2020-02-29, 22:57
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Jag har lyckats få tag på en enda mask av typen som man rekommenderas bära, en enkel variant som täcker näsa och mun och sägs skydda mot virus. Är dessa typer av masker bara engångsartiklar eller hur många gånger kan man återanvända en mask?

Jag undrar också när man kommer börja se människor ute med dessa? Jag var tyvärr tvungen att gå ett par rundor i centrala Stockholm idag, rörde mig mellan kl 14-21, och såg inte en enda person med skyddsmask. Inte för att det egentligen förvånade mig, men med tanke på att de är slutsålda kan man ju anta att folk har planerat att börja bära dem vid någon tidpunkt?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Något ingen verkar tagit upp här i tråden är hur hög andel av de insjuknande behöver läggas in på sjukhus.
Det är inte bara CFR man skall stirra sig blind på. Det är också förvånansvärt högt hur många som behöver läggas in på sjukhus:

16% av patienterna behöver sjukhussäng.

4% behöver IVA.

det är EXTREMT höga siffror.

För närvarande i Italien är 9% av alla smittade i IVA.
Svensk sjukvård (som redan går på knäna) kommer krascha totalt om detta sprider sig okontrollerat och Gud vet vad antal döda då blir.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Letar som fan efter data på detta virus, för att kunna hitta bästa saneringsmöjligheter då vi har folk på firman som reser i de områden som drabbats av Covid-19.

Jag utgår ifrån att detta virus är lika smittbeläget som VKS (vinterkräksjukan).
Vad gäller t.ex handsprit vid tvätt anses bara 85% ha effekt på viruset, de svagare sorterna av handsprit ska alltså inte ha full effekt ?

Sen en mindre chock, det här viruset trivs från -20 med peak vid c:a +6 up tll rumstemp typ 22-24+ innan sen "effekten" dalar av, detta enligt flera kinesiska labb som kämpat med viruset själva, här är källan på deras utredning:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.22.20025791v1.full.pdf

Min fråga blir, vilka kemikalier är effektiva Covid-19 dödare, hur mycket kan jag späda ut en blå flaska klorin med vatten innan klorinet blir "för svagt". Tips på andra medel är av intresse när det gäller att torka av handtag/skivor m.m, och klorinlösningar kan jag inte använda på textilier-där måste jag hitta något annat.
virkon s, men lite osäker hur det ter sig på möbeltyger pulvret blir rött-ljusrosa när det kommer i kontakt med vatten..men man kan ju göra en svagare lösning till att börja med,
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Viruset började spridas redan i början av dec har personer vittnat om. Men det första officiella dödsfallet var i början av januari.
Okej, jag är inte särskilt medicinskt kunnig eller insatt.
Citera
2020-02-29, 22:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Men jag förstår folks oro. Skvallertidningarna ger ju ut plusartiklar för hur man skyddar sig mot viruset. De har klart en stor del i nojjan.

Jo jag förstår också att folk eller pöbeln som jag hellre kallar dem blir oroliga. De kan inte tänka utanför medieflödet och har ingen förmåga att se saker som de faktiskt är. De inbillar sig och läser in saker som inte finns. Snart semester, jag längtar till Italien...

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Inlägget var tydligt.
Dock så verkade du missförstå det totalt. Att du sedan gaggar vidare istället för att läsa om inlägget tyder på att du inte kan ändra uppfattning. Du borde lägga tid på annat än att jävlas med folk.

Helt ärligt så förstår jag inte alls vad jag har missförstått.
Jag läste ditt inlägg igen.
Men ja, det kanske var så dumt som jag skrev, för det jag ser är att man får räkna med att det är brist på saker säger du. Det var det jag kommenterade, och min uppfattning om just det.

Vad är det jag missuppfattat?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
500? Jag best ällde fyra och de kostade nästan 300 spänn.

Haha man kunde köpa 10-pack med ffp2 för dryga hundralappen förut och ffp3 för lite dyrare. Och med tanke på stt folk härinne handlat mat för 10k är det inte osannolikt
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-02-29 kl. 22:59. Anledning: Dubbelpost
Citera
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Wikipedia säger att det var en Italienaren som var först att rapportera om Sars ,Dr Carlo Urbani, han dog själv i Sars, vilket får en att tänka på hans Kinesiska kollega som varna för coronaviruset i Kina.

Vad heter tysken?
Prof. Christian Drosten
Citera
2020-02-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
But still. Vad hinner en galen ocker samarbetsvillig coronapatient ställa till med på några timmar/ dagar ?

Jisses
Smittskyddsläkaren kan besluta om tillfällig isolering omedelbart. Det beslutet gäller ifyra dagar. Under den tiden hinner FR sammanträda.
Citera
2020-02-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Hmm intressant, att dödligheten var så hög dessa år kännde jag inte till. Antingen var detta virus betydligt dödligare än är normalt just dessa år, eller så är det vaccinationerna ifrån tidigare år som, likt vaccinen mot SARS och MERS, ökar dödligheten för andra typer av influensor än just det som vaccineras mot. Detta hade varit svårt att hitta, efterssom man lätt kan tro att det är just viruset i sig som är extra dödligt, men kan dock gå att räkna ut ifall man får fram statistik över hur många av de som dog faktiskt var vaccinerade året eller åren innan.

Nja, det ser jag inget stöd för. Går vi ytterligare två år bakåt är dödsfall inom 30 dagar, i Sverige för vanlig influensa, 5.6% respektive 2.8%.

Hur som helst, det jag är nyfiken på är om någon sett samma typ av statistik för 2019-nCov.
Citera
2020-02-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
USA förbjuder alla från Iran att resa in i landet.. Tror ni vi får se något sånt i Sverige?

Magnus Ranstorp
@MagnusRanstorp
·
27 feb.
Varför stänger vi inte ner för flygrutter till speciellt drabbade områden? Och installerar kroppscanners? Speciellt resande från Iran och Kina

om magnus får som han vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in