaknar så lär det däremot försvinna på en dag eller två...
Citera
2020-03-01, 05:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Kanske för att vi tycker om våra äldre och inte vill se dom dö...
Jag kan hosta i veckor men min mamma trillar nog av pinn efter ett par dagar.

Du är en cynisk och tragisk person som förmodligen har ett väldigt komplicerat förhållande till din "kärleksfulle" far...
Jag tycker också om mina föräldrar och är orolig för dom. Det hindrar inte att jag ändå tar detta virus med en nypa salt. Blir dom sjuka så blir dom, oavsett om det är Corona eller en vanlig flunsa.
Citera
2020-03-01, 05:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Sundströms har kontrakt med MSB/Försvaret.

Det skall även sägas att de är mer eller mindre ensam på marknaden i Sverige, visst säljs det en del 3M med men samtliga större byggnads o ssneringsföretsg samt vården kör Sundströms. För det är bäst.

Har själv två friskluftsdräkt hemma med fläktbälte osv. Som jag sparat. Eller rättare sagt två masker och bälte. Dräkterna är "engångs" och har två ksrtonger. Undrar vad man kan sälja skiten för på blocket nu.

Det låter tryggt att någon fått ändan ur o får något gjort istället för att skänka miljoner till WHO o annan symbolpolitik. Men militären är mer doers... De behöver sällan förklara sig.
Citera
2020-03-01, 05:14
Medlem
Med nuvarande spridningstakt, 34% per dag så kommer hela Italiens befolkning att vara smittade i början av April. Sverige ligger kanske någon månad efter. Skulle tro att Italienska sjukvården slår i taket närmaste dagarna. Svensk sjukvård slår i taket inom max 2 veckor ifall man inte lyckas få fram fler vårdplatser. Inte bara coronasjuka drabbas när sjukvården slår i taket, det kommer att drabba alla sjuka.
Citera
2020-03-01, 05:14
Medlem
Grollarens avatar
Jepp, det har muterat.

"The strain of the virus from an Italian patient showed genetic differences compared with the original strain isolated in China."

http://en.people.cn/n3/2020/0301/c90000-9663473.html
Citera
2020-03-01, 05:18
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Här är adressen till Tegnell,om du känner för att avreagera dig: anders.tegnell@folkhalsoinstutet.

Poängtera speciellt att han genom sin passivitet, och vansinniga uttalanden har gjort sig till åtlöje inför hela svenska folket och att hans förtroende är helt förbrukat och att valet är omedelbar avgång eller påtvingad landsflykt inom 2-4 veckor när folk kommer börja dö som flugor pga att vården inte har resurser. Jag är rätt övertygad om större delen av hans stab (speciellt Björn Olsen) hatar honom av hela sitt hjärta, så du behöver inte känna dig ensam. Men läs på lite innan och håll en någorlunda servil ton. Skriv gärna till Lena Hallengren också och kanske generaldirektören för folkhälsoinstutet.
Få honom att avgå innan han tvingas emigrera .

Svea rike tackar dig på förhand!
Varför detta enorma hat mot Tegnell? Vad har han gjort rörande Corona som fått dig att tappa besinningen på det här snorkiga och pinsamma sättet?

Statsepidemiolog Anders Tegnell på folkhälsomyndigheten har vad jag kunnat se informerat förnuftigt om coronaviruset. Att han talat om låg risk för smittspridning trots ökningen av nya coronafall stämmer.
Citera
2020-03-01, 05:18
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jepp, det har muterat.

"The strain of the virus from an Italian patient showed genetic differences compared with the original strain isolated in China."

http://en.people.cn/n3/2020/0301/c90000-9663473.html

Jag hoppas att dödligheten rasar snabbt i Italien. Blev lätt chockad när den gick uppåt....
Nästa tre dagar blir "kritiska". Satan om det inte droppar snabbt nästföljande 3-4 dagar...
Då tankar jag husbilen....
Citera
2020-03-01, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag hoppas att dödligheten rasar snabbt i Italien. Blev lätt chockad när den gick uppåt....
Nästa tre dagar blir "kritiska". Satan om det inte droppar snabbt nästföljande 3-4 dagar...
Då tankar jag husbilen....

Lite för enkelt att dra slutsats på så vis. Att ett virus muterar betyder inte att det blir värre. Kan betyda det men behöver inte alls göra det. Och innan man vet i vilka åldrar folk smittats i Italien är det svårt att dra några generaliserbara slutsatser av CFR där också.
Citera
2020-03-01, 05:21
Medlem
Lyzzas avatar
Man blir mörkrädd. Mycket bra reportage.

Coronavirus: How the deadly epidemic sparked a global emergency | Four Corners

https://youtu.be/ycrqXJYf1SU?t=5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in